8WEEKLY

White trash en foute matjes

Artikel: Def Jam Vendetta

Rappen en worstelen. In Amerika behoren deze werelden tot uitersten. Terwijl in diverse achterbuurten of op MTV de rappers hun teksten uitblaffen, kijken white trash Amerikanen onder het genot van veel bier naar domme worstelaars in slechte pakjes en met foute matjes in hun nek. Toch zijn er ook overeenkomsten: in beide werelden is attitude onmisbaar.

~

EA Big en Def Jam Records produceerden een worstelgame met rappers, en daarmee was deze onwaarschijnlijke cross-over een feit. DMX, Ludacris, Method Man, Redman, NORE, Scarface, Ghostface Killah, Capone, Keith Murray en WC zijn fysiek aanwezig in het spel. Naast hun gespierde lichamen lenen ze ook hun stem aan de game: het spel beschikt over een flinke soundtrack met veel attitude. De sfeer is een beetje zoals in films als The Fast and the Furious en 8 Mile: veel grote bekken, harde uitspraken en cynische oneliners.

Multiplayer geweld

~

Def Jam Vendetta ziet er prima uit. De undergroundsfeer van het spel wordt prima neergezet, en zal zowel de worstel- als rapfans makkelijk voor zich winnen. Mensen die nieuw zijn in het genre kunnen rustig wat trainen voor ze aan het echte werk beginnen, want er zijn genoeg tutorials beschikbaar. Verder zijn er diverse gamemodes waarin je kunt vechten, een storymode waarin je in verhaalvorm je tegenstanders alle hoeken van de ring moet laten zien, een survival mode en diverse multi-player spelletjes. Met name dit gedeelte van het spel is erg leuk. In je eentje gaat de game namelijk wel vervelen na een uurtje, maar elkaar met z’n vieren tegelijk tot moes meppen is wel lachen. Er is zelfs een optie om met z’n drieën één enkele ongelukkige vriend af te rossen, iets wat op feestjes direct voor een hoop lol en hilariteit zorgt.

Besturing

De besturing verloopt zoals wel vaker in dit genre niet lekker. Het gebeurde meer dan eens dat ik een tegenstander helemaal had suf gebeukt, maar dat mijn mannetje weigerde om de beslissende houdgreep toe te passen. In plaats daarvan maakt mijn mannetje een onnodig ontwijkende beweging. Iemand pinnen of juist ontwijken gebeurt namelijk met dezelfde knop. In one-on-one battles is dat geen probleem, maar in multi battles vergist de computer zich vaak in wat de speler nu eigenlijk wil. Hierdoor kan de ander zich herstellen waarna een lange slijtageslag volgt. Dit is zeer frustrerend, met name in de zeer leuke multiplayer.

Conclusie

Def Jam Vendetta is als worstelgame één van de betere titels, maar er zijn toch een paar storende slordigheidjes. Persoonlijk vond ik deze worstelgame in eerste instantie qua gameplay toch weer wat teleurstellend. De gangsta attitude van het spel, de sfeer en de soundtrack maken echter een hoop goed. Tel daar de toch wel hilarische multi-player bij op, en je hebt met deze game toch waar voor je geld. Fan van worstelen, rappen of allebei? Dan is dit een titel voor jou.