Muziek / Achtergrond
special: Interview met Paavo Lötjönen van Apocalyptica

Verwarrende emoties

.

~

Waterpop in Wateringen op 18 augustus 2001. Sinds 13.00 uur die middag zijn er al optredens van een grote hoeveelheid aan bands geweest en het 27 duizend man tellende publiek dat naar dit gratis festival gekomen is, lijkt deze dag dan ook erg te waarderen.

De topact die het concert moet afsluiten, het Finse Apocalyptica, moet dan echter nog komen. Ze arriveren laat op het festivalterrein, omdat zij die dag ook op het Bizarre festival in de buurt van Keulen hebben gestaan. Cellist Paavo Lötjönen legt 8WEEKLY uit waarom Apocalyptica zo’n asociaal druk toerschema heeft. De band heeft er namelijk voor gekozen om af en toe een periode heel intensief te toeren en dan weer een tijdje helemaal niets te doen. Na Waterpop zullen ze nog drie concerten doen en dan is er weer tijd om rust te nemen. Bijkomend voordeel van deze opzet van hun tour is dat de band de crew maar voor één dag hoeft te betalen, terwijl ze wel twee keer kunnen optreden.

De rustperiode die er voor het kwartet aan zit te komen zal nog niet aan het maken van een nieuwe plaat worden besteed. Lötjönen merkt op dat ze zich niet door de platenmaatschappij laten opjagen om een nieuwe plaat te produceren. Pas is er een nieuwe versie uitgekomen van Cult, met de veelbesproken single Path vol. 2, met de zangeres van de Guano Apes, er op. En een maand geleden kwam er zelfs een DVD met een live optreden van de band uit. Dit lijkt wel even genoeg en Lötjönen geeft ook aan dat er nog geen concrete plannen zijn voor een nieuw studio album.

~

Op de vraag hoe de band aan de titels van hun instrumentale nummers komt antwoordt Lötjönen dat het inderdaad een hele klus was om voor de nummers de juiste titel te vinden. Sommige titels lagen voor de hand, zoals Romance, maar anderen waren moeilijker te bedenken. Meestal zijn ze echter verwant met de emotie waar ze uit zijn ontstaan. Het nummer In memoriam, dat is opgedragen aan de in 1999 overleden sound engineer Tapsa Vihersaari, blijkt inderdaad ook geïnspireerd te zijn op de verwarrende emoties die voorkwamen uit het overlijden van de goede vriend van de band. Eicca Toppinen, de componist van de band, heeft naar weten van Lötjönen uit de emoties van dit verlies inspiratie geput voor dit nummer.

De meeste composities worden door Toppinen geschreven, maar de andere leden van Apocalyptica hebben ook wel regelmatig een idee voor een song. Die ideeën komen volgens Lötjönen echter nooit tot volledige bloei omdat Toppinen simpelweg een stuk makkelijker een nummer kan schrijven dan de rest van de band. Maar hij laat wel doorschemeren, dat het zeer waarschijnlijk is dat we in de toekomst ook muziek van de andere bandleden zullen horen.

Max Lilja komt binnenlopen. Verbaasd vraag ik Lötjönen of Lilja al weer aan de tour meedoet, omdat hij volgens de website zijn arm had gebroken, maar hij bleek slecht licht gewond te zijn geweest door een val van het podium en is weer volledig inzetbaar. Direct komt er ook iemand binnenlopen die meedeelt dat de band over een kwartier op het podium moet staan, dus nemen we snel afscheid van de band. Die blijken direct aan de slag te moeten gaan om de tour-bus uit de drassige grond van Wateringen te redden.

Twintig minuten later staan ze op het podium en spelen heel Wateringen plat. De windmolen draait harder, twee snaren begeven het en één cello overleeft het maar net. Een nieuw hoofdstuk in heavy metal is aangebroken en Apocalyptica schrijft de eerste zinnen.

Muziek / Achtergrond
special: Een interview met The Appleseed Cast

Crybabies

.

