Follow the money

recensie: Maas Theater/Dans - CASH

Geld maakt niet gelukkig. Yeah right! Alsof je gelukkiger bent zonder geld. Met deze woorden begint de publiciteitsflyer van CASH. Het is een goede weergave van de manier waarop in deze voorstelling over geld wordt gepraat, kritisch en nuchter.

Geld, of geen geld, maakt alles anders en daar moeten we ons goed bewust van zijn. CASH is een reprise van een theatervoorstelling voor twaalf jaar en ouder, die in 2013 al met veel succes is gespeeld. Een van de spelers, Nastaran Razawi Khorasani, heeft toen De Gouden Krekel gewonnen voor de beste podiumprestatie van dat jaar.

De scènevloer bestaat uit een bouwtekening van een bank. Als het licht aangaat, liggen drie spelers op de grond en een vierde, Sus, staat op een tafel en bedreigt de anderen zogenaamd met een pistool. Sus is ontslagen bij de bank waar hij hard heeft gewerkt en is nu van plan die te beroven. Hij slaagt erin de andere drie mee te krijgen in zijn plan. Rutger, een nerdy hacker, wil wraak nemen op de machthebbers omdat die ontiegelijk de boel aan het versjteren zijn met hun onterechte bonussen. Dennis, een oudere ervaren crimineel achtervolgd door Chinezen, wil vooral heel rijk zijn om op een tropisch eiland te kunnen zitten. En Nas, de enige vrouw in het gezelschap, heeft geld nodig om haar doodzieke broertje te kunnen laten behandelen. Alle spelers gebruiken hun eigen voornaam.

Bankroof

14_CASH_Maas theater en dans_®PhileDeprezOp de première-avond bestaat het publiek vooral uit volwassenen, maar dat maakt niet uit. We zijn een groep jongeren en worden als zodanig toegesproken.  Terwijl de acteurs plannen maken voor de bankroof, worden we ondervraagd over onze normen en waarden. Zoals: willen we altijd geld of altijd liefde? Wat vinden we belangrijker: miljonair zijn of altijd gezond blijven? Nas is degene die de vragen stelt en ze doet dat razendsnel en gevat. Als iemand ‘altijd gezond’ prefereert boven veel geld, zegt ze hoofdschuddend: ‘ja, de leeftijd hè?’ Rutger en Dennis spelen spelletjes met mensen uit het publiek en laten zien hoe makkelijk we onze grenzen verleggen als er geld in het spel is. En ook dat we veel te goedgelovig zijn. Een makkelijke prooi voor mensen die het slecht met ons voor hebben. Weten we wel hoeveel er ieder jaar digitaal gestolen wordt? En dat de banken dit niet aan de grote klok hangen uit angst ons vertrouwen te verliezen? Maar terwijl de spelers druk bezig zijn een bankroof voor te bereiden, komen ze ons wel op het hart drukken dat stelen niet mag. Echt niet! Zij willen ons absoluut niet op het slechte pad brengen. En vooral geen klaagtelefoontjes van bezorgde ouders ontvangen. De voorstelling is snel, spannend en geestig, met hier en daar een vleug liefde. Het spel is heel fysiek met scherpe, goed gecontroleerde bewegingen.

Hoog niveau

Tegen het eind wordt het wat rommelig. Er worden ballen opgegooid die niet meer terugkomen, zoals bijvoorbeeld het verhaal over het broertje van Nas dat niet blijkt te kloppen. En er wordt zo ontzettend lang over de bankroof gepraat dat je een beetje ongeduldig wordt. Wanneer gebeurt het nou eens? Maar of een jeugdig publiek daar last van heeft, betwijfel ik. Zeker wanneer, als het eindelijk zover is, we er letterlijk middenin zitten.

De voorstelling gaat nog toeren, maar een bezoek aan het Maas Podium, de thuisbasis van Maas Theater/Dans, is zeker aan te raden. Mooi theater, ruime zaal, een dj in de foyer en grappige zitjes, waarin je onder andere naar de verhalen van enkelen van de acteurs kunt luisteren. Een fijne plek voor laagdrempelig jongerentheater van hoog niveau.