8WEEKLY

Dark Chronicle

Artikel: Dark Chronicle

.

~

Dark Chronicle is de opvolger van Dark Cloud uit 2001. In dit spel speel je met ene Maximillan en moet je uiteraard weer op avontuur om prinsessen te helpen, koninkrijken redden en het kwaad verslaan. Het kwaad is in dit geval keizer Griphon, een wrede heerser die we eens wat normen en waarden moeten gaan bijbrengen. Je staat in je queeste echter niet alleen, diverse anderen zullen je met raad en daad terzijde staan. Eén van je vrienden is de zwaardvechtster / prinses Monica, en je zult haar hard nodig hebben.

Prachtig

Het eerste wat opvalt, is dat Dark Chronicle er prachtig uit ziet. De cell-shaded graphics (zoals we die kennen uit bijvoorbeeld Sly Raccoon) zijn een lust voor het oog. Het geluid helpt eveneens de sfeer te versterken. Wat ik wel even moet aanmerken is dat je het eerste uur weinig echt aan het spelen bent, maar meer naar filmpjes en dergelijke zit te kijken. De game ziet er prima uit, maar ondanks deze pracht en praal word je die filmpjes wel een beetje zat en wil je gewoon spelen.

Speelbaarheid

~

Veel 3D spellen zijn vaak erg lastig door de gebrekkige camera. Dark Chronicle is gelukkig een uitzondering. Dit spel speelt vrij makkelijk, en eigenlijk had ik weinig gewenning nodig om er in te komen. Bovendien is het begin van het spel zo ingericht dat je langzamerhand de controls een beetje leert kennen. Dat valt allemaal dus 100% mee. De game beschikt over een prima ‘learning curve’, al denk ik wel dat de meer doorgewinterde avonturier waarschijnlijk sneller in de game zit dan de beginner.

Uitvinden

Tijdens het rondstruinen in de diverse dungeons kom je natuurlijk de nodige tegenstand tegen, en is het vaak knokken geblazen. Je zult snel merken dat elk wapen en elke eigenschap zo zijn eigen voor- en nadelen heeft. Je kunt natuurlijk iemand gewoon met ouderwets slaan en blokken proberen te verschalken, maar je kunt ook objecten gaan gebruiken. Maximillan is een uitvinder, en deze gave zal je van pas komen. Maak wat foto’s van objecten, combineer deze foto’s, en wie weet doet Max genoeg inspiratie op voor iets mafs. Met name als je verder bent in deze game, en de tegenstand zwaarder wordt, zal deze eigenschap zeer goed van pas komen.

Zin

Er zijn nog zoveel dingen die ik zou kunnen opsommen over deze game. Er zit een compleet Sim City-achtig level in. Er zijn een flink aantal leuke minigames. Monica die weer haar eigen invloed heeft op het spel, al die prachtige levels en die unieke werelden… Maar ik moet maar eens een conclusie over dit spel vormen. En die is duidelijk: dit spel mag je niet laten liggen. Ben je op zoek naar iets absoluut bijzonders, dan is dit echt jouw spel. Nu ik dit zit terug te lezen heb acuut zin om weer te gaan spelen, dus laat ik het hierbij…