Josh achter z'n drumstel

Messias is een groot woord, maar Josh was wel een verrotte welkome aanvulling op de band.”
We zitten in één van de kleedkamers van Vera, een paar uur voor het concert van The Appleseed Cast en gitarist Aaron Pillar heeft het over Josh Baruth, de drummer die er eigenhandig voor zorgde dat het veelbelovende emo-bandje begin 2000 het verpletterende meesterwerk Mare Vitalis afleverde.
“Al bij de eerste repetitie was het raak,” zegt Aaron. “Er klikte gewoon iets. We hoefden Josh niet te vertellen dat hij in een bepaalde maat moest gaan spelen: hij bedacht de beats bij de opzetjes die we al hadden en daardoor veranderde ons hele geluid. We begonnen de gitaren aan te passen aan de drums, in plaats van andersom.”

Het resultaat was Mare Vitalis. “Dat album schreven we in twee, drie weken: het makkelijkste wat we ooit gedaan hebben. It just popped out.

~

Een jaar later waren de opnames voor de opvolger van Mare Vitalis hele andere koek. “We gingen met een miljoen ideeën de studio in, en eenmaal daar kregen we prompt een miljoen nieuwe.”
De studio, een grote betegelde gymzaal, werd volgestouwd met zoveel mogelijk apparatuur. “We hadden allerlei gitaren, oude versterkers, een xylofoon, een Hammond-orgel, een staande piano, en het was gewoon een kwestie van kiezen. Wat past het beste bij de song?”

De band had materiaal genoeg voor een dubbelalbum, maar besloten werd om twee enkele CD’s drie maanden na elkaar uit te brengen. “We bedachten dat het leuk was om de CD te laten klinken als Pink Floyd’s Dark Side of the Moon, met muziek van begin tot eind. [Zanger Chris Crisci] had thuis op zijn computer een hoop geluiden gecreëerd, waar we in de studio geluiden aan toevoegden zodat alles in elkaar overliep.
Dat heeft er wel voor gezorgd dat we maar de helft van onze liedjes live kunnen spelen. De rest bevat teveel akoestische instrumenten en headphone stuff om er live recht aan te doen.”

Zanger Chris CrisciOp dat moment zet een Vera-medewerkster een fles Jack Daniels op tafel. “Kijk, daarom zijn we zo blij en dankbaar om hier in Europa te zijn. In de States mag je al blij zijn als je een paar drankjes krijgt. Hier wordt er goed voor ons gezorgd, we krijgen eten en drinken en een slaapplaats. Tenzij je thuis iemand kent, is je bus de enige plek om te slapen.”

De fles gaat rond en ik vraag wat ze van Napster en soortgelijke programma’s vinden. “Het kan twee kanten op: of je bent een enorme band en een stelletje crybabies zoals Metallica, of je bent klein en je verdient toch geen geld. Als duizend mensen ons album downloaden, lopen we misschien honderd piek per persoon mis, maar er is dan een kans dat een paar van die mensen ons goed vinden, onze CD kopen en naar een concert gaan. Ze moeten je eerst kennen voordat je geld kunt verdienen. Als we het voor het geld zouden doen, waren we al lang geleden gestopt.”

“Maar nu hebben we een fles Jack – we made it!

Film / Films

Titus

recensie: Titus

.

Titus Andronicus was een van de eerste (zoniet de eerste) werken van William Shakespeare. Veel van zijn latere werken zijn volgens vele gebaseerd op de complexe en driedimensionale karakters uit Titus Andronicus, een stuk dat vol staat met haat, wraak, dood en verderf.

Julie Taymor, de regisseur van Titus, is verliefd geworden op dit stuk van Shakespeare. Zij regiseerde in 1994 het toneelstuk, en in 1999 besloot ze om het controversiele stuk naar het witte doek te transformeren.

Het verhaal van het stuk wordt op een geheel andere, bijna futuristische wijze door Taymor weergegeven. In plaats van de film in het oude Rome te laten spelen, heeft ze gekozen om de link met het heden te leggen in de film. Het resultaat is pooltafels, videoarcades en zelfs auto´s allemaal in de setting van het oude Rome. Taymor wil hiermee de gruwel en horror in die tijd in contrast zetten met al het geweld van deze tijd.

Titus (Anthony Hopkins), de aanvoerende Romeinse generaal keert terug van een lange, doch succesvolle oorlog tegen de Gothen. De overwinning is binnen, maar niet geheel zonder grief. De grote militaire leider van het land heeft nu nog enkel vier zonen over van zijn eens enorme kroost.

