Uit de oude doos

recensie: De Fabriek: Seizoen 1

.

~

Dries Rustenburg (Rudi Falkenhagen) is directeur van een suikerfabriek. De weduwe van de oprichter, mevrouw van Gorkum (Andrea Domburg) heeft de meerderheid van de aandelen van de fabriek in handen. Dries is getrouwd met haar dochter Mary (Pleuni Touw). Deze Mary doet het echter met de bestuursvoorzitter André Hageman (Jeroen Krabbé) en van echte liefde lijkt in haar verstandshuwelijk geen sprake te zijn. Ondertussen heeft concurrent Johan Campers (Guus Hermus) nog interesse om de verouderde fabriek over te nemen en is, je raadt het al, Andre Hageman een fanatiek voorstander van deze overname.

Meiden

~

De makers van De Meiden van de Wit hebben erg goed naar De Fabriek gekeken. Natuurlijk zijn het daar drie sexy dames in tegenstelling tot de niet bijzonder sexy Rudi Falkenhagen, maar het concept is vrijwel identiek. De basis is een directeur die vergroeid is met zijn bedrijf en weigert de zaak van de hand te doen. Daarnaast zijn er genoeg nevenintriges om de hoeveelheid gekonkel en geklets op peil te houden, hetgeen uren spannende televisie oplevert.

Trucjes

Het succes van De Fabriek in de jaren tachtig is verklaarbaar, want deze antieke serie is nog steeds verslavend om naar te kijken. Schrijver Hans Keuls had het trucje al vroeg door en weet je door een aantal parallelle verhaallijnen aan de buis te kluisteren. Dat dit nog steeds zo goed werkt is zeker verrassend, want de decors, de aankleding en het tempo waarin de serie is gemonteerd zijn duidelijk gedateerd. De Fabriek is zeker niet zo hip en snel als wat er tegenwoordig van de buis spettert, maar dit doet niets af aan de spanning die de serie in zich heeft.

Entertainment

De serie is voorzien van een hele schijf extra’s. Zo staat er een interessante reportage over de serie op, tien minuutjes interviews uit De show van Nederland van SBS6 en nog een vooruitblik naar seizoen twee. Tot slot zijn er nog twee interviews met Rudi Falkenhagen en Diana Dobbelman. Grappig is dat regisseur Andrew Wilson volgens Falkenhagen gezegd heeft dat De Fabriek volgens hem “geen drama is, maar entertainment.” Deze definitie is in de loop der jaren blijkbaar veranderd. De Fabriek kan zich qua acteerprestaties bijvoorbeeld goed meten met de beste dramaseries van dit moment en ik zou het zeker geen ‘lange soap’ noemen. Daarvoor is de verhaallijn te doordacht en zijn de personages te goed uitgewerkt. Deze dvd is een welkome en goed gedocumenteerde kennismaking met een tv-icoon.