Een nieuwbouwhuis in een buitenwijk

recensie: Maaike Schutten - Bakfietsblues

‘En ineens ben je 35, woon je in een buitenwijk en speelt je zoon paard in de schoolmusical’. De roman Bakfietsblues van Maaike Schutten verhaalt over de 35-jarige Noor die samen met vriend Max en zoon Junior de stad verlaat om in een buitenwijk te gaan wonen. Terwijl Max zich er al snel thuisvoelt, heeft Noor meer moeite met wennen.

De roman Bakfietsblues van Maaike Schutten verhaalt over de 35-jarige Noor die samen met vriend Max en zoon Junior de stad verlaat om in een buitenwijk te gaan wonen. Terwijl Max zich er al snel thuisvoelt, heeft Noor meer moeite met wennen.

Maaike Schutten (1976) is schrijver en trendexpert. Ze werkt als conceptontwikkelaar en copywriter voor reclamebureaus en debuteerde in 2007 met 15 minuten, een satirische roman over de reclamewereld. Levert Schutten met Bakfietsblues de zoveelste toevoeging aan het almaar uitdijende chicklitgenre?

Dropvetereten

Nadat Noor, Max en Junior hun etage in de stad hebben verruild voor een nieuwbouwhuis in een buitenwijk, stort Max zich op klussen en koken met de nieuwe buurman en is hij al snel helemaal in zijn element. Noor daarentegen heeft meer moeite haar stadse leven achter zich te laten. Ze stort zich wanneer ze maar kan samen met haar collega’s in het uitgaansleven, drinkt te veel en danst totdat de zon opkomt om de stress van zich af te werpen.

Maar echt slagen daarin doet ze niet. Als ze ’s ochtends Junior naar zijn nieuwe school brengt en de hypermoeders haar aanklampen met ideeën over de schoolmusical, voelt ze zich doodongelukkig.

‘Zijn jullie al druk aan het oefenen?’
‘Waarvoor?’
Wat moet ik oefenen met Max? Tapdansen? Dropvetereten? Acrobatiek met brommer?
‘Voor de musical. Met Junior? Noa is al lekker bezig. Ik ga met haar naar een zangcoach’

Vervolgens trekt ze maar weer haar uitgaansoutfit uit de kast en haast ze zich richting stad.

Schutten geeft de lezer een leuk kijkje in de gedachtewereld van Noor. Zo lees je tussen de regels door dat zij zich niet thuis voelt bij de hypermoeders op het schoolplein, maar stiekem ook niet meer bij haar feestende collega’s die vooral op uiterlijkheden en de laatste hotspots gericht zijn. Hoewel Noor nog steeds weet ‘where the party is’, voelt ze stiekem wel aan dat het tijd is voor een nieuwe levensfase.

Subtiel, met zelfspot

Het verhaal is dus redelijk eenvoudig: jonge snelle vrouw met carrière in de mediawereld gaat met man en kind in een buitenwijk wonen en doet er alles aan om toch jong, snel en wild te blijven. Bijna laat ze zich verleiden door haar eveneens jonge en snelle collega, maar ze beseft net op tijd dat ze zo slecht nog niet af is met haar vriend, kind en nieuwbouwhuis.

Overstijgt dit boek het chicklitniveau? Die vraag kan met een voorzichtig ‘ja’ worden beantwoord. Schutten werkt haar personages goed uit, en beschrijft ze op een geloofwaardige en innemende manier. Ze brengt humor in het verhaal en tot op het eind weet je niet of Noor zich bij haar nieuwe situatie zal neerleggen of dat ze de hort op zal gaan met haar collega. Ook houdt ze de lezer scherp door verrassende verhaallijntjes over Noors werk en het gezin waar ze vandaan komt. Het is dan wel geen zware kost, maar het is zeker ook geen eenlaagsverhaaltje. Daarnaast beschikt Schutten over een leuk soort humor: subtiel met een tikje zelfspot. Schrijven kan ze dus, de volgende keer mag ze zich gerust aan wat zwaardere kost wagen.