Verleden tijd

recensie: Guillaume Musso (vert. Saskia Taggenbrock) - Het grote gemis

.

Guillaume Musso (1974) geniet in zijn thuisland Frankrijk grote populariteit. Op zijn tiende wist hij al dat hij schrijver wilde worden, maar voordat Het grote gemis (oorspronkelijke titel: Seras-tu là?) zijn internationale doorbraak betekende, studeerde hij economie en werkte als docent. In Frankrijk publiceerde hij onder andere de boeken Sauve-moi  en Parce que je t’aime.

Toekomstig verleden

Het verhaal begint in 2006 in Cambodja, waar de zestigjarige dokter Elliott Cooper een jongen red van verstoting door hem aan een hazenlip te opereren. Als dank hiervoor krijgt hij een flesje met tien goudkleurige pilletjes, waarmee hij terug zou kunnen in de tijd. Al dertig jaar worstelt hij met het verdriet om de dood van zijn grote liefde Ilena en dus grijpt hij deze kans, hoewel hij sceptisch is wanneer hij eenmaal terug is in Amerika. Teruggaan in de tijd kan immers niet. Toch probeert hij het. De pilletjes lijken te werken, maar omdat de overgang in zijn slaap plaatsvindt, is Elliott bij de eerste poging niet overtuigd. Het zou net zo goed een droom kunnen zijn. Dan vindt hij een servetje in zijn zak, waarvan duidelijk is dat het uit 1976 komt. Is hij echt derig jaar teruggegaan in de tijd?

Hij probeert het nogmaals en dit keer is hij ervan overtuigd dat de pilletjes werken. Hij komt oog in oog te staan met zijn dertig jaar jongere ik. Elliott doet zijn best om aan zijn jongere ik uit te leggen wat hij komt doen en wie hij is, maar zijn jongere ik denkt voornamelijk dat hij gek aan het worden is. Na een aantal verdere ontmoetingen kan de jonge Elliott niet meer onder de waarheid uit; de persoon tegenover hem is zijn oudere ik. En als de oude Elliott dan eindelijk ilena terugziet en aan zijn jongere ik vertelt dat Ilena binnenkort zal overlijden, dwingt de jonge Elliott de oudere om haar te redden. Samen maken ze een plan waarmee ze Ilena kunnen redden, zonder dat dit ten koste gaat van Elliott’s dochter Angie. De oudere Elliott stelt echter wel als voorwaarde dat zijn jongere ik niets aan zijn beste vriend Matt mag vertellen, omdat er zo min mogelijk geknoeid moet worden met het verloop van de tijd. Maar welk toekomstig verleden komt er voort uit hun poging Ilena te redden?

Clichés

Musso’s uitgangspunt is leuk: wat zou je doen als je je verleden kon veranderen? En welke gevolgen heeft dat voor de toekomst? Maar zijn uiteindelijke verhaal is één en al cliché. Zelfs zijn personages zijn de personificaties van clichés, waardoor je niet alleen de personages niet serieus kunt nemen, maar ook Musso als schrijver niet. Matt is de typische ‘leuke klootzak’ die de typische ‘spottende’ opmerkingen maakt, zoals goed duidelijk wordt in onderstaand citaat:

‘Wat hebt u nou eigenlijk precies gedaan?’ vroeg Matt, steeds minder overtuigd.
Terwijl hij de doos in de gaten bleef houden sloeg Malden een belerende toon aan.
‘De chemische naam voor de Super Glue is cyaanacrylaat…’
‘Wat een fantastisch nieuws,’ zei Matt spottend.

Musso’s verhaal leest als iets dat geschreven is door een kind van dertien met veel ambitie in het schrijversvak, maar dat nog lang niet genoeg geleerd, geschreven en gelezen heeft om een verhaal te kunnen schrijven dat gebouwd is op eigen karakters en eigen sfeer. Hij overtuigt niet, waardoor ook zijn personages niet overtuigen. Hij láát ze ook niet overtuigen, want als hij een karaktereigenschap neerzet, haalt hij diezelfde eigenschap nog geen twee pagina’s later onderuit. Bijvoorbeeld wanneer Elliott een hond aanrijdt: eerst rijdt hij door, want hij heeft een hekel aan dieren, en twee pagina’s later is hij ineens gehecht aan de hond. Om nog maar te zwijgen van Musso’s irritante gewoonte om veel zinnen te eindigen met drie puntjes, ook waar dat niet van nut is. Al met al is het beste aan Het grote gemis het idee, maar mist er heel wat in de uitwerking hiervan.