De storm

recensie: Jessica Durlacher - De held

Ze zijn er wel degelijk! Vermomd als een gewone roman, zonder de eeuwige afbeeldingen van standbeelden op de omslag en de begeleidende term ‘literaire thriller’. Jessica Durlacher bewijst het met haar boek De held. Dit is de ultieme combinatie tussen thriller en literatuur.

~

In De Held wordt op wonderschone wijze de strijd belicht van een vrouw die moet kiezen tussen aanvaarding en wraak. De hoofdpersoon, Sara Silverstein, heeft jarenlang onder de beschermende vleugels van haar vader een vredig bestaan geleid. Ze heeft een man met een succesvolle carrière en twee prachtige kinderen. Maar als haar vader plotseling komt te overlijden, is het gedaan met de rust.

Oplaaiende wind

Sara’s vader was altijd overbezorgd over het welzijn van zijn gezin. En die bezorgdheid leek te werken. Sara groeide in een onbezorgde en beschermde omgeving op. Maar na het overlijden van haar vader slaat het noodlot toe. Eerst wordt Sara aangerand door een passerende automobilist tijdens het hardlopen en vervolgens wordt het gezin Silverstein zeer gewelddadig beroofd in hun eigen huis. Bij deze overval wordt ook dochter Tess en passant aangerand. Sara’s leven stort zich in een diep donker ravijn.

Tot overmaat van ramp meldt Sara’s zoon zich ondertussen als vrijwilliger aan bij de Amerikaanse marines. Sara raakt de controle over haar leven en degenen die haar lief zijn totaal kwijt. In deze turbulentie probeert ze zich staande te houden, maar onderwijl hangt ook het kampverleden van haar vader nog als een donderwolk boven het gezin. Haar vader heeft het gezin jaren in de luwte van het oog van de storm kunnen houden, maar nu wordt het gezin langzaam murw geslagen door de ontketende windstoten.

Literaire thriller

De zoektocht naar de daders van de aanrandingen en de verkrachting vormt het thrillergedeelte van de roman. Tot de laatste letter weet Durlacher de lezer benieuwd te maken naar de onderlinge verbanden tussen de overvallers, Sara’s vader Herman en diens oorlogsverleden. Uiteindelijk blijkt dit alles vernuftig met elkaar verband te houden en weet de schrijfster deze zaken heel natuurlijk met elkaar te verbinden. Maar tot dat verlossende moment hangt het mysterie als een groot vraagteken boven het verhaal. Het sleurt je door de verbindende literaire uitlatingen richting einde.

Het literaire element van de roman wordt gevormd door de beslommeringen van Sara. Tussen alle tegenspoed door worstelt Sara met de consequenties van de gebeurtenissen. De schrijfster verwoordt op prachtige wijze Sara’s strijd over het wel of niet willen uitzoeken van haar vaders verleden en het wel of niet kunnen loslaten van haar zoon, die opgeleid wordt om naar oorlogsgebied uitgezonden te worden. Zoals Durlacher schrijft: ‘Maar dan nog: woorden zijn treurige, kromme vehikels als het erop aankomt.’ Als ze echter worden gebruikt op de wijze waarop ze in De Held worden gebruikt, is niets minder waar.

Label

Dit boek staat vol prachtige, beschouwende zinnen. De wanhopige afweging van Sara tussen wraak en bezinning krijgt door het taalgebruik van de schrijfster mooi vorm en inhoud. Dit mooie proza wordt vervolgens ook nog eens ingezet om een heel spannend, benauwend verhaal te vertellen. Op deze manier zou je elke dag wel een literaire thriller willen lezen. En dan zouden ze zelfs een marmeren beeld op de omslag mogen zetten. Het label ‘literaire thriller’ zou dan zelfs het ultieme bewijs van hoogwaardige beheersing van het schrijverschap zijn.