Het Stephen King universum

recensie: Het Stephen King universum

.

Het boek bevat voornamelijk samenvattingen van al het gepubliceerde werk van King. De boeken, de novellen, de verhalen en de films: ze komen allemaal voorbij. Het is dan ook een boek dat je pas moet lezen nadat je bekend bent met het oeuvre van Stephen King. Als startend fan moet je er niet aan beginnen, want dan is het lezen van de oorspronkelijke werken minder spannend. Maar als je alles al gelezen hebt, vind je hier een mooi overzicht.

~

Maar Het Stephen King universum wil verder gaan dan alleen samenvattingen geven van de afzonderlijke verhalen. Het boek wil de samenhang aantonen tussen alle werken van King, de rode lijn in de boeken. Het wil aantonen dat alles dat King geschreven heeft op de een of andere wijze met elkaar te maken heeft. Dat zou dan ook de toegevoegde waarde moeten zijn van dit boek: inzicht in het door Stephen King geschapen universum. Helaas valt dit aspect juist een beetje weg tussen al die samenvattingen en de persoonsbeschrijvingen van de hoofdpersonen uit de afzonderlijke werken. Het boek is ingedeeld in overzichtelijke secties, waarin de diverse werelden (en onderdelen daarvan) van het Stephen King universum behandeld worden. Maar ik verwachtte meer van dit boek. Het rangschikken van verhalen op de plaats waar ze zich afspelen (zoals bijvoorbeeld Derry of Castle Rock) is niet echt moeilijk of boeiend.

Ok, zo nu en dan zitten er wel wat leuke anekdotes tussen, zoals het verhaal van zijn ‘grootste fan’. In 1980 schijnt Stephen King een van zijn boeken gesigneerd te hebben voor een vreemde die zich letterlijk Kings grootste fan noemde. Die man was Mark Chapman, die later John Lennon vermoorde. Dat dit invloed heeft gehad op het ontstaan van het boek Misery lijkt evident. Maar hoe leuk dat soort informatie voor de fan ook is, het vertelt iets over King en niet over het door hem geschapen universum. En dat was toch de titel en het doel van het boek.

Dat er tussen de verschillende verhalen verbanden bestaan is ieder oplettende lezer van Stephen King uiteraard al lang opgevallen. Dat deze verbanden in dit boek nog eens worden benadrukt, is prima. Maar het blijft bij terloopse vermeldingen en verwijzingen. Ik had iets meer inzicht verwacht in de opzet en doelen van Stephen King. Waar wil hij heen? Houdt het universum op te bestaan als het doel bereikt is? Waarom deze samenhang? Deze vragen worden niet tot nauwelijks beantwoord. En dat is een gemiste kans.

Het Stephen King universum is een boek dat voor de doorgewinterde fan, die alles al gelezen heeft, een leuk extraatje. Maar ben je net begonnen aan je ontdekkingstocht door dit universum, dan is het handig nog even te wachten met dit boek. Of misschien dat je snel achterin even de aanbevolen literatuur en websites opzoekt. In die andere media is namelijk ook een hoop te vinden, zonder dat je meteen alle verhalen al in vogelvlucht voorbij ziet komen.