Meedogenloze adrenalinerush

recensie: You're Next

Vastgegrepen bij je keel word je tegen de muur gedrukt. Je probeert te zien wat er aan de hand is. Welke onvoorziene kracht houdt je zo stevig in deze wurggreep? Je hart bonst tegen de hand die je vasthoudt en je wordt je gewaar dat de greep steviger wordt. Heel af en toe verslapt deze echter, waarin je gauw je benodigde zuurstof insnakt. Langzaamaan wordt je beeld helder en krijg je in de gaten wat hier aan de hand is. Gelukkig is er een afstand tussen jou en het bioscoopscherm.

De nieuwste film van Adam Wingard weet te overtuigen en houdt de kijker zonder mededogen gedurende de hele film in een wurggreep van angst en horror. De stijl die hij in deze film hanteert, verschilt van zijn experimentelere eerdere films zoals Popskull en A Horrible Way To Die. Wel grijpt hij terug op acteurs die ook in deze films spelen. Het gebruik van heldere filmtaal, zonder zijn vroegere blurs, spikkels en stroboscopen maakt deze film toegankelijk voor een groter publiek. Een publiek dat getrakteerd gaat worden op een eigenwijze horrorfilm. Natuurlijk zitten de gebruikelijke clichés erin, maar Wingard weet op subtiele wijze humor door zijn film te vervlechten en houdt de spanning voortdurend hoog. Mede dankzij het gebruik van de handheld camera.

Uitgedachte horror

~

De film zit intelligent in elkaar. Aan elk detail is gedacht en niemand ontkomt ‘zomaar’. Deze elementen zorgen ervoor dat je je als kijker veel beter kunt inleven in het drama dat zich voltrekt. Ook gevoelens van angst, machteloosheid of een beslissing als fight or flight worden bijna tastbaar. Tot slot wordt de setting goed uitgebuit: een afgelegen landhuis vol onbekende kamers, gangetjes en ramen die open kunnen. Gecombineerd met het ongewisse van de hoeveelheid maniakken maakt dat werkelijk alles verdacht wordt.

In You’re Next wordt een familiefeest op uiterst brute wijze verstoord, wanneer een aantal moordzuchtige maniakken stelselmatig de familieleden beginnen af te slachten. Als kijker heb je evenmin een idee vanuit welke hoek de terreur gaat toeslaan. We hebben als kijker slechts het voordeel dat we aan de muziek het onheil kunnen vermoeden. Een sterke troef hierin is dat lang niet elke onheilspellende deun direct tot een nieuw lijk leidt.

Het recht van de sterkste

~

You’re Next is een meedogenloze slasher. Aanvankelijk vooral een film waarin haast op cynische wijze de een na de ander afgeslacht wordt, maar gaandeweg komt er iets meer plot in de film, hetgeen de film een bittere en zwartgallige tint meegeeft.

De film hint aan The Strangers uit 2007 en het home invasion-horrorgenre. De films hebben gemeen dat ogenschijnlijk weerloze burgers in een afgelegen huis ten prooi vallen aan een stel maniakken. Een formule in dit soort films is dat er meestal wel iemand tussen zit die wat taaier bleek dan vooraf gedacht. Jammer voor de maniak, leuk voor de kijker. Zeker in You’re Next, waarin dit gegeven op effectieve manier wordt uitgebuit. De voortdurende verrassingen die de film rijk is, het creatieve spelen met clichés en de zwarte humor maken deze film uitermate kijkenswaardig. Ook voor de doorgewinterde horrorfan!