Wat ga je van je leven maken?

recensie: Thomas Verbogt - Kleur van geluk

Soms zijn er boeken waar je niet veel over kunt en wilt zeggen. Kleur van geluk is zo’n werk, waar je als lezer in eerste instantie snel doorheen gaat, maar waar de woorden voor een goede beschrijving tekortschieten.

Het oeuvre van Thomas Verbogt (hij debuteerde in 1981) wordt gekenmerkt door zowel een lichte als een melancholieke toon. Hij beschrijft met filmische beelden prachtige, lichtelijk trieste en toch ook komische situaties. Zijn laatste boek, Kleur van geluk, past in dit rijtje thuis. Flashbacks wisselen af met gedachtestromen van het hoofdpersonage, die op de vooravond van zijn zestigste verjaardag zijn leven herevalueert.

Een wandeling door het leven
Wat ga je van je leven maken?‘ Als hét lekkere ding van zijn middelbare school deze vraag aan Daniël Timmer (voor vrienden DT) stelt, blijkt hij vooral verbaasd over het feit dat het meisje überhaupt tegen hem praat. Toch blijft deze in eerste instantie triviale vraag steeds bij DT terugkomen en vormt deze een leidraad door het boek. Tegen de tijd dat hij zestig wordt, gaat hij op zoek naar het antwoord en kijkt hij daarvoor terug op zijn leven. Als een wandelaar verkent hij zijn jeugd, adolescentie en alles wat daarna kwam.

Zo blikt Daniël Timmer terug op zijn relatie met een veel oudere vrouw, beschrijft hij zijn angst in het heden voor de langzame aftakeling van zijn oude moeder, vertelt hij over het verlies van een goede vriend en de relatie met zijn jeugdvriendin. De melancholie die aan het terugblikken op iemands leven verbonden zit, verandert Verbogt niet in een ziekelijke hang naar het verleden. Daniël Timmer maakt een optelsom, schikt zijn herinneringen en zoekt naar een verbindende factor.

De tweede laag
De sterke en geestige beschrijvingen van gebeurtenissen en gevoelens in het leven van de hoofdpersoon zijn maar het topje van de ijsberg. Achter deze scènes ligt namelijk een groter verhaal verborgen. De nieuwste roman van Verbogt draait om de vraag: Hoe dien je om te gaan met het leven en de gelukkige en ongelukkige momenten erin? De auteur vertelt een liefdesgeschiedenis, beschrijft een relatie tussen zoon en moeder en behandelt het verdriet van een man die een goede vriend verloren heeft. Al deze elementen geven Kleur van geluk jus. Maar het zijn de zinnen, de gedachtes en de zoektocht naar het antwoord op de grote levensvragen die het boek maken tot wat het is: een filmische en bijna filosofische terugblik van een man van middelbare leeftijd op het deel van zijn leven dat tot het verleden behoort, zoekend naar de kleur van geluk.