Film over kunstredders helaas geen kunstwerk

recensie: The Monuments Men

.

We kennen films over de Tweede Wereldoorlog voornamelijk als films met een focus op de oorlog of over het leven van individuen. Maar wist je dat er tijdens de oorlog een groep mannen werd gevormd die naar het front gingen met een ander doel dan vechten? Toen George Clooney over het verhaal hoorde, besloot hij direct om er een film over te maken: The Monuments Men.

~

In The Monuments Men reizen Amerikaanse mannen met een geschiedenis in bijvoorbeeld kunst of architectuur af naar Europa om gestolen kunst te redden uit de handen van de Nazi’s. Kunst en monumenten horen immers bij de grootste prestaties van de mens. Door dit te vernietigen, vernietig je een stuk cultuur, aldus de boodschap in de film. De culturele stukken zouden dan ook niet ingenomen worden door de geallieerden, maar teruggegeven aan de rechtmatige eigenaars.

Initiatiefnemer van de operatie is Frank Stokes (George Clooney), de leidinggevende van het oudste kunstmuseum van Amerikaanse universiteit Harvard. Hij schakelt de hulp in van onder andere James Granger (Matt Damon), Richard Campbell (Bill Murray), Walter Garfield (John Goodman) en Jean Claude Clermont (Jean Dujardin) om de monumenten veilig te stellen.

Belang van kunst

~

Het idee achter The Monuments Men is mooi: de kijker wijzen op het belang van kunst. De ware gebeurtenissen waar de film op gebaseerd is ook. Clooney heeft een sterrencast bijeen weten te krijgen, maar helaas komt deze oorlogsfilm desondanks niet helemaal uit de verf. Clooney maakt hier en daar gebruik van humor, waar misschien eerder een iets serieuzere benadering op zijn plaats was geweest.

De lichte benadering zorgt ervoor dat je geen echte connectie krijgt met de personages. De mannen vechten voor kunst, maar hun leven is tegelijkertijd ook in gevaar: ze zijn weg van hun familie, hun vrienden. Meer drama en actie hadden dan ook niet misstaan, in plaats van de vele omschrijvingen en gesprekken.

Toch is The Monuments Men leuk voor een avondje op de bank doordat de insteek anders is dan anders. Een oorlogsfilm die draait om kunst in plaats van puur om de oorlog is verfrissend. Verwacht echter geen spectaculaire film.