Grappig en informatief

recensie: The Chronicles of Narnia (Special Edition)

Het was de hit van afgelopen winter, en het was de film die Peter Jacksons King Kong aftroefde qua kaartverkoop: The Chronicles of Narnia: the Lion, the Witch and the Wardrobe. Niet verwonderlijk dat zo’n gigantisch kassucces een fraaie dvd-uitgave krijgt. The Chronicles of Narnia is verkrijgbaar in twee versies, waarvan deze speciale editie waarschijnlijk wel zijn weg vindt naar de meeste huiskamers.

~

De rijkelijk gevulde special edition bestaat uit twee schijfjes. Op de eerste staat een aantal bloopers als een soort videoclip aan elkaar gemonteerd. Omdat ze zo snel voorbij trekken, is er echter te weinig tijd om er echt om te kunnen lachen. Ook staan er twee commentaartracks op de dvd. Op de eerste track horen we de regisseur, Andrew Adamson, en de vier jeugdige hoofdrolspelers, waarbij vooral Adamson aan het woord is. Het andere commentaar is wederom van de regisseur, nu vergezeld door de producent en productie-ontwerper. Het eerste commentaar is grappig, het tweede vooral informatief.

Visie

Op de tweede disc draait het met name om hoe de film tot stand is gekomen. Interessant is het onderdeel ‘Kronieken van een regisseur’: een documentaire van bijna veertig minuten, waarin regisseur Adamson wordt gevolgd en hij zijn persoonlijke visie op het verhaal geeft. Hij vertelt dat hij zo graag trouw wilde blijven aan het boek, dat hij voordat hij met filmen begon eerst al zijn persoonlijke herinneringen aan het boek opschreef. In een zeer korte extra (nog geen vijf minuten) wordt ingegaan op het boek en de schrijver: ‘C.S. Lewis: uit het brein van één man.’

Wezens

~

De featurette ‘Het creëren van de wezens’ is een van de langste (bijna een uur) maar ook zeker een van de interessantste specials. In elf hoofdstukken wordt ingegaan op het tot stand komen van de diverse schepsels die in de wereld van Narnia voorkomen, van minotaurus tot faun. In een andere special, ‘Wezens uit de hele wereld’, worden de belangrijkste van deze creaturen nog eens extra uitgelicht. Andere extra’s die zeker de moeite waard zijn: ‘Analyse van een scène: de Smeltende Rivier’, ‘Beeldende vertellers’ en ‘De magische reis van de kinderen.’

Hoewel er over valt te redetwisten of Narnia het verdiende zo’n enorme hit te worden, is er geen twijfel over mogelijk dat deze dvd-uitgave de film goed tot zijn recht laat komen. Met de Narnia-serie heeft Disney weer eens goud in huis gehaald. Het tweede deel van de reeks, Prince Caspian, gaat eind 2007 in première. Handig om tegen die tijd deze dvd nog even uit de kast te plukken.