Loon naar werken

recensie: Alan Moore & Eddie Campbell (vert. Toon Dohmen) - From Hell - Deel 1

Vrijwel iedereen heeft wel eens van Jack the Ripper gehoord. Maar wie was nu eigenlijk de persoon achter deze bijnaam? Dat is tot op de dag van vandaag een groot mysterie. Er zijn echter theorieën genoeg over zijn/haar ware identiteit.

De identiteit van Jack de Ripper blijft een groot vraagstuk. En is er bij de theorievorming rondom de identiteit van Jack the Ripper, tot op heden, nog steeds volop ontwikkeling gaande. In From Hell concentreert Alan Moore zich, in zestien delen, op één van de vele theorieën rondom de ware identiteit van Jack the Ripper. De schrijver van onder andere V for Vendetta en Watchmen is daarvoor diep in de voorhanden zijnde literatuur gedoken. Dit onderzoek geeft de graphic novel een journalistieke realiteit mee die we niet vaak in de getekende literatuur tegenkomen.

Realiteit
De realistische grondslag van het verhaal wordt gecompleteerd door de grafische uitdrukking die artiest Eddie Campbell in zijn pentekeningen legt. De primitieve, donkere weerspiegeling van het Victoriaanse tijdperk geeft authenticiteit aan het verhaal. Geheel in de stijl van de periode en gebaseerd op historische beelden en gegevens onderstreept Campbell de duistere ontwikkelingen rondom de moorden die Jack the Ripper pleegde.

Voor de lezer is From Hell geen gemakkelijk verhaal om in te komen. Alan Moore gaat er van uit dat je al gedegen kennis hebt van de verwikkelingen rondom de moordenaar en de personages die waarschijnlijk een rol gespeeld hebben in de dramatische ontwikkelingen. Het is dus in het begin even wennen aan de opgevoerde personages en hun rol in de gehele gebeurtenis. Doordat achterin het boek echter bijna van elke pagina beschreven staat waar dat gedeelte van het verhaal op gebaseerd is, krijg je langzamerhand een duidelijker beeld van het mysterie. En als je meegaat in de aannames betreffende de identiteit van de moordenaar, vallen uiteindelijk alle gruwelijke puzzelstukjes op hun plaats.

Werken
Ook dit bladeren tussen het verhaal en de achtergrond informatie achterin het boek, zorgt er niet direct voor dat je snel even een verhaaltje over Jack the Ripper gaat lezen. From Hell is gewoon hard werken. Maar daarvoor wordt je dan als lezer wel beloond met een fraai en goed gedocumenteerd verhaal. Tevens zorgt het er voor dat je daarna het boek nog een tweede keer ter hand neemt om het nog eens relaxt over te lezen en te genieten van de Victoriaans ogende tekeningen.

From Hell is in alle opzichten een voorbeeld van uitermate kwalitatief, getekende literatuur. Door al vrij snel kenbaar te maken wie volgens Alan Moore de moorden gepleegd heeft, richt de roman zich veel meer op de beweegredenen en modus operandi van de dader. Hierdoor wordt From Hell eerder een psychologisch drama dan een klassieke whodunit.