Kunst / Expo binnenland

Keramiek met wow-factor

recensie: Recensie: Colourful Clay
Colourful Clay

Op de grens van het oude en het nieuwe jaar verrassen Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden en de Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA) met een kleine maar bijzonder fijne tentoonstelling: Colourful Clay.

Colourful Clay

Johan Creten, Je serais ton miroir (2001). Foto: Het Princessehof

‘Keramiek met wow-factor’ belooft de programmakrant van de Centrale OBA. En daar miszeggen ze niets mee: het is indrukwekkend werk dat wordt getoond, groot en kleurrijk, klein en verfijnd. Met als centrale thema’s kleur en de invloed van het Oosten op de westerse kunst. Er is werk te zien van kunstenaars als Johan Creten, Caroline Coolen, Armando en anonieme Chinese kunstenaars.

Keramiek verwacht je niet meteen in een bibliotheek. Toch rekenen bibliotheken kunst en cultuur wel degelijk tot hun takenpakket. In kleine vestigingen of filialen van de OBA zijn het vaak lokale (amateur)kunstenaars die de kans krijgen hun werk te tonen, al dan niet in combinatie met een boekentafel oude snit met aanverwante titels. In de Centrale zijn het grotere tentoonstellingen die de aandacht trekken.

Armando, Twee vazen (2011). Foto: Het Princessehof

Armando, Twee vazen (2011). Foto: Het Princessehof

Niet dat er geen boekentafel bij Colourful Clay staat. Of liever: bij de ingang een ‘ouderwetse’ en in de expositieruimte een vitrine met vier fraaie salontafelboeken die de smaak om in de collectie te gaan grasduinen aanwakkeren. Maar voor de rest is de expositie de hoofdvestiging van de bibliotheek in de hoofdstad waardig. De expositie bestaat uit stukken uit de collectie van het Princessehof.

Johan Creten en Armando

Of de bezoeker nu van de ene of van de andere kant de expositiezaal op de begane grond binnenkomt, in beide gevallen stuit deze op een werk van de van origine Vlaamse kunstenaar Johan Creten (1963): groot(s), heftig, vol kracht, emoties en vragen oproepend. Daar steken twee bijna menshoge vazen die Armando in 2010 met zijn handen decoreerde kwetsbaar bij af. In dat jaar wijdde het Princessehof een tentoonstelling aan dit indrukwekkende werk van Armando.

Overzichtsfoto met chinese vaas. Foto: Annetje van Praag Sigaar, OBA

Overzichtsfoto met Chinese vaas. Foto: Annetje van Praag Sigaar, OBA

Chinese kunst en RaR

Het middendeel van de expositie in de OBA, waar de bezoeker omheen kan lopen, is eveneens symmetrisch opgezet. Op de kop en aan de voet staan martavaan (aardewerken) bewaarpotten uit het China van 1850-1900.

Aan de raamzijde zijn in vitrines zowel oude Chinese stukken neergezet als twintigste eeuwse Nederlandse keramiek. De specimen zijn op kleur gerangschikt. Wat duidelijk wordt, is de invloed die het Oosten had op de westerse kunst en technieken.
Boven de vitrines is langs de hele lengte van de muur de serie Schwarm (2011) van RaR aangebracht, een rij gekleurde kevers gemaakt door de Duitse kunstenaars Beate Reinheimer en Ulrike Rehm (RaR).

Laszlo Feketes, Wild life memorial soup tureen (2001). Foto: Annetje van Praag Sigaar, OBA

Laszlo Feketes, Wild life memorial soup tureen (2001). Foto: Annetje van Praag Sigaar, OBA

Actueel en lokaal

Toch is niet alles alleen maar ‘wow’ in de zin van indrukwekkend, groots en kleurrijk – in twee werken proefde ik een actueel commentaar op onze omgang met dieren; op de jacht en de dierconsumptie en op het doorfokken. Respectievelijk in Laszlo Feketes Wild life memorial soup tureen (2001) en in Yellow bastard (2007) van de jonge kunstenares Caroline Coolen.
Ook valt er af en toe een lokaal accent valt te bespeuren. Zo is Amsterdam vertegenwoordigd met ontwerpen die Th. Nieuwenhuis en Willem van Norden (1910-1915) voor Plateelbakkerij De Distel maakten.

Het is opmerkelijk hoe in een tentoonstelling van een relatief bescheiden omvang de curatoren in staat zijn geweest een mooi, symmetrisch opgezet geheel neer te zetten. Het bezoeken meer dan waard. Zoals de hele bibliotheek trouwens, een ontwerp van Jo Coenen.

Caroline Coolen, Yellow bastard (2007). Foto: Annetje van Praag Sigaar, OBA

Caroline Coolen, Yellow bastard (2007). Foto: Annetje van Praag Sigaar, OBA

Openbare Bibliotheek Amsterdam, Oosterdokskade 143, 1011 DL Amsterdam

Elke dag open van 10 tot 22 uur, toegang gratis.