Een beeldig boek?

recensie: Andrew Long (red.) - Fotolog.book: a global snapshot for the digital age

Digitale fotografie en internet zijn twee moderne technieken die goed met elkaar op kunnen schieten en elkaar ook kunnen versterken. Zo biedt internet de digitale fotografie een podium: op allerlei sites kun je van erg goede tot schrikbarend slechte foto’s van hobbyfotografen bewonderen.

Eén van de oudere en grotere sites die je de mogelijkheid biedt om dagelijks op een zogenaamde ‘blog’ één of meerdere foto’s te plaatsen is fotolog. Fotolog heeft nu een overzicht uitgebracht van de op de site gepubliceerde foto’s via een veel ouder medium, namelijk een fotoboek.

We zijn al lang gewend aan verfilmingen van boeken en games. Ook andersom, dus van een film een game of een boek maken, komt voor. Maar een boek maken van een internetsite is relatief nieuw. De vraag is echter of we op zo’n initiatief zitten te wachten. Wat kan een boek ons nu meer bieden dan het internet?

Snel maar statisch

Het grote voordeel van het boek is uiteraard de snelle opstarttijd. Je plukt het uit de kast en je kunt meteen beginnen met bladeren. Voor het benaderen van internet zul je achtereenvolgens de computer, Internet explorer en de desbetreffende site moeten starten. Al met al kan dat even duren. Nadeel is echter het statische karakter van een boek. Daar waar de site fotolog.com dagelijks uitgebreid wordt met duizenden nieuwe foto’s, daar zal het boek altijd precies hetzelfde aantal foto’s blijven bevatten.

Door de opzet van fotolog.com is de mogelijkheid foto’s categorisch te bekijken beperkt. Dat is nu precies wat men in het boek juist wel heeft gedaan: foto’s op categorie rangschikken en presenteren. Probleem is echter dat dit behoorlijk lukraak en arbitrair is gebeurd. Voorbeelden van thema’s in het boek zijn London, Party On en Telling Tales. Zeer specifieke en hele vage onderwerpen wisselen elkaar af.

~

Wisselende kwaliteit

Daarnaast varieert de kwaliteit van de foto’s heel erg. Van de meest wazige snapshots tot hele stilistische bewerkingen met Photoshop. Geen probleem als het gemiddelde niveau maar hoog genoeg blijft. Helaas valt een groot deel van de foto’s onder de noemer amateuristische kiekjes. Als de foto’s in het boek nu een compilatie was geweest van de allermooiste en technisch meest geslaagde foto’s van fotolog.com dan was het uitgeven van dit boek misschien gerechtvaardigd geweest. In de huidige vorm is het echter zonde van de dertig euro die het moet kosten.

Voor dat geld kun je meer dan een maand lang een snelle breedbandverbinding bekostigen. In die tijd kun je niet alleen veel meer foto’s op fotolog.com zelf bekijken dan in het boek te vinden is, maar je kunt ook naar al die andere interessante fotosites gaan, zoals flickr.com en het Nederlandse Zoom.nl.