Boeken / Strip

Maakt geld dan écht niet gelukkig?

recensie: Denis, Dupuy en Berberian (vert. Mat Schifferstein en Gert Jan Pos) - Vlak voor het geluk

Stel, je wint de hoofdprijs in de loterij en een week later staat je ex, die je al een jaar niet meer hebt gezien, op de stoep. Wil ze jou terug of gaat het haar om het geld, en hoe voorkom je dat het geld je verandert? Dat is heel in het kort het verhaal van het nieuwe album Vlak voor het Geluk van het striptekenaarsduo Dupuy en Berberian, naar een scenario van Denis.

Dupuy en Berberian werken sinds 1989 nauw samen aan hun stripverhalen en zijn vooral bekend geworden met hun avonturenstripreeks Monsieur Jean – in Nederland uitgegeven als Meneer Johan – in een klare-lijn stijl, die misschien nog het meest doet denken aan de latere Frankaalbums van Henk Kuijpers. Daarnaast levert het duo ook serieuzer werk af voor een volwassener publiek, in een lossere en meer artistieke stijl met gedempte kleuren. Hun oeuvre werd in 2008 beloond met de prestigieuze stripprijs van Angouleme.

Verzin een list
Centraal in Vlak voor het Geluk staat Etienne, die een moeilijke tijd heeft doorgemaakt. Zijn liefdesleven is op een dood spoor geraakt en zijn baan als privédetective is hij kwijtgeraakt. Maar als hij een hoofdprijs wint, komt zijn leven in een bizarre stroomversnelling. Hij wordt het slachtoffer van zakkenrollers die er met zijn portemonnee vandoor gaan, maar heeft het geluk dat hij het verkeerde jasje aan heeft.

Kort daarop belandt hij door een bizar ongeluk in het ziekenhuis, waar hij zijn lot weer bijna kwijtraakt. In het hospitaal komt zijn ex-vriendin hem opzoeken en de oude liefde lijkt weer op te bloeien. Maar door de reeks voorvallen slaat bij Etienne de paranoia toe. Hij is bang dat het haar uitsluitend om zijn nieuw verworven fortuin gaat. Hij verzint een list om achter haar ware intenties te komen. Als het lot tóch wordt gestolen, is het bijna alsof er een last van Etiennes schouders valt. Maar het verhaal is dan nog niet ten einde.

Verkeerde been
Het is weer een mooi, zorgvuldig getekend verhaal van Dupuy en Berberian. Hoewel ze hebben vastgehouden aan hun kenmerkende stijl, kiezen ze minder voor de hand liggende perspectieven, hetgeen de tekeningen volwassen maakt. Hier en daar zijn de personages wat aan de houterige kant, maar in dit album is het verhaal duidelijk belangrijker dan de actie. De tekenaars hebben de sprongen die Denis bij het schrijven van zijn scenario soms maakt, kunstig verwerkt tot een leuk en geestig verhaal, dat je meermalen op het verkeerde been zet.

Misschien komt het happy end wat uit de lucht vallen en is het boek wat te kort om het verhaal goed uit de verf te laten komen. Denis heeft meerdere lijnen opgezet die de moeite van het uitwerken waard zijn, zoals het effect dat de prijs heeft op Etiennes verstandhouding met zijn beste vriend Franck. Die lijnen worden nu niet bijzonder goed uitgewerkt, waardoor je het gevoel hebt dat er delen van het verhaal ontbreken. Desalniettemin is Vlak voor het Geluk een zeer geslaagd album dat het waard is meermalen te lezen.