~

Omdat het oude Rome vol staat van gekke rituelen en het bizarre geloof dient een van de gegijzelden geofferd te worden als een geschenk voor de goden. De oudste zoon van de koningin van de Gothen wordt in hevige tegenstrijd van koningin Tamora geofferd. Tamora (Jessica Lange) is witheet, en samen met haar twee overgebleven zonen zint zij op wraak. Tamora komt in de ideale uitgangspositie hiervoor door te trouwen met de pas gekozen keizer Saturninus (Alan Cumming). Tamora kan aan haar wraaktocht beginnen en alles wat Titus liefheeft is doelwit van haar zieke en masochistische daden. Maar zij niet alleen, ook haar minnaar Aaron (uitstekend gespeeld door Harry Lennix) is het brein achter de gehele operatie. Werkelijk alles wordt afgepakt van de arme Titus. Zijn dochter wordt gruwelijk verminkt, zijn hand wordt afgehakt, zonen worden vermoord, en hij verliest zo langzamerhand zijn verstand.

De dialogen wordt eigenlijk net als William Shakespeare’s Romeo and Juliet compleet in “Shakespeare-taal” gesproken, en dit is soms zeer storend. Elke emotie, die normaliter een uitbarsting van woede of verdriet zou veroorzaken, wordt vervangen door moeilijke, rustige en duidelijk opgeratelde teksten. Hierdoor komt nooit het gevoel door dat de personages echt zijn, en je hebt continu het gevoel dat je naar een stel acteurs aan het kijken bent die het moeilijk hebben met hun teksten. Hopkins is dan ook verloren in zijn rol, en pas aan het eind van de film, als hij in een soort van Hannibal-rol wraak mag nemen komt hij in zijn element.

Toch straalt de film straalt wel op sommige momenten. Vooral het werk van Harry Lennix als Aaron is adembenemend, en Jessica Lange is tevens uitblinker. Maar wie denkt dat Titus dezelfde pretenties heeft als Braveheart of Gladiator komt bedrogen uit.
Titus is anders dan bovenstaande films, vooral een stuk zieker, maar minder moraliserend. Verwacht daarom ook geen helden of happy ends, verwacht eerder een harde, gruwelijke realiteit die, hoe krom het ook moge klinken, prachtig wordt samengesmolten met onze tijd.

Titus is vanaf 21 juni te zien in Nederland. De officiële site is hier te vinden.

Boeken / Fictie

Seringendroom

recensie: Seringendroom

.

~

Twintigduizend studenten op de campus, barakken die je met tien anderen moet delen, zodat de enige privacy de oppervlakte van je bed is… in Nederland moeten we er niet aan denken. In China het leven van alledag. Van vier uur wachten op twee bibliotheekboeken tot het verbod om contact te leggen met een buitenlandse leraar, Lulu Wang beschrijft het allemaal in Seringendroom.

Seringendroom gaat verder waar Het lelietheater ophield, zo belooft de omslag. In 1979 is Dingxiang inmiddels zeventien, en ze wordt toegelaten tot de meest prestigieuze universiteit van China: de Beida Universiteit van Peking. Ze studeert, haalt goede cijfers, maar denkt intussen alleen maar aan mannen en aan liefde. Er is Jianben, Jinghe, Rongjun en Weichun, meneer Peng en meneer Wu. Seksuele fantasieën en zwijmelende huwelijkskandidaten bevolken de dagdromen van Dingxiang. Ze denkt bijna alleen maar aan bobbels in broeken en passievolle vrijpartijen, de ideologie van de Partij schuift ze glimlachend terzijde. In liefde wil ze bloeien.

