Puberseks

recensie: Testosteron [Doing It]

.

~

Melvin Burgess heeft met Doing It, zijn nieuwste boek, voor lichte opschudding gezorgd in Groot Brittannië. Critica Anne Fine noemde het boek, dat in maart in de Engelse winkels lag: “Filth, which ever way you look at it”. Dat was meteen ook de titel van haar vernietigende recensie. De vertaling Testosteron
werd in Nederland met meer lof onthaald.

Dino is verliefd op Jackie, maar hij heeft eigenlijk een heel hoge dunk van zichzelf. Jonathon is verliefd op Deborah, maar zij is dik. Wat een problemen! En dan is er nog Ben, die dagelijks moet luisteren naar de overpeinzingen, blauwtjes en successen van Dino en Jonathon. Zelf doet hij niet mee. Is hij homo? Nee, Ben doet het stiekem met zijn lerares wiskunde.

Testosteron is het verhaal van deze drie jongens en hun fantasieën. Je kunt het vunzig noemen, al dat gegraai in kruizen, gezoen, gelebber en gefrunnik, maar het is veel eerder lachwekkend en aandoenlijk. Die jongens zijn zo druk bezig met hun ‘meneertje Knots’ dat ze er bijna fobieën aan over houden. Dat is meteen ook het grote minpunt van Testosteron: het gaat wel erg uitdrukkelijk alleen over seks.

Maar goed, als seks het enige is waar puberjongens aan denken (ik ben al lang geen puber meer en nooit een jongen geweest), dan moeten we dat maar geloven. Testosteron steekt goed in elkaar. De drie verhaallijnen van de drie vrienden lopen gedeeltelijk door elkaar. Elk hoofdstuk is geschreven vanuit het perspectief van één van de personages, die soms ook als ik-verteller optreedt. In Testosteron komen echter meer mensen dan alleen de drie jongens aan het woord: ook de vriendinnetjes krijgen hoofdstukjes. Het is leuk om situaties (vooral de net-geen-seks-situaties) beschreven te krijgen vanuit verschillende standpunten. Zo vul je zelf de meningen, oorzaken en gevolgen in. Nadeel van al die verschillende perspectieven is wel de versnippering. Echt diep doordringen tot de kern van een personage is er niet bij. Figuren blijven soms te oppervlakkig en verhaallijnen worden niet altijd even logisch afgerond.

Desondanks is Testosteron een heel erg leuk boek. Burgess voelde zich geroepen om een Echt Boek voor jonge mannen te schrijven. Nu zal het mij een rotzorg zijn wat de bedoeling van de schrijver is (het gaat immers om het resultaat, niet om de intentie), maar Testosteron is leuk voor veel meer categorieën dan alleen de masturberende puber. Ook pubermeisjes, volwassen meisjes en jongens zullen zich met dit boek vermaken. Beeldende scènes zitten er in ieder geval genoeg in.

Anne Fine bekritiseert in haar recensie vooral de portrettering van de meisjes in het boek. Het gaat er niet altijd even fijngevoelig aan toe wanneer de jongens fantaseren over spleten en tieten. En sommige fantasieën zijn inderdaad best te veroordelen op oppervlakkigheid en botheid. Jonathons vriendinnetje Deborah is dik. Maar hij vindt haar wel leuk. Maakt uiterlijk verschil?

Dus wat dacht je hiervan: Maak Deborah alsjeblieft, alsjeblieft, alsjeblieft slank… maar laat haar grote tieten onveranderd zodat ik fijn met die geweldige joekels kan spelen terwijl niemand mij na zou wijzen omdat ik met een dik meisje omga.

Fine vindt dit soort passages vrouwonvriendelijk, en dat zijn ze eigenlijk ook wel. Maar je moet alles in perspectief kunnen zien. Jonathon, die deze wens uit, heeft zelf ook de nodige lichamelijke sores. Hij denkt dat hij kanker in zijn piemel heeft, omdat er een grote bobbel op zit. Het is gewoon een ader natuurlijk, maar hij kan het idee niet uit zijn hoofd zetten. Plus het idee dat hij Deborah mogelijk zal besmetten met zijn ‘lulkanker’. Wie bovenstaande quote leest zal misschien schrikken van de oppervlakkigheid, maar de angsten die Jonathon doorstaat gaan veel verder dan het uitgelachen worden vanwege de omvang van zijn vriendin. Hij is serieus bezorgd haar iets aan te doen, en daaruit blijkt wel dat je zijn wensen met een korreltje zout mag nemen.

Romantisch

Met de overdaad aan geslachtsdelen, fantasieën en daadwerkelijke seks is Testosteron het ideale boek voor hitsige pubers. Maar het is ook een op en top verantwoord boek. Niemand doet het zonder condoom. En voor de meisjes die van romantiek houden: dit boek is ook voor jullie. Dino, Ben en Jonathon komen namelijk alleen maar aan echte seks toe bij meisjes op wie ze echt verliefd zijn.