Boeken / Strip

Historisch geweld in Japanse comics

recensie: Nieuwe manga: Blade of the Immortal vol. 14 // Samurai Executioner vol. 3 & 4 // King of Wolves

De nieuwste delen van de lopende reeks Blade of the Immortal en van de klassieke reeks Samurai Executioner, alsmede de uitgave van King of Wolves, oud werk van de schepper van Berserk, hebben in importversie de betere Nederlandse boekhandel inmiddels bereikt. De Amerikaanse uitgever Dark Horse bewijst zich met deze titels opnieuw als de belangrijkste leverancier van kwaliteitsmanga. Samurai Executioner vormt de overtreffende trap in de kunstvorm, Blade of the Immortal blijft de allerbeste moderne reeks in zijn genre. Alleen King of Wolves boeit enkel als pulpcuriosum.

~

Last Blood, deel 14 van Hiroaki Samura’s Blade of the Immortal, is een minder intrigerende aflevering in deze schier oneindige reeks. Er gebeurt namelijk weinig: het boek bestaat slechts uit een paar confrontaties tussen de hoofdpersonen. Manji wordt herenigd met zijn protégé Rin, die kans ziet haar aartsvijand Anotsu te lijf te gaan. De verwikkelingen in het laatste boek slaan terug op eerdere delen, maar Samura introduceert ook nieuwe elementen, zodat de indruk van een eindeloos uitgebreid verhaal blijft bestaan. Maar voor de liefhebber van deze ontzagwekkende reeks (kennis van de voorgaande delen is vereist) is Last Blood opnieuw een traktatie: wederom 256 bladzijden pentekenkunst (om onduidelijke redenen op uitvergroot formaat, hoewel kleiner dan de maandelijkse uitgaven). Samura’s tekeningen, rauwe zwart-wit-schetsen met hier en daar verstilde olieverfpanels, kennen nog altijd hun weerga niet in de wereld van de Japanse comics. De bizarre perspectieven, de aandacht voor details en de prachtige dynamische gevechten, zijn overduidelijk het werk van een meester.

Kill Bill

~

De twee pas vertaalde delen van Samurai Executioner, de schitterende reeks uit de jaren zeventig, vormen een fascinerende tegenhanger van Samura’s aanpak. Het niet minder sensationele geweld heeft hierin een culturele en historische context, en vaak een tragische ondertoon. De drama’s rond de burgers die met overheidsbeul Asaemon te maken krijgen vormen nog altijd indringende materie, die vaak op schokkende wijze wordt uitgebeeld. Wijlen Goseki Kojima, de tekenaar van Lone Wolf & Cub, heeft helaas wel hier en daar een steekje laten vallen: zijn op zichzelf ongeëvenaard knappe schilderingen in klassieke stijl van het middeleeuwse Japan bevatten soms slordigheden, alsof de befaamde illustrator teveel haast had. Maar dit is slechts een kleine kanttekening bij een steevast fascinerende comic. De manier waarop morele dilemma’s en filosofische bespiegelingen worden verwoord, maken, tezamen met de fascinerende geschiedenislessen die je uit de boeken kunt halen, van deze reeks verplichte stof voor de geïnteresseerde lezer. Dark Horse heeft inmiddels aangekondigd nog meer werk van het gouden duo van Kojima en auteur Koike uit te gaan brengen. Lady Snowblood, de inspiratie voor de klassieke film die op zijn beurt de Kill Bill-films zo sterk beïnvloed heeft, staat als volgende op het programma en belooft meer kwaliteitsmateriaal.

Schaamteloos

King of Wolves speelt zich eveneens in een ver verleden af, maar is van een beduidend lager allooi. Het is wel een bijzondere uitgave, omdat het met het nog te verschijnen Japan het enige andere gepubliceerde werk is van Miura, de latere schepper van het befaamde Berserk. King of Wolves is de eerste uit een tweeluik van de hand van Miura en de populaire schrijver Buronson. Buronson schrijft af en toe intelligente en vakkundige politiek-suspense (Sanctuary), maar was ook verantwoordelijk voor melancholieke geweldspulp (Crying Freeman), met als dieptepunt Fist of the North Star. King of Wolves hoort ook bij de pulp: het is een vermakelijk idioot verhaal, waarin twee Japanners een tijdreis maken naar het dertiende-eeuwse China, alwaar ze erachter komen dat Dzjenghis Kahn eigenlijk een Japanner was. Dit absurde, schaamteloze nationalisme is verpakt in een sentimenteel liefdesverhaal. Miura’s hectisch-groteske, maar technisch feilloze tekenstijl, die hij met de Berserk-reeks zou perfectioneren, vormt een fraaie vormgeving voor deze kolder, die door Buronson en Miura redelijk serieus genomen wordt. Deel 7 van zijn superieure fantasy-reeks Berserk is inmiddels bij dezelfde uitgever verschenen.

Hiroaki Samura • Blade of the Immortal vol. 14: Last Blood • Uitgeverij Dark Horse • prijs: $ 17.95 • 256 pagina’s (z/w) • ISBN 1-59307-321-6

Kazuo Koike & Goseki Kojima • Samurai Executioner vol. 3: The Hell Stick • Uitgeverij Dark Horse • prijs: $ 9.95 • 312 pagina’s (z/w) • ISBN 1-59307-209-0

Kazuo Koike & Goseki Kojima • Samurai Executioner vol. 4: Portrait of Death • Uitgeverij Dark Horse • prijs: $ 9.95 • 304 pagina’s (z/w) • ISBN 1-59307-210-4

Kentaro Miura & Buronson • King of Wolves • Uitgeverij Dark Horse • prijs: $ 12.95 • 200 pagina’s (z/w) • ISBN 1-59307-333-X

Op 8WEEKLY verscheen eerder reeds een algemeen overzichtsartikel over de reeks Blade of the immortal, alsmede een recensie van Volume 13: Mirror of the Soul. Van Samurai Executioner bespraken we eerder Volume 1: When the Demon Knife weeps .