Frisse popsongs met gevarieerde mix

recensie: The Arcs - Yours, Dreamily
Yours, Dreamily

Wanneer je als duo op wereldtournee bent en je drummer raakt geblesseerd, zou je kunnen gaan genieten van een korte break en even vakantie nemen. Hier heeft zanger/gitarist van The Black Keys, Dan Auerbach, overduidelijk niet voor gekozen. Drummer Patrick Carney was nog niet met de gipsvlucht thuis aangekomen of Dan had al enkele van zijn vrienden opgetrommeld om te werken aan zijn nieuwe ‘project’. Omringd door oude bekenden vormt hij The Arcs en komt hij met het album Yours, Dreamily.

In een kleine twee weken werd Yours, Dreamily in studio’s in Los Angeles, New York en Nashville op de plaat gezet. Auerbach is weliswaar de superster maar de muziek is overduidelijk het resultaat van een democratisch proces waarbij ieder zijn eigen inbreng heeft gehad. Niet in de laatste plaats omdat Auerbach zich omringd met muzikanten met een stevige basis in de soul en funk hoek. Wanneer je als voorman van een wereldband met een nieuwe plaat komt, schept dat verwachtingen. Bovendien is het onontkoombaar dat daarbij automatisch een vergelijking gemaakt wordt met de muziek die Auerbach met The Black Keys maakt. Deze overeenkomst is er overigens ook met dien verstande dat de soul en funk, de blues toch wel duidelijk naar de achtergrond heeft gedrukt. Yours, Dreamily bevat frisse popsongs met een fijne mix van soul, funk, rock en blues aangevuld met een vleugje psychedelica.

Samenwerking

Geheel nieuw is de samenwerking tussen de muzikanten overigens niet, aangezien men al eerder met elkaar speelde tijdens de productionele klussen van Auerbach, onder andere voor albums van Lana del Ray en Ray LaMontagne. Tijdens deze samenwerking waren er al diverse schetsen van nummers, die in korte tijd verder uitgewerkt konden worden. In mei van dit jaar kon daarom al de eerste officiële single gepresenteerd worden: ‘Stay In My Corner’, geïnspireerd op het boksgevecht tussen Floyd Mayweather en Manny Pacqaio dat een maand eerder plaatsvond. Een maand later volgde de single ‘Outta My Mind’. Beide nummers zijn uitgebracht als 7” vinylsingle en staan vanzelfsprekend ook op het onlangs verschenen album.

Waar in beide vooruitgesnelde tracks de mariachi band Mariachi Flor de Toloache nog geen acte van presence gaven, gebeurt dat nu wel. Aanvankelijk was het de bedoeling dat deze mariachi-bijdrage alleen gebruikt zou worden voor een kleine brug in het nummer ‘Pistol Made Of Bones’. Hiervoor kwamen Auerbach en de zijnen per toeval terecht bij Mariachi Flor de Toloache. Maar zoals dat zo vaak gaat: van het een kwam het ander. Het gevolg hiervan is dat de dames een bijzonder soulvol stempel op het hele album hebben gedrukt. In nummers als ‘Chains of love’ en ‘Searching the Blue’ druipt dit er van af. Ondanks een nieuwe band met een eigen chemie, is de herkenbare sound van The Black Keys wel gebleven. Diverse nummers zouden dan ook prima hebben gepast op een volgende plaat van deze band. Ook op Yours, Dreamily vinden we namelijk nummers die na een keer luisteren direct in je hoofd genesteld blijven.

Het is bijzonder spijtig dat de tournee van The Black Keys afgebroken moest worden, maar dit album van The Arcs maakt heel veel goed. Op voorhand kon je al niet om The Arcs heen, maar na het beluisteren van Yours, Dreamily al helemaal niet.