Ze spuugde haar minachting voor Weichun’s sentimentaliteit en voor haar totale gebrek aan menselijke warmte uit en hunkerde naar Jianben’s kilte en wreedheid. Ja, het Perzikhemd was pas een perfecte kerel. Hij piste en poepte op de vurige liefde en overgave die Dinxiang voor hem aan de dag legde(…)

~

Seringendroom is een dikke pil over het Chinese studentenleven, over twijfel aan de juistheid van het communisme en over een kronkelend paadje dat liefde heet en dat maar een enkeling tot het einde kan volgen. Lulu Wang schrijft met de verbetenheid van Chinese turnsters, maar af en toe kan het papier haar verhaal niet helemaal opnemen. Daar komt bij dat het boek vol staat met spel- en andere fouten. Lulu Wang goochelt met taal, en af en toe mislukken haar trucjes. Desondanks blijft Seringendroom een verteerbaar boek, dat bij vlagen meeslepend te noemen is.

Film / Films

Skulls biedt maar weinig

recensie: The Skulls

.

Stel je eens voor: je wordt uitgekozen voor een elitegezelschap. Al je wensen worden ingewilligd, van de mooiste auto, de meest mooie vrouwen tot volledige betaling van je studie. Wie o wie zou zo’n aanbod afslaan!?
Luke Mcnamera (Joshua Jackson, Dawsons Creek) krijgt dit aanbod voorgeschoteld en slaat het natuurlijk niet af. Je bent student, zit krap bij kas en als je wordt uitgekozen voor zo’n gezelschap zeg je natuurlijk geen nee. Luke wil rechten gaan studeren en “the Skulls” (de al zeer sinister klinkende naam voor dit gezelschap) betaalt alles voor hem, en geeft hem tevens alles wat zijn naïeve hartje begeert. Niks dan voordelen denkt Luke.

Althans zo lijkt het. Nadat Luke helemaal gek is gemaakt met de mooiste geschenken (dure horloges, chique hoertjes, snelle auto’s) beseft Luke dat niet alles zo perfect is zoals het lijkt. Luke’s beste vriend besluit, als Luke toegelaten wordt tot “the Skulls”, om maar volledig door te draaien. Hij sloopt een ruit van een van de mooie auto’s, jat van alles en nog wat, dringt binnen in het onderkomen van “the Skulls” en besluit open en bloot (onder het oog van alle beveiligingscamera’s) een beetje rond te wandelen en wat fotootjes te maken. Bad idea.
Hij wordt dan ook prompt vermoord en dit is het moment waarop Luke iets begint te vermoeden. Hij besluit om samen met de hulp van een waar Mission Impossible 3-team de beveiligingstape te achterhalen waarop de moord staat van zijn beste vriend. Luke wil verder niks meer te maken hebben met “the Skulls” maar zo gemakkelijk gaat dit niet. ‘You live by the rules, you die by the rules’ luidt immers het motto van het gezelschap. Uiteindelijk lukt het Luke natuurlijk allemaal wel. Niet zonder horten en stoten, toegegeven. Maar de afloop van The Skulls staat al vast.

~

Het enige dat zo’n film zou kunnen redden zijn een paar hele goede acteerprestaties en een paar goeie plotwendingen. Maar The Skulls redt het duidelijk niet. De film begint leuk, met een grappig concept (welke student zou deze dingen niet willen die Luke aangeboden krijgt?) Maar naarmate de film vordert worden de gebeurtenissen allemaal zo ongeloofwaardig dat het niet meer leuk is. Regisseur Rob Cohen kent het woord originaliteit niet, en laat de film rechtstreeks afstomen op een zeer standaard happy end. Joshua Jackson kan hier ook niks aan veranderen en de tijd dat hij in een goede film gaat spelen lijkt erg ver weg.
Zeer matig allemaal.

8WEEKLY

Acid Tetris

Artikel: Acid Tetris

.

Deze week heb ik ook maar eens de moeite genomen om een game te reviewen die voor iedereen met een internetverbinding toegankelijk is. De game waar ik het hier over heb is echt een geweldige tetris game. Wat is tetris hoor ik iedereen nou alweer roepen, maar als jullie even goed graven in dat slome geheugen van jullie dan zullen jullie ongetwijfeld nog wel een spelletje herinneren met van die vallende blokjes. Rinkelt er al een belletje? Nee? Laatste hint, als je een hele rij vol had dan verdween hij en krijg je punten. Oh ja, nu weten we het weer. Dat spelletje waar menig een helemaal verslaafd aan gezeten heeft, wanhopig om die ene highscore van zijn vriend(in) nou eindelijk eens te breken.

