Vergeef ons

recensie: Zoran Drvenkar (vert. Henk Schreuder) - Sorry

Zoran Drvenkar schrijft onder andere gedichten en kinderboeken. Maar daar zullen we het niet over hebben. Hier zullen we het hebben over dood en verderf. We hebben het over zonde en vergeving. En over moord en doodslag. Excuses daarvoor.

In de thriller Sorry maken we kennis met vier jonge mensen uit Berlijn die een plan hebben bedacht om veel geld te verdienen. Ze laten zich inhuren om namens anderen verontschuldigingen aan te bieden aan gedupeerden. En de zaken lopen uitermate goed. Totdat iemand hen inschakelt om aan een dode verontschuldigingen wegens veroorzaakt leed aan te bieden. Vanaf dat moment gaat het dramatisch mis met het viertal.

Koude verwarring
Sorry is een uitermate kille, harde thriller met nietsontziend taalgebruik. Op een directe, zakelijke wijze worden de dingen bij hun naam genoemd. Meteen vanaf het openingshoofdstuk wordt de toon gezet.

Je hebt vier klappen meer nodig dan bij haar handen voor de spijker er bij haar achterhoofd uit komt en zich in de muur boort. Ze schokt, het schokken wordt trillen, dan hangt ze stil.

Het is wel duidelijk dat hier tekstuele spijkers met koppen geslagen worden. Drvenkar grijpt de lezer beet en sleurt hem mee naar een grauwgrijze Berlijnse wereld.

De rauwe schrijfstijl slaat de voeten onder de lezer vandaan en de verhaalvorm doet vervolgens de rest. De auteur richt zich aanvankelijk afwisselend op de belevenissen van de vier verschillende jonge ondernemers en gooit daardoorheen, in de derde persoon, het verhaal van de moordenaar. Totdat er opeens een omslag plaatsvindt. De je en jij uit de tussenliggende hoofdstukken lijkt van identiteit verwisseld te zijn. Totaal gedesoriënteerd wordt je zo als lezer tussen de diverse betrokkenen heen en weer geslingerd zonder echt helder te hebben hoe deze zich onderling met elkaar verhouden.

Geen excuus
Door de geschapen verwarring én de confronterende schrijfwijze is Sorry een zeer geslaagde thriller geworden die liefhebbers van onder andere Mo Hayder zeer zal aanspreken. Door het verrassende plot voegt Drvenkar een onmisbaar element van suspense toe. Dat maakt  van deze thriller een boek dat door iedere liefhebber van het spannende verhaal gelezen dient te worden. Voor het missen van dit boek valt geen enkel excuus aan te dragen.