Een fijn tussendoortje

recensie: Delain - Lunar Prelude
Delain - Lunar Prelude

Naast dj’s zijn symfonische metalbands een groot muzikaal exportproduct van Nederland. Delain is zo’n metalband die internationaal hard aan de weg aan het timmeren is. Ze stonden al in het voorprogramma van Within Temptation en spelen momenteel in het voorprogramma van de Noord-Amerikatour van Nightwish. Afgelopen maand brachten ze een EP uit, als voorproefje op het nieuwe album dat dit jaar nog gaat komen.

Delain bestaat inmiddels al meer dan tien jaar. De band begon als project van Martijn Westerholt (ex-toetsenist van Within Temptation), die verschillende muzikanten van (symfonische) metalbands uitnodigde om een album op te nemen.

Eigen stijl
Op het debuutalbum Lucidity spelen en zingen artiesten van bands als Nightwish, Epica, Within Temptation en Leaves’ Eyes, maar Charlotte Wessels was toen ook al hoofdvocalist. Het project ontwikkelde zich uiteindelijk tot een vaste band met Charlotte als zangeres. De invloeden van Within Temptation en Nightwish zijn op de eerste albums duidelijk te horen, maar de band ontwikkelt steeds meer een eigen stijl en verwerft meer bekendheid door regelmatig in de voorprogramma’s van Nightwish en Within Temptation te spelen.

Dat Delain steeds meer een eigen stijl vindt is te merken aan de nieuwe EP Lunar Prelude, met twee nieuwe nummers, een aantal live versies en nieuwe versies van eigen nummers. De nieuwe single ‘Suckerpunch’ is een bombastisch nummer met veel elektrische klanken, dat goed in het gehoor ligt en geschikt is voor een breed publiek. Is dit de nieuwe kant die Delain op wil gaan? De tweede nieuwe track is echter weer totaal anders en past eerder in de symfonische stijl die de band al had. Om kennis te maken met Delain is ‘Suckerpunch’ een goed nummer, om daarna te beginnen met het ‘echte werk’ zoals ‘Turn The Lights Out’.

Zoet houden
Lunar Prelude is een goed tussendoortje dat de honger naar het nieuwe album even stilt en de nieuwsgierigheid alleen maar groter maakt. Naast twee nieuwe nummers staat er een nieuwe versie van ‘Don’t Let Go’ op de EP, een aantal live-versies van nummers van voorgaande albums en een orkestrale versie van de single ‘Suckerpunch’. Hierdoor krijgt de EP de lengte van een album, om de fans even zoet te houden.

Na een tour door de VS in het voorprogramma van Nightwish treedt Delain in april, mei, september en oktober op in Nederland.