keyb.gif Het spel loopt echt geweldig en is ook echt heel erg leuk om te spelen. Je word ook opgejut doordat als je te langzaam bent er rechtsonder in beeld een smilie verschijnt die heel leuk “come ón” zegt. Het omgekeerde geld ook, als je één of meerdere regels vol maakt dan komt het gezichtje ook naar boven en zal positief reageren. De regels verdwijnen ook heel leuk. Ze spatten in allemaal reepjes uit elkaar om vervolgens mooi te vervagen.
De waarschuwing hierboven word niet voor niets elke keer gegeven als je de game opstart. Net als je bezig bent om een lekkere tetris te bouwen (alles vol behalve 1 regel om zo in één keer vier regels te kunnen verwijderen en het maximaal aantal punten te scoren), dan ben je onoplettend en zet je een blokje waar het niet past of hoort. Op die momenten wil je echt wel eens flink op je toetsenbord rammen. Ik heb zelf al twee keer een paar van mijn toetsen weer terug moeten zetten, maar ja, ze hebben me gewaarschuwd niet? menu.gif
game.gif Helaas is het wel zo dat de resolutie van het spel wat te wensen over laat, dat is ook de reden dat ik geen grotere screenshots heb, Maar als je eenmaal even aan het spelen bent dan kom je daar ook zo over heen. Trouwens, dat houd ook in dat je het spel op vrijwel elke computer kunt spelen. Het spel is ook goed voor de gevorderde speler, het bied namelijk een knop voor linksom en rechtsom draaien. Iets wat ik niet bij veel tetrisspellen heb. Samen met het stereo geluid, wat overigens wel wat zacht is, is dit toch wel een van mijn meest geliefde spellen voor als je vijf minuutjes niets te doen hebt.

Mijn beoordeling luidt dan ook :
Graphics : 7
Geluid : 8
Gameplay : 9
Houdbaarheid : 7,5

Overal : 7,8

De game hier besproken is “shareware”, dat betekend dat je hem gewoon mag downloaden, en dat kan dan ook hier.

Film / Films

‘Zeg dat Pinochet deugt!’
‘Nooit!’

recensie: Together (Tillsammans)

.

Het leven in ‘Tillsammans’ wordt op stelten gezet als Görans zus Elisabeth met haar twee kinderen erbij komt. Elisabeth is door haar man geslagen. Dat pikt ze niet. En dat hoeft ze ook niet te pikken, leert ze van Anna. Anna heeft in een cursus geleerd dat ze eigenlijk lesbisch is. Haar man Lasse wordt intussen verleid door Klas, een Zweedse versie van Margreet Dolman. Signe en Sigvard vinden het niet leuk dat er een televisie komt en vertrekken naar een andere commune, ‘Moeder Aarde’. Kortom, genoeg verwikkelingen in het toch zeer heldere verhaal.

De kinderen zijn de dupe van wat de ouders ze opdragen. Ze hebben geen keus en moeten hun leven net zo inrichten als hun ouders. Stefan en Eva, Elisabeths kinderen, willen helemaal niet in die commune wonen. Buurjongen Fredrik mag niet met die gekke hippies spelen van zijn mama. Tet, zoontje van Lasse en Anna, legt uit waar zijn naam vandaan komt: “Er was iets in Vietnam en dat heette het Tet-offensief.” Stefan kijkt hem aan. “Ben jij Vietnamees dan?” Daarna gaan ze samen Pinochetje spelen. “Zeg dat Pinochet deugt!” – “Nooit!”

Die gekke hippies uit de jaren zeventig met hun bloemenmotieven op gordijnen, banken, behang en overhemden zien er niet uit. Heerlijk lachen om de seventies, maar ergens is het toch jammer dat die tijd, waarin alles makkelijker leek, voorbij is. Regisseur Lukas Moodysson (ook van Fucking Åmål) is in 1969 geboren, maar toch weet hij de flowerpower-tijd uitstekend weer te geven. In de Verenigde Staten is de film alleen te zien voor mensen boven de achttien, vanwege bloot en seks. Conservatieve Yanks weerden ook Fucking Åmål uit de bioscopen, omdat de titel te grof was. Jammer voor hun. In Together missen ze een juweeltje.

