Klassieker blijft spannend

recensie: Notorious

Geestelijk vader van het thrillergenre Alfred Hitchcock regisseerde met The Foreign Correspondent (1940) een van de eerste films over de Tweede Wereldoorlog. In 1946 maakte hij wederom een film over de oorlog. Ditmaal over de nasleep ervan. Met zijn muzen Ingrid Bergman en Cary Grant heeft hij wederom een zeer spannend verhaal neergezet.

~

Tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog wordt Alicia, de dochter van een veroordeelde nazi, gevraagd te infiltreerden in een naar Rio de Janeiro gevlucht nazi-netwerk. Alicia (Bergman) krijgt dit verzoek van de charmante chef van de geheime dienst, T.R. Devlin (Grant). Na een romance met Devlin stemt ze toe. Omdat ze een van de nazi’s (Claude Rains) nog kent van vroeger, wordt ze met gemak toegelaten in het netwerk. Deze Alexander Sebastian was vroeger verliefd op haar, is wederom onder de indruk van haar en wil zelfs met haar trouwen. Alicia begint steeds meer te lijden onder het feit dat ze gebruikt wordt voor de goede zaak door Devlin en het gevaar ontmaskerd te worden.

Bemoeienis

~

In de tijd dat deze film gemaakt werd, hadden niet de regisseurs, maar de producenten de leiding over een productie. Producent David O. Selznick (onder andere verantwoordelijk voor de klassieker Gone with the Wind uit 1939) bracht het team van Spellbound (1945) weer bij elkaar om Notorious te maken. Naast Hitchcock en Bergman werkte scenarioschrijver Ben Hecht aan beide films mee. Selznick had sinds 1936 zijn eigen productiemaatschappij Selznick International Pictures en had zo nog meer macht over zijn films. Net als altijd bemoeide Selznick zich, tot grote ergernis van iedereen en vooral Hitchcock, met alles. Zo was het zijn gewoonte om vrijwel iedereen te overladen met memo’s. Uiteindelijk besloot hij om Notorious te verkopen aan RKO Pictures. Hierdoor kon Hitchcock zelf de productie op zich nemen en zeer waarschijnlijk kwam dit de film alleen maar ten goede.

~

Bergman was met Grace Kelly en Tippi Hedren een van de vele blondines die Hitchcock in zijn films liet schitteren. Naast Spellbound en Notorious speelde ze ook nog in Under Capricorn (1949). Hitchcock had ook vele vaste gentlemen, zoals James Stewart en Grant. Grant speelde verder nog in Suspicion, To Catch a Thief en North by Nortwest. Naast veel vaste acteurs liet Hitchcock, sinds The Lodger uit 1927, altijd zichzelf in een cameo in zijn films spelen. In Notorious drinkt hij een glas champagne tijdens het eerste feestje na het huwelijk van Alicia en Alex. Verder had Hitchcock terugkerende thema’s. In Notorious is vooral de krankzinnige, nare en dominante moeder verwerkt (ook in bijvoorbeeld Psycho). De schoonmoeder van Alicia is niet blij met haar nieuwe schoondochter en probeert haar op een gegeven moment zelfs langzaam te vergiftigen. Waarschijnlijk is dit terugkerende thema ontstaan door de jeugd van Hitchcock: hij had een psychisch labiele moeder.

Spannend

De chemie tussen Grant en Bergman is geweldig. De in close-up getoonde zoenscène was in die tijd de langste in de filmgeschiedenis. De acteurs vullen elkaar goed aan en als kijker hoop je dat ze op het einde toch weer bij elkaar komen. Hij denkt in eerste instantie dat ze een slet is en zij voelt zich gebruikt en is te koppig om hem op andere gedachten te brengen. Dit misverstand wordt de hele film volgehouden tot het zeer spannende einde. Dit meesterwerk uit 1946 is nog steeds spannend en kan zich meten met goede thrillers van tegenwoordig.

Notorious draait 13 tot en met 18 augustus exclusief in EYE Vondelpark; 12 augustus voorafgegaan door een lezing van Martin Koolhoven. Zie voor meer informatie de website van EYE.