Geen standaard literaire thriller

recensie: Tineke Beishuizen - Wat doen we met Fred?

.

In Beishuizens tweede boek maken we kennis met de vriendinnen Noor, Carolien, Vera, Minka en Tessa: een clubje vrouwen dat elke donderdag samenkomt om in de kroeg gezellig wat te kletsen en witte wijn te drinken. Als echter blijkt dat Noor een verhouding heeft met Caroliens man en deze door ongelukkige omstandigheden komt te overlijden nadat Noor hem een klap heeft verkocht hebben we de poppen aan het dansen.

Een verhaal over vriendschap

De vriendenclub valt uiteen door de spanningen en geheimen die het gevolg zijn van de gebeurtenissen. Niet lang daarna komt ook Vera onder verdachte omstandigheden aan haar einde. Hierna stabiliseert de situatie echter. Hoewel de vriendschapsbanden tussen de overgebleven vrouwen voor altijd onherstelbaar beschadigd zijn begint men het gewone leven weer op te pakken.

Wat doen we met Fred? is niet de standaard literaire thriller. Er zit veel meer humor in dan we normaliter van dit genre gewend zijn. Dat maakt het verhaal lekker luchtig en heel leesbaar. Aan de andere kant voldoet het wel degelijk aan de wetten van het genre: vrouwen in de hoofdrol, een moord waarbij de politie geen enkel aanknopingspunt heeft, de twijfels bij de vrouw en de uiteindelijke ontknoping. Alleen weet Beishuizen deze elementen nét iets anders te presenteren.

De vrouwelijke personages zijn deze keer zelf bij de moord betrokken. In plaats van twijfels over de toedracht van de moord staat in dit boek eerder de wroeging centraal. Ook de ontknoping is net even anders dan we gewend zijn. Hiermee heeft Beishuizen zich ten opzichte van haar eerste roman sterk verbeterd. Was er in Als zand door mijn vingers juist nog sprake van een matig plot, nu kunnen we dat toch wel tot één van de sterke punten rekenen van Wat doen we met Fred?

Een beter verhaal

Het duidelijk verbeterde plot, de rustige, gedoseerde humor en heldere, niet meelijwekkende karakters vormen de pluspunten van deze roman. Beishuizen is er in geslaagd een literaire thriller te produceren die de term meer dan waard is. Zelden voldeed een boek zo goed aan beide aspecten van het genre. Zowel op het literaire als op het thrillervlak voldoet Wat doen we met Fred? aan de eisen die je aan de afzonderlijke genres mag stellen.

Niet alleen zet Beishuizen goed vijf individuele karakters neer, maar ze werkt ook de wisselwerking tussen deze individuen goed uit. Dit alles dient als fundering voor een sterke thriller die tot aan de laatste bladzijde weet te boeien.