Minder bekende stripheld

recensie: Man-thing

Stripfiguren vormen een gewillig onderwerp voor een speelfilm. Na de successen van Spiderman, X-men, Batman en vele anderen worden steeds meer personages uit de wereld van de Amerikaanse comics aan het bewegende beeld toevertrouwd. Met wisselend succes komen bekende en minder bekende striphelden beeldscherm of –buis binnengerold.

De grotere namen als Spiderman en Batman doen het in het algemeen ook wel goed op het witte scherm. De minder bekende helden hebben het daarentegen een stuk moeilijker. Films over de helden als Daredevil en Hellboy leveren al snel zeker driekwart minder opbrengst op dan de grote jongens. Naast deze b-categorie striphelden heb je ook nog een c-categorie. Tot deze laatste groep behoort Man-thing. Is deze creatie onder de stripkenners al minder bekend, het grote publiek zal hem zeker niet kennen. De verfilming van Man-thing is dan ook maar in een beperkt aantal landen (vijf om precies te zijn) op het witte doek verschenen. In Nederland haalt deze film de bioscopen niet en komt hij direct uit op dvd, maar dan wel in een mooie luxe steelcase dubbel-disc Special Edition. Dutch Filmworks heeft onlangs een reeks films in een luxe editie uitgebracht. Films die wellicht geen grote kaskrakers waren in de bioscoop, maar wel degelijk de kijker iets te bieden hebben: Saw, Immortals en Unleashed bijvoorbeeld.

~

Man-thing verschilt op nog een punt van de grotere stripfilms. Hij is namelijk een stuk harder. Dit is geen film die geschikt is voor het jongere publiek: er worden namelijk nogal wat mensen aan flarden gereten door het lieve groene monstertje uit het moeras. Een aspect dat je bij Spiderman wellicht wat minder vaak tegen zult komen. Man-thing is weliswaar net als Spiderman en de X-men een strip uit de Marvel-stal, maar stamt uit een geheel andere periode. Waar de eerste twee begin jaren zestig zijn ontstaan en zich kenmerken door een meer menselijke benadering van de superheld, ontstond Man-thing begin jaren zeventig tegelijkertijd met Swamp Thing van concurrent DC in een periode waarin men op zoek was naar meer spanning in de strips. Horror- en fantasy-elementen speelden in die periode een veel grotere rol dan de jaren daarvoor.

Verhaal

Vooral dat horror-element is in deze film volop terug te vinden. In het stadje Bywater verdwijnt de ene na de andere persoon op mysterieuze wijze, om later weer zwaar verminkt uit het aangrenzende moeras te komen drijven. Een nieuwe sheriff meldt zich omdat de oude spoorloos is verdwenen. Uiteraard gaat hij op onderzoek uit en al snel belandt hij in het diepe donkere moeras. Dit blijkt heilige grond te zijn, die door een lokale wreedaard misbruikt is om er naar olie te boren. Heilige grond ontwijden is nooit een slim plan, want dan zou je wel eens een monster kunnen creëren. En ziedaar: Man-Thing is een feit.

Het verhaal van Man-Thing is dun, de karakters al evenzeer. Man-thing zelf is zelden echt in beeld en van een karakter kun je bij dit in zijn rust gestoorde stukje lopend en moordend moeras niet bepaald spreken. Ook de menselijke personages tonen weinig ontwikkeling: de sheriff spreekt drie woorden in evenzoveel ontmoetingen met de lokale schone, om vervolgens hartstochtelijk in haar armen te belanden. Van enige groei in onderlinge relaties of van de personages zelf is nergens sprake, de karakters blijven zo plat als de pagina’s waaruit ze ontsproten zijn.

Extra

~

Toch is Man-thing een film die je makkelijk tot het einde uitzit. De special effects zijn (zeker gezien het beperkte budget) redelijk tot goed te noemen, en er zit genoeg actie in om je bezig te houden. De film gaat nooit echt vervelen en als je niet te zwaar tilt aan de oppervlakkige verhaallijn en personages kom je de film wel door. Daarnaast is er een rijkelijk gevulde bonusdisc (78 minuten) met de nodige extra’s. Zo zijn er enkele ‘deleted scenes’ te bewonderen, bloopers, een foto-gallery, heel veel storyboards en nog veel meer. Helaas geen ‘making of’, in plaats daarvan een item van een kwartier genaamd Building scenes, waarin van een drietal scènes wordt getoond hoe deze zijn opgebouwd. Je krijgt hierin enkele malen dezelfde scène voorgeschoteld, steeds met een nieuwe bewerking (special effects, licht, geluid) erbij. Er is nergens persoonlijk commentaar van bij de film betrokken personen op de dvd te vinden, een optie die vaak net dat beetje extra aan een bonusdisc geeft.

Biedt Man-thing genoeg om de liefhebber van horrorcomics over de streep te trekken? Dat valt te betwijfelen. Het verhaal is daarvoor te mager en de personages te vlak. De extra’s geven daarnaast te weinig inzicht in de totstandkoming van de film. Het mooiste van deze uitgave is de steelcase waarin deze Special Edition is uitgebracht.