Afval verwerkt tot visueel spektakel

recensie: Tristan Manco - Raw + Material = Art

.

De grondstoffen voor de kunst in Raw + Material = Art zijn voor de meesten van ons afval. Het boek laat 38 kunstenaars zien die het rotzooi van straat verwerken en upcyclen tot visueel spektakel.

Brian Dettmer: altered book

Brian Dettmer: altered book

Nietjes, oude speelgoedjes, peuken, batterijen en gesneuvelde glasplaten. In een wereld waar de natuurlijke grondstoffen op lijken te gaan, zoeken kunstenaars naar hergebruik dat tot de verbeelding spreekt. De beperkingen van het gevonden voorwerp lijken de kunstenaars amper te schelen. Scheuren, stapelen, breken, vouwen en combineren blijken nog altijd sterke middelen om betekenis aan gevonden voorwerpen te geven.

Papier en hout

Het vervreemdende karakter van de kunstwerken is meer dan materialen die in andere context worden hergebruikt. Wat de kunstenaars verbindt is de directe aanslag die zij plegen op de visuele kaders van de kijker. Het meeste werk in het boek is heel druk en vol van karakter. Van de beschilderde houten Prayer Wheels van straatkunstenaarsduo Faile tot een tsunami aan gekleurd afvalhout in Tapumes van Henrique Oliveira.
Een ander mooi voorbeeld van de visuele drukte is de mobile van gebruikte theezakjes van Monica Canilao. Niets is afval in haar ogen. De materialen in haar handen worden een drukke mixed media werk dat heel herkenbaar en levend is. Haar werk ademt een soort krakersgevoel uit met grauwere kleuren.

De meest letterlijke drukte is te zien bij Michael Johansson. Hij plaatst nietszeggende voorwerpen op de meest efficiënte manier in een grotere structuur. Een witte wand vol met stoelen, kussens, kastjes en servies, of een caravan tot de nok toe gevuld met kampeerspullen. Na het kijken en lezen van het boek, zit je vol. Net zo vol als de sculpturen van Michael Johansson die geen millimeter ruimte hebben om nog een object bij te plaatsen.