Een nieuwe fase

recensie: Jack Hustinx & The Southern Aces – Over Yonder
jack hustinx, over yonder

Met de release van Over Yonder gaat de carrière van Jack Hustinx opnieuw een nieuwe fase in. Het is een soloalbum met medewerking van een hele rij oude bekenden. Hustinx schreef in twee jaar tijd de prachtige liedjes voor dit album.

Soms gaan ook succesvolle bands door omstandigheden voor een poosje in retraite. Zo ook de band Shiner Twins, waarvan de spil gevormd wordt door Hustinx, samen met Richard van Bergen. Met de wending die de carrière van Van Bergen neemt, is er even geen tijd voor deze band. Geen reden voor Hustinx om stil te blijven zitten. Met een leven in Austin/Texas en een leven in het Brabantse Eindhoven is er genoeg muziek rond deze muzikant te vinden.

Overdonderende kwaliteit

8WEEKLY kreeg al heel vroeg in het traject naar de release toe de beschikking over het album en kon zich dus goed inluisteren. Het album mocht heel wat draaiuurtjes maken alvorens de mening gedeeld zou worden met het lezerspubliek. Vlak voor dit schrijven lasten we zelfs een periode van niet-luisteren in. Als je dan het album opnieuw op je in laat werken is de kwaliteit van Over Yonder ineens overdonderend. Hustinx is er met zijn muzikale vrienden in geslaagd om muzikaal niet te veel af te wijken van wat we van hem verwachten, maar toch een fijne, frisse weg in te slaan. Dat laatste zit hem in de details, die zich pas na een tijdje ontvouwen. De prachtige productie die ruimte laat voor stiltes in een nummer waardoor details beter tot hun recht komen.

Dat Hustinx een beroep deed op zijn muzikale vrienden, mag geen verrassing zijn. Zo horen we zo’n vijftien gasten hun steentje bijdragen. Gasten, die zelfs op de front cover van het album een vermelding kregen. Dat Hustinx, omwille van het liedje, zelfs zijn centrale rol in sommige gevallen afstaat aan een van zijn gasten, siert hem. Deze muzikale vrienden zijn The Southern Aces die tijdens tournees afhankelijk van plek en beschikbaarheid van samenstelling zullen veranderen.

Tijdloos en hoogstaand

Als je het album opzet, word je direct gegrepen door het nummer ‘Life Will Humble You’, waarop de leadzang wordt verzorgd door Malford Milligan. Hustinx werkte in het begin van zijn muzikale carrière – zo’n dertien jaar geleden – ook al eens met hem samen. Millagan horen we vaker terug op dit album. Voor het fraaiste nummer van het album komen we uit op de gospel song ‘My Soul – My Inspiration’. Dit nummer is aan de ene kant een duidelijk liefdeslied voor een geliefde partner, maar draagt ook een religieus tintje in zich. Probeer het maar eens uit volle borst mee te zingen met Hustinx: “Is that you God? Or did you send an Angel?….” Je voelt de genegenheid opkomen als zomerse bries. Als een lied dat met je doet, neemt het langzaam maar zeker een bijzondere plaats in in je hart. Heel knap gedaan!

Hustinx is met Over Yonder erin geslaagd een tijdloos en hoogstaand album toe te voegen aan zijn toch al indrukwekkende discografie. Dat hij dat nu onder eigen naam doet, laat zien dat de goedlachse Eindhovenaar – zoals hij ons aankijkt op de hoes van het album – nog lang niet al zijn troeven heeft uitgespeeld.

Live in Nederland:
5 nov Middelburg – Concertzaal De Spot
6 nov Leiden – Muziekhuis Q-bus