Adembenemende actie én een goed verhaal

recensie: The Raid 2: Berandal

.

Waar in het eerste deel, The Raid: Redemption, de absolute nadruk ligt op de indrukwekkende gevechten, heeft het vervolg naast het verwachte spectaculaire over-the-top-geweld een veel complexer verhaal te bieden.

~

The Raid 2 gaat verder waar het eerste deel ophield. In Jakarta heersen al jarenlang twee maffiafamilies naast elkaar, de plaatselijke familie Bangun en de Gotofamilie uit Japan. Hoewel agent Rama (Iko Uwais) in het vorige deel de onderwereld behoorlijk wist op te schonen, gaat het in deze film vooral om het aanpakken van onbeduidende randfiguren. Rama gaat diep undercover om de georganiseerde misdaad en de corruptie eromheen tegen te gaan. Om te kunnen infiltreren moet hij in de gevangenis bevriend zien te raken met Banguns ambitieuze zoon Uco (Arifin Putra).

Intriges en gekonkel

~

De gevechten zijn adembenemend. Op inventieve en brute wijze worden er massaal botten gebroken, hoofden ingeslagen en levens beëindigd. Deze grootschalige, strak gechoreografeerde gevechten zorgen voor een adrenalinekick. De montage, de soundtrack en de strakke uitvoering van de acteurs dragen allemaal bij aan een maximale impact van de geweldballetten. De hyperdynamische camera is werkelijk overal en biedt prachtige composities en verrassende perspectieven. Dit maakt wel dat alle subtiliteit ontbreekt. Sommige scènes neigen daardoor naar een slapstick, bijvoorbeeld wanneer Rama bedolven raakt onder een groot aantal mannen in het gevangenistoilet.

Adrenalineboost

De makers van The Raid 2 hebben ditmaal duidelijk meer aandacht geschonken aan een goed doordacht verhaal. Jammer genoeg zijn ze daarbij de karakterontwikkeling vergeten. Het zijn wederom de flitsende actiescènes die grote indruk maken en de kijker achterlaten met energie voor tien. Wooeeehaa!!!