Lekkere verslaving

recensie: Kevin Brooks (vertaling: Wiebe Buddingh) - Candy

.

Kevin Brooks
Kevin Brooks

Joe Beck overkomt het op de dag dat hij in Londen op doktersbezoek gaat. Op het station wordt hij aangesproken door de beeldschone Candy. En vanaf dat moment is zijn leven niet meer wat het geweest was. Het rustige leven van de plattelandsjongen komt in een stroomversnelling. Candy sleurt hem ongewild mee in een wereld van drugs en geweld.

Ik kan me bijna niet meer voorstellen hoe het leven was vóór Candy. Soms kijk ik urenlang voor me uit, starend naar het verleden, en probeer ik met te herinneren hoe het was, maar ik kom nooit ver. Ik weet niet meer hoe het was.

Inslag

De verschijning van Candy in het leven van Joe heeft een grote impact. Niet alleen op Joe, maar ook op zijn naaste omgeving. Alles en iedereen rondom Candy verandert door haar komst. Maar zij verandert ook, dankzij Joe. Zijn ongekunstelde liefde voor haar helpt haar bij haar pogingen om afstand te doen van de donkere onderwereld van Londen. Helaas denkt die onderwereld, in de persoon van haar pooier Iggy, daar heel anders over:

‘Hou je van lachen?’ zei hij [Iggy de pooier] zacht.
Ik wist niet wat ik moest zeggen. Ik wist niet eens wat hij bedoelde. Hij hief grijnzend zijn hand op en streek met zijn duimnagel over zijn keel.
‘Als ik je nog één keer zie,’ zei hij, ‘lach je met twee monden.’

Strijd

Het is deze strijd tussen Joe en Candy enerzijds en Iggy anderzijds, die je voortdurend op het puntje van je stoel laat zitten. Het is echter ook de strijd van een jonge, onschuldige vrouw tegen het kwaad dat zij elke dag tot zich neemt: de heroïne. En het gevecht van Joe die heen en weer getrokken wordt tussen de oude rustige, onopvallende Joe en de nieuwe onzekere, maar doelbewuste Joe. Deze verschillende strijdvelden, de fases die twee ontluikende jongeren doormaken én de gevaren die ze moeten doorstaan maken van Candy een uitermate spannend boek.

Spannend

Candy is een roman die volgens The Guardian verslavend werkt. En niets is minder waar. Kevin Brooks weet je vanaf het allereerste begin het verhaal in te trekken en laat je daarna geen moment meer los. De ontwikkelingen rondom Joe en Candy zijn simpelweg héél spannend. Voortdurend vraag je jezelf af hoe het verder moet. Gaat Joe ten onder in Candy’s gewelddadige wereld vol drugs of weet hij haar er juist uit los te weken?

Hoewel Candy bedoeld is voor de jeugdige lezers, zal ook menig oudere lezer zich prima vermaken met het verhaal. Het is namelijk zeer volwassen geschreven. De karakters zijn geloofwaardig en maken interessante ontwikkelingen door, maar het verhaal is vooral gewoon heel spannend en onderhoudend. Iets wat in de jeugdliteratuur niet altijd vanzelfsprekend is. Maar ook menige roman voor volwassenen kan hier een voorbeeld aan nemen. Ik durf het haast niet te zeggen, maar Candy is om te smullen.