Boeken / Strip

Strips In Beeld

recensie: Nieuwe strips voor de herfst

De Nederlandse uitgeverijen presenteerden de afgelopen weken weer stapels nieuwe beeldverhalen. Het is vrijwel ondoenlijk om de hele waslijst in kaart te brengen. Om die reden volgt hieronder een selectie van de meest in het oog springende titels.

David B.

Van de Fransman David B. was al een aantal strips in het Nederlands verschenen, waaronder Babel, Het Alfabet der Ruïnes en Kapitein Scharlaken. Daar is nu Vallende ziekte aan toegevoegd, het eerste deel uit een serie van vijf over zijn aan epilepsie lijdende broertje Jean-Christophe. De speurtocht naar een geneesmiddel is in dit deel de rode draad. Het is ook een verslag van het onvoorstelbaar creatieve denkproces van een kind, in dit geval de tekenaar zelf op jonge leeftijd.

~

Verder geeft Vallende ziekte een beeld van The Seventies, met een stoet aan alternatieve geneeswijzen. De ouders storten zich vol overgave in alle experimenten, waardoor Oosterse, westerse, planetaire, levensbeschouwelijke, voedingsgestuurde en meditatieve methodes de revue passeren. Een heerlijk en mild spottende strip, met bovendien fraai tekenwerk. Dit eerste deel toont aan dat de wereld van het beeldverhaal de afgelopen jaren steeds volwassener is geworden en de scheidslijnen tussen strip en literatuur vervagen.

David B. ● Vallende ziekte 1 ● Prijs € 19,90 ● Uitgeverij Atlas ● 176 pagina’s ● ISBN 90 450 1265 0@

Boeddha

Osamu Tezuka staat bekend als de ongekroonde peetvader van de Japanse strip. Naast tientallen manga-reeksen voor de jeugd, schreef en tekende hij drie grote reeksen voor een volwassen publiek. Waaronder het nu in het Nederlands verschenen Kapilavastoe, het eerste deel van zijn reeks Boeddha. Hierin vertelt Tezuka het verhaal van de jonge Siddharta, aan het begin van zijn spirituele pad. Onderweg ontmoet hij de meest uiteenlopende figuren, die één belangrijk kenmerk gemeen hebben: ze verpersoonlijken een verzet tegen bestaande cultuurpatronen en religieuze of politieke onderdrukking.

In Kapilavastoe ontmoet Siddharta een slavenzoon en een kind dat spreekt en leeft met de dieren. Daarnaast komt een flinke hoeveelheid thema’s aan bod, zoals jaloezie, eerlijkheid en de spanning tussen individuen. Leuke tekeningen verfraaien deze zoektocht naar hogere sferen. Maar of deze avontuurlijke manga ook aanslaat bij het volwassen publiek in Nederland? Waarschijnlijk niet – daar zijn de belevenissen vaak te onsamenhangend en kinderlijk voor.

Osamu Tezuka ● Kapilavastoe ● Prijs € 16,90 ● Uitgeverij Luitingh-Sijthoff ● 400 pagina’s ● ISBN 90 245 5477 2

~

Windig en De Jong

René Windig en Eddie de Jong werden vooral bekend met hun strip Heinz, waaraan ze in januari 1987 begonnen te werken en die nog steeds verschijnt. Na vijf jaar is eindelijk weer eens een nieuw album uitgegeven, met deze eigenzinnige kat in de hoofdrol: Sokko moet naar Krokko. Het vierentwintigste deel! Met veel bekende ingrediënten. Zoals het beeld van een Heinz die de kroeg uit wordt getrapt, een oom Wim die een slaapverwekkend verhaal begint te vertellen en een uitermate trage schildpad Jodocus. Nieuw is het zoontje Kleine Bever dat het voor elkaar krijgt van Heinz een echte A.D.H.D.-vader te maken. Voor heel even, dat spreekt. En dan zijn daar ook nog Sokko en Krokko, de buitenaardse wezens die de gevolgen van het Hollandse bier proberen te ontdekken. Tegelijkertijd verscheen van Windig en De jong het album Beffen-ijf, met de Vandersteen-persiflage Sliske in de hoofdrol. Ook zij valt regelmatig in het café te bespeuren, om al lispelend haar favoriete drankje (bessen-ijs, dus) te bestellen. Waarmee de helft van het aantal grappen uit dit album al is prijsgegeven.

Windig en De Jong ● Sokko moet naar Krokko/Beffen-ijf ● Prijs € 9,90/€ 13,50 ● Uitgeverij De Harmonie ● 60/96 pagina’s ● ISBN 90 5492 175 7/90 5492 183 8

De Havik

Patrice Pellerin werkte in een tekenfilmstudio voordat hij zich toelegde op het maken van strips. Op verzoek van scenarist Jean-Michel Charlier tekende hij na de dood van de beroemde stripmaker Jijé twee delen van de serie Roodbaard. Daarna besloot hij zijn eigen verhalen te maken. Met De Havik wist hij zijn beide talenten te verenigen. En met succes, omdat de reeks veel lezers bereikt. Voor het nieuwe deel Geheim archief verzon hij de volledige jeugd van zijn hoofdfiguur Yann de Kermeur. De ontbrekende pagina’s uit zijn leven worden opgediept uit diverse historische documenten. Een koffer vol herinneringen, vergeelde notities, officiële verslagen en flarden van een dagboek werpen bij elkaar een nieuw licht op zijn leven. De verhalen van deze reeks waren al niet altijd even eenvoudig te volgen, vooral niet omdat ieder album uit deze serie een vervolg is op het voorgaande deel. En met dit nieuwe deel worden de zaken bepaald niet gemakkelijker. De fraaie, realistische tekeningen maken gelukkig veel goed.

Patrice Pellerin ● Geheim archief ● Prijs € 11,50 ● Uitgeverij Spotlight Dupuis ● 64 pagina’s ● ISBN 90 314 2816 7

En verder…

Weer een nieuwe Jessica Blandy? Zeker, het duo Renaud en Dufaux weet maar van geen ophouden, zodat nu het 24e album van deze blondine het licht heeft gezien. En ook deze keer trekt ze weer ten strijde tegen het kwaad… De makers zijn zich inmiddels bewust geworden van hun enorme productiviteit, waardoor ze hebben besloten om in ieder geval voorlopig een punt te zetten achter hun meest populaire reeks.

Heel wat aangenamer is het album Een hondenleven van de Fransman Manu Larcenet, uitgegeven in het kader van de honderdvijftigste geboortedag van Sigmund Freud. In het album reist de meest bekende psychiater naar de Verenigde Staten om er op zoek te gaan naar een geschikte patiënt. Die vindt hij uiteindelijk in de vorm van een… hond! Die is zojuist uit de gevangenis ontsnapt. Samen zoeken ze verder, terwijl de hond zijn levensverhaal vertelt… Kan het nog spannender?

Renaud en Dufaux ● De bewakers ● Prijs € 5,25 ● Uitgeverij Spotlight Dupuis ● 60 pagina’s ● ISBN 90 314 2781 0

Manu Larcenet ● Een hondenleven ● Prijs € 13,50 ● Uitgeverij Oog & Blik ● 48 pagina’s ● ISBN 90 5492 163 3