Onrustige weg naar volwassenheid

recensie: Julia Kelly - Met mijn luie oog

In Met mijn luie oog van Julia Kelly lukt het Lucy niet om haar leven op orde te krijgen. De  opstandige en onrustige jonge vrouw met het luie oog vindt het onmogelijk om opleiding, werk en partners serieus te nemen. Ze is compleet geïntimideerd door haar succesvolle vader, terwijl erkenning van hem haar grootste verlangen is. Op hilarische wijze vertelt Julia Kelly hoe Lucy haar weg naar volwassenheid zoekt.

Bij succesvolle ouders gaan de aandacht en de verwachtingen bijna automatisch over op hun kinderen. Kinderen kunnen zich hiervan pas bevrijden als zij zich los hebben kunnen maken van de prestaties van hun ouders. Het wordt nog lastiger als deze kinderen daarbij een extreem sterk verlangen naar erkenning van hun ouders hebben. Dan wordt elke belangrijke stap voor hun toekomst een zwaar beladen beoordelingsmoment. Kelly vertaalt deze klassieke situatie naar een verrassend lichte roman die het midden houdt tussen een ontwikkelingsroman en chicklit.

Parallellen
Met mijn luie oog is het debuut van de Ierse schrijfster Julia Kelly. Het verhaal van Lucy heeft veel overeenkomsten met het leven van de schrijfster, die de dochter is van een succesvolle advocaat. De roman won de prijs voor het beste Ierse debuut van het jaar tijdens de Irish Book Awards 2008. Een niet voor de hand liggende keuze gezien de lichte (chicklit) kant van de roman, die vooral naar voren komt in de meisjesachtige en onschuldige vertelwijze. Kelly laat Lucy het verhaal vertellen vanaf haar kindertijd tot rond haar twintigste. Haar observaties zijn vertederend, haar bespiegelingen zijn tegendraads en origineel. Ondanks de pittige ontwikkeling van kind tot jong volwassene met ups en downs, slaagt Kelly erin de geestige vertelstijl vast te houden.

Het boek kan ook worden gezien als een ontwikkelingsroman. Niet alleen omdat er een beeld wordt geschetst van een jong meisje dat opgroeit tot een jong volwassene, maar ook door de nadruk op de relatie tussen vader en dochter. Lucy’s houding naar haar vader en haar mening over hun complexe band verandert wanneer zij de wereld als volwassene de wereld begint te bekijken. Geleidelijk aan ziet Lucy haar vader steeds meer als een persoon die niet perfect is. Als een mens met geheimen, verlangens en dromen die niet veel verschillen van de hare.

Herinnerde mijn richtingloosheid hem aan zijn eigen onvervulde dromen? Stoorde hij zich aan mijn rebelse gedrag omdat hij er zelf nooit de moed voor had gehad? Hoe bang voor zijn moeder en onzeker van zichzelf moest hij geweest zijn, dat hij de brief niet had verstuurd?

Bevrijd
Nu ze dit weet, is ze vastberaden om haar vader beter te leren kennen en de band te redden. Tegelijkertijd met deze emotionele ontwikkeling, krijgt Lucy de kans om haar luie oog te laten opereren. Haar nieuwe inzichten worden nog helderder als zij eindelijk de wereld ziet met twee goede ogen. Helaas blijkt het leven anders te lopen dan verwacht. Haar bevrijding krijgt ze, maar op een hele andere wijze dan dat zij ooit had kunnen bedenken.

Kelly heeft met de roman een ware prestatie geleverd. Ze heeft een leesbaar en vooral vrolijk boek geschreven over volwassen worden en vrede krijgen met het innerlijke kind dat altijd op zoek blijft naar erkenning. Dit gaat dieper dan de meeste chicklit.