Een praktische gids voor het leven

recensie: Aaf Brandt Corstius en Machteld van Gelder - Handboek voor de moderne vrouw

.

Bij het schrijven van dit lijvige handboek putten de schrijfsters uit ervaringen uit hun eigen leven. Voor onderwerpen waar ze zelf niet zoveel kaas van hebben gegeten, schakelden ze deskundigen in.

Levenservaring

Waar het in de jaren zestig gebruikelijk was dat je als meisje of jonge vrouw een ‘handboek voor het leven’ als Femina kreeg, is dat in deze tijd uit de mode geraakt. Machteld van Gelder vond dat jammer; ze verzamelde deze handboeken en maakte er een documentaire over. Columniste en schrijfster Aaf Brandt Corstius deelde haar liefde voor boeken en bedacht dat ze ook over de nodige levenservaring beschikt om erover te schrijven. In het voorwoord schrijven ze dat ze amateurs in het leven zijn, maar wel kunnen meepraten over een probleemjeugd, moeder- en stiefmoederschap, relaties op afstand en het runnen van een eigen bedrijf.

Het boek telt ruim 400 pagina’s, maar is door de luchtige opmaak vlot leesbaar. Langere tekst wordt omrand met lijstjes, citaten en illustraties gemaakt door Van Gelder. Tussen de hoofdstukken staan columns van Aaf Brandt Corstius getiteld ‘Aaf mijmert over’ (onder andere over: sinterklaas, funda-verslaving en de utopie van het thuiswerken). In de rubriek ‘diagnostiek van het dagelijks leven’ beantwoordt Machteld van Gelder in schematische vorm vragen van vrouwen. Hierbij hanteert ze het motto ‘nu eerst even logisch nadenken’.

Moderne man

Van soa tot schoonmoeder, borstontsteking en babypraat, flirten en foliumzuur: alle onderwerpen die mogelijk relevant zijn voor de moderne vrouw komen voorbij. Het boek rust op de bekende pijlers liefde, familie, gezin, gezondheid, werk, geld, huis en thuis, stijl en etiquette.

Bevat dit boek nieuwe informatie, informatie die de moderne vrouw niet op het internet of in een tijdschrift kan vinden? Nee. Is Het handboek voor de moderne vrouw de moeite waard en een goede aanvulling voor de boekenkast van iedere vrouw? Absoluut! Het blinkt namelijk uit in twee dingen. Op de eerste plaats volledigheid: alle informatie over de meest uiteenlopende zaken waar je als vrouw mee te maken krijgt, zijn hier gebundeld. En op de tweede, maar zeker niet minder belangrijke plaats is het boek op een zeer prettige toon geschreven: nuchter, grappig en nergens belerend. De enige vraag die rest is wanneer het handboek voor de moderne man verschijnt.