Twee boeken vol symboliek

recensie: Het boek der symbolen

Pas geleden verschenen er twee dikke boeken met dezelfde titel. Tweemaal Het boek der symbolen. Beide zijn encyclopedieën van beeldtaal, maar er is veel verschil in interpretatie van het beeld.

~

Een belangrijke vraag is hoe zo’n grote collectie beelden inzichtelijk te maken. Beide boeken bouwen de categorisering van de beelden thematisch op. De Jungianen gebruiken de werelden van kosmos, mensen, planten, dieren en geesten als uitgangspunt om de herkomst van de waarden die we aan beelden toekennen te beschrijven. De Ludion uitgave neemt menselijke concepten als vertrekpunt, met als centrale thema’s tijd, ruimte, mens en allegorieën. Pas daarna komen bomen, bloemen en dieren aan bod. In deze uitgave valt de grote invloed van het Griekse denken en het christendom op.

De waarde van het symbool
Waar beide boeken uitgaan van het beeld – het gaat immers om semiotiek – is de Taschen uitgave vooral op zoek naar de waarde van het symbool. De Italiaanse schrijvers van de Ludion uitgave gebruiken het beeld meer als uitleg. De laatste uitgave is daarmee een moderne en snelle versie van kunsthistorische beschouwingen. Bij de kunstwerken staan lijntjes die uitleg geven over elementen in het schilderij. Een manier om voor de lezer met weinig tijd toch de essentie van symboliek in schilderijen mee te pakken.

~

Wellicht is dit de reden waarom  in de Ludion uitgave het kruis niet is opgenomen, omdat de uitleg aan de lezer niet gegeven hoeft te worden, het is een evident beeld. In de Taschen uitgave levert de historische inkleding van dit iconische beeld juist spannende overdenkingen op waarbij het een verband tussen Jezus en Odin wordt gelegd. De laatste hing negen dagen aan zijn zwaard gespiest aan de wereldboom Yggdrasil. Een ketterse herinterpretatie van het bekendste christelijke beeld.

Het boek der symbolen • Mathilde Battistini & Lucia Impelluso • Ludion • 34,90 • 504 pag • ISBN 9789461300478