Goed verzamel-item voor de muziekliefhebber

recensie: Brian Southall - De Beatles in 100 voorwerpen

De Beatles in 100 voorwerpen is een interessante manier om op een originele wijze de lezer kennis te laten maken met het verhaal van misschien wel de grootste band van de wereld.

Brian Southall heeft het net even anders gedaan dan auteurs van de meeste autobiografische boeken. Dat moet ook wel want er is immers al zoveel geschreven over de mannen van de Beatles. Southall besloot om zijn lezers een andere kant van John, George, Paul en Ringo te laten zien. Hoe kwamen bijvoorbeeld bepaalde songteksten tot stand? En wat droegen de heren tijdens opnames in Abbey Road? Met behulp van 100 specifieke persoonlijke items, van foto’s van kledingstukken tot aan toegangskaarten voor concerten, neemt Southall de lezer mee terug in de tijd.

De Beatles in 100 voorwerpen is een aardige verzameling met diverse spullen uit de gouden jaren van de popmuziek. Het boek is op chronologische volgorde geschreven, we beginnen bij de Antoria gitaar in 1957. Naast de foto van het desbetreffende instrument staat een uitgebreid stuk geschiedenis. Vanaf de gitaar komen we langs tourschema’s, George’s leren jas, gesigneerde tickets, Beatles-laarzen, concertflyers, Japanse singles en ga zo maar door. Hoewel de teksten naast de items in een chronologische lijn lopen, hoef je niet per se aan het begin van het boek te beginnen om een goed overzicht te kunnen krijgen van spullen die gerelateerd zijn aan de mannen. Dat is eigenlijk ook wel erg prettig, want sommige voorwerpen zijn interessanter dan andere.

Back to the sixties
We komen niet alleen op een leuke manier veel te weten over de vier persoonlijkheden, de lezer wordt tevens meegenomen naar de jaren ’60. Dit zijn de belangrijkste jaren als we kijken naar de komst van popmuziek. Het is tof om daadwerkelijk meer te kunnen zien over deze invloedrijke jaren, in plaats van er alleen maar veel over te lezen. Voor muziekliefhebbers is dit boek dan ook een prima overzicht van de ontwikkeling van het muziekgenre. Je hoeft dus niet per se een diehard Beatles-fan te zijn om dit boek te kunnen waarderen.

Een absoluut pluspunt aan het boek zijn de duidelijke afbeeldingen van alle voorwerpen. Zelfs de meest oude tickets en flyers zijn goed te bekijken en te lezen. Tevens heeft Southall -vaak tot in detail- op een toegankelijke wijze interessante stukken tekst geschreven. Je kunt goed merken dat hij lange tijd fan is geweest, de heren persoonlijk heeft ontmoet en ze stuk voor stuk heeft bestudeerd. Al deze research is goed terug te zien in het boek.

De Beatles in 100 voorwerpen is niet per se een absolute musthave, maar het is zeker een vermakelijk boekwerk om eens door te nemen met een goede kop koffie. Natuurlijk is er al heel veel geschreven over The Beatles en over het begin van de popcultuur, dus op een gegeven moment weet je als lezer wel waar het over gaat. Juist op die momenten is het handig dat je het boek weg kunt leggen, omdat alle voorwerpen apart beschreven zijn en dus apart te lezen zijn.