Pretentieloos

recensie: Chasing Liberty

Zomerfilms: feel good-films met vooral pretentieloos amusement en goed voor twee uur vermaak in de bioscoop. Chasing Liberty voldoet in grote mate aan die voorwaarden. Een simpel verhaal, goede acteurs en actrices en een verhaallijn die de benodigde dramatische wendingen en komieke scènes bevat. Uiteindelijk komt alles goed, maar de film is onderhoudend genoeg om de aandacht vast te houden.

~

Anna Foster is 18 jaar. Ze wil de Amerikaanse droom verwezenlijken en dat wil ze doen door te leven in vrijheid en geluk. Ze wil studeren, afspraakjes maken en uiteindelijk iets gaan betekenen in de wereld. Ze is echter de dochter van de Amerikaanse president; elke stap die door Anna wordt gezet is wereldnieuws. Haar ouders beschermen haar en hebben zelfs een legertje veiligheidsagenten ingehuurd om Anna bij elk gevaar weg te houden. Anna gaat met haar ouders op reis naar Europa en heeft van haar vader toestemming gekregen om een avondje te gaan stappen. Pa trekt zijn belofte in en Anna besluit, tegen de wil van haar ouders, toch op stap te gaan. Natuurlijk is er een veiligheidsagent in de buurt, maar Anna weet niet dat de goed uitziende agent Ben Calder in dienst is van haar vader.

Love Parade

~

Anna wil tijdens die ene vrije avond meer avonturen beleven dan menig andere tiener in zes maanden. Ze maakt jacht op vrijheid en heeft de illusie, dat ze vrij is. Zodra ze onder de beschermende vleugels van haar ouders vandaan is, mag ze zelf beslissingen nemen. Dat blijkt niet zo eenvoudig, als ze van tevoren heeft gedacht. Ze wordt een aantal malen uit precaire situaties gered door de hulp van de agent. De agent sjokt met haar mee, hij wil geen oppasser spelen en denkt belangrijker zaken te kunnen doen als veiligheidsagent. De twee raken elkaar een keer kwijt, beleven de nodige avonturen, maar komen ook steeds de goede mensen tegen. De reis duurt wat langer dan een avondje, maar dat levert leuke plaatjes op van Londen, Wenen en de Love Parade in Berlijn.

Charme

Pretentieloos amusement valt en staat met een goede invulling van de rollen. Bij Chasing Liberty is daar aandacht aan besteed. Mandy Moore speelt een meisje van 18 jaar, dat zoekt naar vrijheid, op een prettige manier eigenwijs is en met vallen en opstaan leert. Matthew Goode zet een afstandelijke veiligheidsagent neer, die uiteindelijk valt voor de charmes van Anna. Mark Harmon is als president sympathiek en begripvol. Hij stuurt een leger agenten achter zijn dochter aan, maar laat haar ervaringen opdoen. Harmon speelt een president die geen amoureuze slippertjes maakt, een verleden heeft zonder geheimen en geen spelletjes speelt met rookwaar. De andere veiligheidsagenten volgen het tweetal op afstand, beleven hun eigen kleine avonturen en worden dusdanig goed vertolkt, dat ze herkenbaar zijn voor het publiek.

Romantiek

Het is niet moeilijk om een soundtrack samen te stellen voor een film als Chasing Liberty. Romantiek, avontuur en mooie plaatjes. Regisseur Andy Cadiff zorgt op de juiste momenten voor avontuur, kleine verrassingen en romantiek en ondersteunt deze scènes door de nodige Arbeidsvitaminen. Pretentieloos amusement. Chasing Liberty heeft geen andere bedoeling en voldoet daarom.