Veel actie, nog steeds geen diepgang

recensie: The Chronicles of Riddick (Director’s Cut)

Wat in 2000 begon als een degelijke scifi-monsterfilm met Vin Diesel in één van zijn eerste hoofdrollen, groeide in 2004 uit tot een commerciële actiefilm met een monsterbudget. Was de mysterieuze Richard B. Riddick (Diesel) in Pitch Black nog een moordenaar met nightvision die het moest opnemen tegen een stel geflipte aliens, in het vervolg neemt zijn levensverhaal een epische wending. Na het verschijnen van The Chronicles of Riddick op dvd is het nu tijd voor een director’s cut met 15 minuten nooit eerder vertoond beeldmateriaal.

~

Riddick houdt zich al vijf jaar schuil wanneer hij wordt opgespoord door bountyhunters. Er is maar één man die hem kan hebben verraden: Abu ‘Imam’ al-Walid, één van de drie overlevenden uit Pitch Black. En dus reist Riddick af naar Helion Prime, waar hij – en de rest van de planeet – kennismaakt met de Necromongers. Dit ras is vastbesloten de gehele mensheid te bekeren of te vermoorden en vernietigt daarbij gehele planeten. Aan antiheld Riddick de taak het tegen de Necromongers op te nemen, ook al kan het hem eigenlijk weinig schelen wie er wint.

Diepgang

Regisseur David Twohy verzorgde niet alleen de regie van zowel Pitch Black als The Chronicles of Riddick, maar hij schreef ook het verhaal. Hoewel The Chronicles bovenal een actiefilm is, doet Twohy in zijn director’s cut hard zijn best meer diepgang aan het geheel te geven. De vijftien extra minuten die aan de film zijn toegevoegd moeten achtergronden verschaffen voor werelden, rassen en personages. Helaas maken de extra scènes het verhaal alleen maar verwarrender en roepen ze meer vragen op dan dat ze antwoorden geven. Daar komt nog bij dat ze de film ophouden – precies de reden waarom ze aanvankelijk de bioscoopversie niet haalden.

Overdreven loftuitingen

Naast de verlengde versie van de film staan er uiteraard verschillende extra opties op de twee discs tellende editie. Om te beginnen is er het audiocommentaar, een extra die tegenwoordig eigenlijk op geen enkele (special edition) dvd mag ontbreken. Hoofdrolspeler Diesel schittert door afwezigheid en laat het werk over aan regisseur Twohy en acteur Karl Urban (Lord Vaaku) en actrice Alexa Davalos (Jack/Kyra). Twohy slaagt erin een aantal leuke dingen te vertellen over het productieproces en het verhaal, en Urban zorgt hier en daar voor humor. Davalos is de enige die vrijwel niets toevoegt, behalve overdreven loftuitingen waar je als kijker/luisteraar helemaal niets aan hebt.

Op dezelfde disc zijn ook enkele verwijderde scènes te zien, met of zonder commentaar van Twohy, waarin hij uitlegt waarom ze de uiteindelijke versie niet haalden. Zoals zo vaak zijn die scènes volkomen terecht gesneuveld, maar zijn ze leuk om te bekijken omdat ze vaak nog niet af zijn. Je ziet dus de blauwe schermen en half afgemaakte special effects en dat geeft een leuk kijkje achter de schermen.

Weetjes

Een leuke extra die zeker moet worden genoemd is Riddick Insider op de eerste disc. Je kunt hiermee de film bekijken terwijl er constant weetjes over zowel het verhaal als het productieproces in beeld verschijnen. In tegenstelling tot de toegevoegde scènes voegt dit wel degelijk iets toe, al zal het vooral voor de echte fans interessant zijn.

~

Van de rits extra’s op de tweede disc zijn vooral enkele uitgebreide kijkjes achter de schermen geslaagd. Hierin komen verschillende betrokkenen aan het woord, van de kostuumontwerpster tot Vin Diesel. Zo is er een special over de special effects en over de creatie van verschillende planeten. Helaas stellen de rest van de extra’s op disc twee niet heel veel voor. Vooral Toombs’ Chase Log, waarin bountyhunter Toombs vertelt over zijn belevenissen, is visueel simpelweg saai en weet inhoudelijk ook niet te boeien. Het lijkt daarom eerder een poging tot een creatieve extra of opvulling van de dvd. Kortom, niet echt geslaagd.

Missie mislukt

Twohy wil met zijn director’s cut meer diepgang geven aan The Chronicles of Riddick, maar helaas voor hem slaagt hij hier niet in: de toegevoegde scènes maken het verhaal alleen maar verwarrender en houden de film op. De overige extra’s zijn uitgebreider dan op de normale dvd, waarbij vooral Riddick Insider, het audiocommentaar en de kijkjes achter de schermen de moeite waard zijn. Zulke toevoegingen verschaffen fans en geïnteresseerden leuke achtergrondinformatie. Verder blijft The Chronicles of Riddick een vermakelijke sci-fi-actiefilm uit Hollywood en daar is verder niet heel veel diepgang voor nodig.