De terreur van de media

recensie: Khalid Boudou en Oscar van Gelderen - Wij hebben altijd gelijk

Het is allemaal de schuld van de media en de reageercultuur. De een wil aandacht, de ander biedt een podium en zo slepen de media de burger van hype tot hype, zonder ooit de diepte in te gaan. Dat is de boodschap die spreekt uit het pamflet Wij hebben altijd gelijk van schrijver Khalid Boudou en uitgever Oscar van Gelderen.

Wij hebben altijd gelijk verscheen precies een jaar na het uitkomen van Geert Wilders’ film Fitna. Moe van alle commotie en tumult rondom een film die uiteindelijk zo weinig voeten in aarde heeft, pleiten de schrijvers voor stilte, opdat iedereen eindelijk eens een keer zijn mond houdt. Van een vervolg op Fitna was bij het verschijnen van het pamflet nog geen sprake…

Journalistiek

De schrijvers – een Berber en een Jood, zoals ze zichzelf noemen – zijn het zat. Ze hebben er genoeg van steeds dezelfde meningen te horen van steeds dezelfde mensen over steeds dezelfde onderwerpen. Ze hebben genoeg van alle vragenuurtjes en spoeddebatten over onbenullige incidenten. En ze hebben genoeg van schreeuwerige websites en prietpraatprogramma’s waar iedere onnozele ziel onder het mom van de vrijheid zijn mening mag verkondigen. Het medialandschap is op hol geslagen, vinden ze. Uitgehold door de commercie zijn de media verworden tot een markt waar het louter draait om kijk- en verkoopcijfers.

De meest gelezen kranten en de best bekeken televisieprogramma’s zijn niet de programma’s die het harde nieuws brengen en gedegen onderzoeksjournalistiek doen, maar de programma’s die inspelen op de gevoelens van de burger. De beste politicus is niet degene die het meest van een onderwerp afweet, maar degene die inspeelt op de publieke opinie en weet hoe je kunt ‘scoren’. Incidenten worden opgeblazen tot megaformaat door oeverloze herhaling en kopieergedrag van andere media.

Humor

De boodschap van het pamflet is duidelijk, maar de lezer krijgt geen antwoord op de vraag hoe het komt dat media en politiek zo marktgevoelig zijn geworden. Alle gehypete zaken passeren de revue, maar een analyse van het probleem ontbreekt. Dus moet de lezer voor de zoveelste keer alle rumoer rond Wilders en vele andere mediahypes herkauwen, terwijl de schrijvers juist beweren dat die alle aandacht helemaal niet waard zijn.

Boudou en van Gelderen willen niet belerend of moraliserend overkomen, maar doen dat toch. ‘De Nederlandse burger is een verwende etter geworden.’ Hij laat zich op nieuwssites grover en botter uit dan andere Europeanen en bovendien met minder humor en ironie. Als medicijn tegen dit chagrijn bieden zij dit pamflet. Het is bedoeld voor eenieder die de nuance en de humor zoekt, want dat is waar het volgens hen in deze losgeslagen wereld aan schort. Maar wie echt genoeg heeft van al het gewauwel doet bij het verschijnen van Fitna 2 de tv uit, de krant in de kattenbak en verschanst zich met een goed boek op de bank.