Nieuwe dvd’s

recensie: Tout un hiver sans feu // The Secret Life of Words // On a Clear Day // Hard Candy

.

Tout un hiver sans feu
(Greg Zglinski, 2004)

Jean en zijn vrouw Laure hebben hun dochtertje verloren in een verwoestende brand en dat trauma staat als een onoverkomelijke berg tussen hen in. Om zijn schulden én de ziekenhuisopname van zijn vrouw af te betalen gaat Jean werken in een staalfabriek. Daar leert hij de Kosovaarse vluchtelingen Kastriot en diens zus Labinota kennen. Ook zij zijn getekend door trauma en verdriet, maar proberen desondanks wat van hun leven te maken. Ze nemen Jean onder hun hoede, en zie, de getormenteerde Zwitser koestert zich in de warmte van zijn Kosovaarse vrienden en bloeit weer op, voor zover zijn in zichzelf gekeerde aard dat toelaat.

~

In Tout un hiver sans feu, zijn tweede film, benadert de Poolse regisseur Greg Zglinski het thema verdriet op een onsentimentele manier, wat op zichzelf lovenswaardig is. Helaas verkrampt hij in zijn poging het verhaal klein te houden. De film wordt moeizaam voortgestuwd door betekenisvolle blikken, langzame toenaderingen en voorspelbare plotwendingen. Kastriot en Labonita zijn eendimensionale voorbeelden van ‘etnische traumaverwerking’. En vooral Jean heeft een weinig gedifferentieerde oogopslag die het midden houdt tussen niet begrijpend en wellustig, wat op den duur behoorlijk irriteert.

Gelukkig krijg je op deze dvd Zglinski’s debuutfilm op de koop toe. In Na swoje podobienstwo (2002) vermoedt een Poolse student dat zijn ouders een levensgroot geheim voor hem achterhouden, dat hem in zijn dromen achtervolgt. Een lichter thema, beter uitgewerkt en eerlijk gezegd bezienswaardiger dan de hoofdfilm van deze schijf. (Marjanne de Haan)

The Secret Life of Words
(Isabel Coixet, 2005)

Hanna: tenger, sliertig blond haar, een behoedzame blik in haar lichte ogen. Ze werkt al vier jaar onafgebroken in een fabriek, waar ze zich terugtrekt uit het lawaai door eenvoudigweg haar gehoorapparaat af te zetten. Na één dag van haar vakantie, waar ze zich toch al geen raad mee wist, is ze op weg naar een olieplatform als verpleegster voor de gewonde en tijdelijk blinde Josef (Tim Robbins). Terwijl Josef de verveling van zich af praat en Hanna (Sarah Polley) deelgenoot maakt van wat er in hem omgaat, vindt tussen de regels door een voorzichtige toenadering plaats. De subtiele manier waarop dat door Polley en Robbins wordt neergezet, is zonder twijfel het sterkste punt van The Secret Life of Words. En het olieplatform, bewoond door een handjevol loners, is vreemd genoeg een volmaakte omgeving voor deze speling van het lot.

~

De zwijgzame Hanna laat uit zelfbescherming niets over zichzelf los en intrigeert des te meer. Wat is haar tragedie? Dat wordt pas tegen het einde van de film duidelijk, in een hartverscheurende scène. Daarna krijgt het sentiment enigszins de overhand, compleet met een empatische Julie Christie, maar tegen die tijd wil je niets liever.

The Secret Life of Words is een fijngevoelige en originele studie van persoonlijk leed, waarin het om zoveel meer draait dan de uiteindelijke onthulling van Hanna’s geheim. Onopgesmukt en behoorlijk indrukwekkend – mits je van dit subtiele psychologische genre houdt. (Marjanne de Haan)

On a Clear Day
(Gaby Dellal, 2005)

Hoe gek moet je zijn om het kanaal tussen Frankrijk en Groot-Brittannië over te zwemmen? Allereerst moet je niets beters te doen hebben, en laat dat nou juist van toepassing zijn op Frank (Peter Mullan). Na 36 jaar trouwe dienst als scheepsbouwer komt hij plotseling op straat te staan. Hij heeft geen specifiek doel meer in zijn leven en raakt langzamerhand vervreemd van zijn familie. De zwijgzame en stoïcijnse Frank geeft zichzelf de schuld van de verdrinking van zijn zoontje en hij ziet maar een manier om met zijn schuldgevoel af te rekenen en tegelijk zijn gevoel voor eigenwaarde weer een oppepper te geven: hij moet het onmogelijke proberen. Niet verder zinken, maar zwemmen!

~

On a Clear Day schetst een mooi beeld van wat wilskracht en uitdaging met een mens kan doen, en hoe de mens uit een emotioneel dal kan kruipen en weer aan de top kan raken. In de stijl van The Full Monty zien we hoe een groep doodgewone vrienden, waaronder ook spring-in-het-veld Danny (Billy Boyd) en sceptische Eddie (Sean McGinley), tot grootse dingen in staat blijkt te zijn, als ze maar eenmaal een doel voor ogen hebben. Ze worden helden in hun eigen leven.

Doorspekt met fantastische, droge Engelse humor wordt er een verhaal verteld over het belang van zelf je keuzes maken, je dromen nastreven en afrekenen met je eigen problemen. Dit geldt niet alleen voor Frank, maar is ook een wijze levensles voor zijn familieleden en vrienden. Gaby Dellal zet met On a Clear Day een licht verteerbaar drama en een hartverwarmend verhaal neer dat door de kijker niet zomaar vergeten wordt. (Petra Winkes)

Hard Candy
(David Slade, 2005)

“Als je een onafhankelijke film maakt, moet je ervoor zorgen dat hij controversieel is”, zegt de producer van Hard Candy in een van de extra’s op de dvd. Dus koos hij voor een verhaal over een blind date tussen een vroegwijs veertienjarig meisje (Ellen Page) en een gladde tweeëndertigjarige modefotograaf (Patrick Wilson). Dit gegeven is gelukkig niet het enige dat Hard Candy spraakmakend zou moeten maken. De film is doorspekt met plotselinge wendingen en spitsvondige, soms zwartkomische dialogen.

~

De nu nog onbekende acteurs spelen hun onalledaagse personages met overtuiging; ze mogen zich flink uitleven, maar blinken vooral uit in subtiliteit. Dit geldt ook voor de oogstrelende stijl van de film, met de grote contrasten tussen de extreme close-ups en dromerige beelden van rustige momenten, en de zenuwachtig schokkende camera en snelle montage als de hel weer losbarst.

Hard Candy stelt vragen die je aan het denken zetten, maar waarop niet altijd een antwoord te vinden is. Het gebrek aan een opdringerige moraal is wel verfrissend, en zorgt ervoor dat je tijdens de film van perspectief kunt wisselen. De betrokkenheid bij de hoofdpersonen is hierdoor wel minder, waardoor de boeiende beelden uiteindelijk misschien wel langer zullen blijven hangen dan het controversiële verhaal. De dvd bevat ook een aantal verwijderde scènes, maar de twee audiocommentaren die op de buitenlandse edities staan, ontbreken. (Tessa Overbeek)

Lees hier een uitgebreide recensie van deze film.