Dansen tot het barst

recensie: Wanda Bommer - Engel

.

In Engel lopen aanvankelijk twee verhaallijnen door elkaar heen. Het is eind jaren tachtig en we maken kennis met de dertienjarige Angelica, die opgroeit in West-Friesland. Ze is ervan overtuigd dat haar ouders niet haar echte ouders zijn en dat er een dag komt dat haar eigen, veel betere, familie haar komt ophalen. Tot die tijd doodt ze de uren met spijbelen, blowen en drinken. Hoewel ze een getalenteerd balletdanseres is en goed kan studeren, wordt ze door haar obstinate gedrag van balletles gestuurd en moet ze naar de mavo.

Nieuw leven

De tweede verhaallijn is die van David, en speelt zich af aan het begin van de 21e eeuw. David is dj en komt op een festival zijn oude bandlid Sid tegen. Elf jaar eerder behoorden David en Sid samen met Duncan tot de succesvolle band Ace. Het lukt Sid om David enthousiast te krijgen om Ace nieuw leven in te blazen. Ze waren immers immens populair eind jaren tachtig en het zou zonde zijn als ze hun talent lieten liggen. Het derde bandlid Duncan wordt opgespoord en de mannen slaan vol goede moed aan het plannen maken.

Intussen raakt Angelica steeds meer verzeild in criminele activiteiten, samen met haar vrienden die een stuk ouder zijn. En dan heeft ze ook nog een vriendje, Rocco, die knap is, maar ook nogal losse handjes heeft. Angelica laat zich meevoeren door de groep, maar haar onvrede groeit onderhuids. De lol die ze beleefde aan winkeldiefstal verandert in schuldgevoel wanneer ze samen met een vriendin bijna een verkoper de dood in jaagt.

Angel
Bommer voert de spanning subtiel op: je voelt als lezer dat de twee verhaallijnen gaan samenkomen en dat het noodlot op de loer ligt. En inderdaad, in 1989 komt Angelica in contact met de band. Ace beleeft zijn hoogtepunt in de tijd dat Angelica haar geboortestreek is ontvlucht en zich in Amsterdam heeft gevestigd. De karakterontwikkeling van Angelica is heel mooi uitgewerkt. Zo verandert ze van een opstandige puber in een jonge vrouw die afgestompt is door de hoeveelheid ellende die ze gezien heeft.

Onder het motto ‘neuken is neuken en geld is geld’ gaat Angelica gevoelloos, bijna als een robot door het leven. Haar geld verdient ze door te dansen een discotheek. Ace, dat groot succes boekt met hun album getiteld ‘Angel’, zoekt als publiciteitsstunt een vrouw die verkleed als engel roerloos op het podium staat tijdens hun optredens. Wanneer ze Angelica zien dansen, weten ze dat ze hun engel gevonden hebben. Angelica sluit zich bij de band aan en krijgt een relatie met Sid, de zanger. En dan blijkt dat Bommer het muziekwereldje van binnenuit kent. Ze beschrijft geloofwaardig de hoogte en dieptepunten die een band doormaakt.

Verstoorde balans

Voor het eerst lijkt Angelica wat te ontdooien en komen er gevoelens als jaloezie en angst bij haar boven. Ze hecht zich aan Sid en begint zich steeds meer te bemoeien met zaken rondom de band. Ze verstoort de balans tussen de bandleden door geniepig te stoken. De spanningen laaien hoger en hoger op en de drie bandleden en hun engel dansen om elkaar heen, worstelend met hun gevoelens; tot aan een ontlading die iedereen stil doet vallen. Het is jammer dat het ietwat gekunstelde einde van het verhaal – letterlijk – uit de lucht komt vallen. Maar tot dat moment is Engel inderdaad een pageturner die zeer de moeite van het lezen waard is.