Boeken / Strip

Strips uit ‘De Zwarte Loge’

recensie: De Passanten van het Maanlicht // De Dromenjagers

De Passanten van het Maanlicht en De Dromenjagers van uitgeverij Glénat maken beide deel uit van ‘De Zwarte Loge’, een collectie albums die allemaal iets met het bovennatuurlijke te maken lijken te hebben. Kenmerkend voor deze collectie zijn de korte reeksen waarbij een aantal onafhankelijke albums één verhaal vormt; de series zelf hebben onderling niets met elkaar te maken. Grote vraag is natuurlijk of deze series ook wat te bieden hebben, of dat ze slechts deel uitmaken van een grote marketingtruc.

Thomas Mosdi en Laurent Paturaud – De Passanten van het Maanlicht

Angelo wordt vergiftigd en sterft; zijn vriendin treurt en zijn omgeving blijft in het ongewisse over het hoe en waarom van de moord. Een mysterieus genootschap vraagt zich echter wat anders af: wilde Angelo deel gaan uitmaken van hun groep, de Fraternal Compagnia, of niet? Ze nemen de gok en laten hem weer tot leven wekken door Dionysos, de god uit de Griekse oudheid. De herrezen Angelo blijkt helemaal niet zo enthousiast, maar laat zich toch introduceren in de geheimen van de sekte. Kort samengevat houden die geheimen in dat hij niet alleen een dubbelganger, maar ook het eeuwige leven heeft gekregen, maar als hij dat eeuwige leven wil behouden moet hij een aantal vervelende dingen doen…

Klassieke oudheid

~

Thomas Mosdi’s verhaal is lekker mysterieus en doorvlochten met allerlei verwijzingen naar Satan en de klassieke oudheid, maar al met al weet het niet te overtuigen. Mosdi maakt gebruik van een aantal elementen die helaas niet helemaal op elkaar aansluiten, en daardoor ontstaan er enkele zwakke plekken in het scenario. Met een beetje meer moeite was het allemaal net wat overtuigender geweest. Toch doet dat het album niet helemaal de das om; het verhaal is prima te volgen, al is het te hopen dat een aantal (nu nog onrealistisch ogende) aspecten verklaard worden in een volgend deel.

Sterke scènes

Laurent Paturaud heeft mooi werk afgeleverd met zijn tekeningen, de sfeer ervan sluit perfect aan op het verhaal. Ook de personages komen dankzij zijn tekenwerk overtuigend over, vooral de vrouwelijke personages weet hij prachtig in beeld te brengen. Iets minder sterk zijn zijn landschappen en bij vlagen het perspectief van mensen. Dat wordt echter ruimschoots gecompenseerd door sterke scènes met demonische wezens, die overtuigend dreigend in beeld zijn gebracht.

De Passanten van het Maanlicht is een prima serie – tot nu toe welteverstaan. Het is immers nog maar afwachten hoe Mosdi en Paturaud het verhaal tot een einde brengen. Een klein nadeel is de vormgeving van de albums van Glénat: de kaft heeft een speciale glanslaag waar snel storende krasjes op komen, en dat is jammer aangezien je wel de prijs voor een kwaliteitsalbum betaalt.

Arnaud en Ferry – De Dromenjagers

In De Dromenjagers volgen we Liam en Emilie, twee kinderen die over telekinetische gaven blijken te beschikken. Een enorme cliché-slechterik, Forcass, wil de gaven gebruiken om zijn eigen krachten uit te breiden, en weet allebei de kinderen gevangen te nemen. Zijn ‘plan’ blijkt te werken: via zekere droommachines krijgt hij meer kracht, die hij aanwendt voor diverse duistere doeleinden. Ondertussen maakt Sigmund Freud zich zorgen over de dromen van allerlei jonge patiënten (ze dromen allemaal hetzelfde) en probeert een sekte Forcass met zijn rare plannen tegen te houden.

Slecht scenario

~

Het scenario van Ferry komt over alsof hij niets mysterieus wist te verzinnen en toen maar het meest absurde dat in hem opkwam heeft uitgewerkt. Alles wat niet normaal is, maar wat je toch voor waar zou kunnen aannemen in een stripverhaal komt geforceerd over, eigenlijk is het allemaal net iets té. De combinatie van een serieus verhaal met surrealistische elementen is faliekant mislukt en er zit totaal geen spanning in het verhaal. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar die spanning is nou juist waar dit verhaal op mikt. Ook een expliciete seksscène in het tweede deel komt geforceerd over, het lijkt alsof die er in is geplakt om het commercieel wat interessanter te maken en heeft absoluut geen toegevoegde waarde.

Uitblijvende redding

Dat slechte scenario had gecompenseerd kunnen worden door goede tekeningen, maar helaas: ook die stellen behoorlijk teleur. Arnaud tekent met behoorlijk dikke lijnen en gecombineerd met een matige inkleuring zorgt dat voor een zeer slecht resultaat. Alleen de droomscènes zien er nog wel redelijk uit: dat zijn potloodschetsen die laten zien wat Arnaud in de rest van het album aan capaciteiten verborgen houdt. Het lijkt erop dat Arnaud eigenlijk best goed kan tekenen, maar op de een of andere manier is dat bij De Dromenjagers totaal mislukt. Een gemiste kans, want goed tekenwerk had dit album kunnen redden.

De Passanten van het Maanlicht: De fraternal compagnia • Scenario: Thomas Mosdi • Tekeningen: Laurent Paturaud • Uitgever: Glénat • Prijs: € 12.95 (hardcover) • 44 bladzijden • ISBN: 90 6969 351 8

De Passanten van het Maanlicht: • Bokkenzang • Scenario: Thomas Mosdi • Tekeningen: Laurent Paturaud • Uitgever: Glénat • Prijs: € 12.95 (hardcover) • 44 bladzijden • ISBN: 90 6969 383 6

De Passanten van het Maanlicht: Sabazius • Scenario: Thomas Mosdi • Tekeningen: Laurent Paturaud • Uitgever: Glénat • Prijs: € 12.95 (hardcover) • 44 bladzijden • ISBN: 90 6969 426 3