Advocaat van de duivel

recensie: Michael Connelly - The Lincoln Lawyer / De Lincoln advocaat

Michael Connelly schrijft sinds 1992 in gestaag tempo romans. Meestal gaan deze over de detective Harry (Hieronymus) Bosch. Maar zijn meest recente roman bekijkt de zaak vanuit een ander perspectief. In The Lincoln Lawyer krijgen we te maken met de advocaat Mickey Haller.

Mickey Haller verdedigt de kanslozen van Los Angeles. Oplichters, drugsverslaafden, drugsdealers en bendeleden vormen zijn klantenkring. Die verdediging gaat hem goed af, maar wordt hem niet in dank afgenomen door de aanklagers en de politie. Mickey Haller is dan ook dubbel blij met zijn nieuwste cliënt.
Ten eerste betreft het een rijke jonge man uit Beverly Hills, wat betekent dat Haller zijn toptarief kan rekenen. Ten tweede is hij ervan overtuigd dat deze Louis Roulet onschuldig is aan de hem ten laste gelegde poging tot moord en verkrachting van een prostituee. Dat is weer eens wat anders dan het eeuwige zoeken naar mazen in de wetgeving om zijn schuldige klanten zo weinig mogelijk te laten boeten voor hun misdaden.

~

Maar als Mickey’s medewerker tijdens het onderzoek naar Roulet’s achtergrond wordt vermoord, dringt het tot hem door dat hij zich gruwelijk heeft vergist. Wat eerst een mooie zaak leek, blijkt steeds meer een nachtmerrie te worden voor de doorgewinterde advocaat. Roulet heeft Haller bewust uitgekozen als advocaat en heeft hem stevig in zijn verderfelijke greep. Er is maar één manier waarop Mickey Haller het tij nog kan keren, en dat is middels het rechtssysteem waarin hij zelf al jarenlang niet meer gelooft.

Authentiek

Michael Connelly is in 1980 afgestudeerd als journalist met als bijvak creatief schrijven. Daarna is hij jarenlang journalist geweest voor diverse dagbladen, waaronder de Los Angeles Times. Hij heeft op de short-list voor de Pulitzer Prize gestaan met een achtergrondverhaal over de overlevenden van een grote vliegtuigramp. Deze journalistieke ervaring en achtergrond zie je terug in zijn romans. Bij het lezen van The Lincoln Lawyer merk je dat je te maken hebt met een schrijver die zijn research doet. Alles ademt authenticiteit. De karakters, de rechtsprocessen en de terminologie komen allemaal erg realistisch over. En daardoor is deze roman geen doorsnee advocatenboek geworden. De rechtbank is hier niet gewoon een kapstok waaraan een spannend verhaal is opgehangen, maar vormt daarentegen een wezenlijk, realistisch ogend onderdeel van het verhaal.

Als lezer ben je eigenlijk niet zo geïnteresseerd in hoe het met de verdachte Roulet afloopt, als wel in hoe Haller het rechtssysteem kan gebruiken om zich uit de schijnbaar hopeloze situatie te redden. Zal het hem lukken om ongeschonden uit de strijd te komen, een dreigende arrestatie voor de moord op zijn medewerker en een mogelijke schorsing door de tuchtraad ten spijt? Je hebt geen moment rust totdat je na bijna 400 pagina’s uiteindelijk het antwoord hebt gekregen en je het boek moe maar voldaan dichtslaat.

Geen fratsen

Connelly heeft een prettige stijl van schrijven, die je op betrokken wijze meevoert door het verhaal. Hier geen overdreven gestileerd proza, maar een rechttoe rechtaan benadering zonder oppervlakkig te worden. Daar waar het rechtssysteem helder wordt overgebracht zonder stoffig te worden, worden karakters uitgediept en neergezet zonder dat dit uitmondt in diepgravende psychologische beschouwingen. Connelly vindt de gulden middenweg en bewandelt die met flair.

Michael Connelly heeft sinds zijn debuut in 1992 zo’n zestien boeken op zijn naam staan. In 2006 staan er alweer twee boeken op het punt uitgebracht te worden, waaronder een non-fictieboek met misdaadverhalen uit zijn tijd als journalist, en wederom een nieuwe Harry Bosch-roman. Het ziet er naar uit dat ons nog een hoop goeds tegemoet komt.

Bij uitgeverij De Boekerij verscheen ook een Nederlandse vertaling van dit boek

Michael Connelly (vertaling: Hans Kooijman) • De Lincoln advocaat • Uitgever: De Boekerij • Prijs: € 17,50 • 431 bladzijden • ISBN: 9022543242