Eindeloze waterval van kennis

recensie: Sandra Rendgen, Julius Wiedemann (red.) - Information Graphics

.

Informatiegrafieken, data die opeens inzichtelijk worden door visueel aantrekkelijke vormgeving. Die vormgeving zorgt ervoor dat mensen in de informatiemaatschappij enorme hoeveelheden academische kennis en weetjes snel kunnen verwerken. Diagrammen en grafieken zijn filters die hiërarchie aanbrengen in gepresenteerde feiten. Information Graphics laat op unieke wijze de kunst van het grafisch design zien.

Zware verantwoordelijkheid

~

Het boek brengt onze moderne behoefte aan visueel behapbare informatie terug naar de oude beschavingen, zoals de Egyptenaren die het hele leven van de overledenen op tombes weergaven. Deze beeldende weergave is natuurlijk in vele beschavingen terug te vinden. De grafische weergave van concepten in onze Europese historie wordt in de inleiding van het boek fraai geïllustreerd met tekeningen vanaf de middeleeuwen. Statistische diagrammen ontstaan in de 19e eeuw met de opkomst van de natiestaten om politici van informatie te voorzien.

Grafieken bestaan natuurlijk bij de gratie van samenkomst van beeld en informatie. Functioneel ontwerp moet complexe thema’s duidelijk maken. Verschillende soorten informatie vragen om verschillende behandeling van de designer. De schrijvers noemen het een zware verantwoordelijkheid om de juiste representatie van de data te vinden. De samenstellers van Information Graphics brengen een zeer eclectische mix van kwantitatieve en kwalitatieve infographics samen.

Bouwwerken van informatie

~

Onder de thema’s locatie, tijd, categorie en hiërarchie is een eindeloze waterval aan designs in de meest uiteenlopende invalshoeken bij elkaar gebracht. Wetenschappelijke vindingen en prestaties zijn natuurlijk een gewillige bron voor spannende grafische weergave.  Mission(s) to Mars biedt de lezer in een oogopslag verschillende lagen van informatie aan: lengte van historische missies, de slaging daarvan en het type missie. Door het mooie design waant de lezer zichzelf in de ruimte. De graphic Pets gebruikt de vorm van een hond. Daarbinnen veel meer tekst, met minigrafieken die een bouwwerk aan weetjes over onze ‘huisdierengebruiken’ verschaffen.

Het boek laat het niet bij het etaleren van de grote diversiteit aan direct functionele grafieken maar ruimt ook veel plaats in voor meer experimentele vormen. Een voorbeeld is de tekening Earthquakes and wars van John J. Connor. Hij zet de grote Amerikaanse oorlogen af tegen de grote aardbevingen in de Verenigde Staten. Als kunstenaar veroorlooft hij het zich om niet neutraal tegen de data aan te kijken, maar verloren te raken in alle gegevens. Hierdoor eindigt hij in het centrum van de grafiek met de suggestie van een vlinder, van het butterfly effect. Experimenteler nog zijn de grafieken van fenomenen van Jorinde Voigt, die bijvoorbeeld het verloop van explosies en zoenen grafisch weergeeft.

~

De reden dat Information Graphics zo uitzonderlijk is, ligt niet aan zozeer aan het design, maar aan de enorme hoeveelheid kennis van nieuwswaardige inzichten die in het boek ontluikt. Een dergelijke informatiedichtheid is uniek en enerverend. Onderwerpen die variëren van wereldwijde verbanden tussen politieke instituten en veiligheidsdiensten tot een weergave van de menselijke identiteit. Van topsalarissen versus ontslagen tot een stroomschema voor het kiezen van het juiste lettertype.  Allemaal plaatjes om jezelf in te verliezen en te leren van de meest aantrekkelijke vorm die data kan hebben.