8WEEKLY

Black & White

Artikel: Black & White

.

bandwlogo.gif

Na 2 jaar lang nagelbijtend elke dag op de site te hebben gekeken, alle mogelijke nieuwsbrieven als eerste gelezen te hebben en tot drie keer toe bijna een zenuwinzinking gehad te hebben omdat het weer uitgesteld werd, ligt hier dan eindelijk voor mij: Black & White.

Black & White (B&W) is een godgame. Dat wil zeggen dat je, in dit geval letterlijk, een god bent die op alles een invloed heeft en wonderen kan verrichten. Globaal komt de gameplay er op neer dat je een aantal dorpen hebt waar je indruk op moet maken om zo te zorgen dat mensen in jou gaan geloven en jou als hun god gaan kiezen. Als je ze zover hebt gekregen moet je ook voor ze zorgen, dit houd in dat je moet zorgen dat ze voldoende voedsel hebben, dat er gebouwen bijgebouwd worden, etc. Een heel positief punt hierbij is dat je van mensen discipelen kunt maken door ze vlak bij een desbreffend gebouw/gebied neer te zetten. Deze discipelen zullen dan voor de rest van hun leven dat werk gaan doen, erg makkelijk want dan hoef je het zelf niet aldoor te doen.

~

Een van de troeven van B&W is het feit dat je helemaal vrij bent om zelf te besliisen wat je doet, ben je goed of slecht, of misschien wel onverschillig. Alle keuzes die je maakt zullen invloed op de wereld hebben. Als je evil bent zullen de mensen je gaan aanbidden omdat ze bang zijn voor wat je anders doet, als je onverschillig bent dan zullen mensen voor je bidden in tijd van nood en als je goed bent dan loven de mensen je met zang en gebeden. Al dit aanbidden levert je kracht op waarmee je wonderen kunt verrichten. Deze wonderen kun je voor allerlei dingen gebruiken, maar hun voornaamste doel is indruk maken op dorpen zodat ze zich bij jou aansluiten en je meer kracht opleveren.

Ik heb het tot nog toe ook nog niet gehad over de “creatures” in B&W, het is namelijk zo dat elke god in B&W een zogeheten “creature” krijgt. Dit is een opgevoerde versie van een gewoon bestaand beest, zoals bijvoorbeeld een koe of een tijger. Hij kan net zo groot worden als een berg en kan ook wonderen leren verrichten. Je beest zal zich (net als de hele omgeving trouwens) aanpassen naar de keuzes die jij maakt tussen goed en slecht. Als jij slecht bent dan zal je beest graag mensen eten, huizen vernielen en er heel erg vervaarlijk uitzien. Ben je echter meer van het goede gediend dan zal je beest zich lief gaan gedragen en mensen in nood redden bijvoorbeeld. De overgang tussen goed en slecht is traploos dus als je een uur aan het spelen geweest bent dan kan je beest er ineens heel anders uitzien en daar heb je zelf (omdat het zo verspreid wat over het uur) niets van gemerkt).

~

Waarom heeft de hele gamewereld zo lang op B&W zitten wachten? Ik zet even wat puntjes voor jullie op een rijtje. De compleet nieuwe engine van Black and White is gewoon zo goed dat het echt griezelig is. Klein voorbeeldje, ze hebben voor deze game geen filmpjes gemaakt. Ze hebben gewoon voor de intro stukje opgenomen uit het spel en dat aan elkaar geplakt en zo een intro gemaakt waar menig 3d artiest een puntje aan kan zuigen. Als je ingame bent en je hebt even niets te doen (wat trouwens niet veel voorkomt) dan zul je echt versteld staan van hoe ver je kunt inzoomen op alles en hoeveel detail overal aan zit.

Niet alleen de graphics in dit spel verdienen lof, ook het geluid is echt subliem. Het spel maakt gebruik van alle mogelijkheden die de moderne geluidskaarten bieden. Zo heb je galm als je vlak langs de bergen vliegt en slaat de bliksem over al om je heen in. Wat al helemaal eng goed is, is het “WWWS” oftwel het World Wide Weather system. Als je online speelt dan zal de game interfacen met een server waarop het weer op allerlei plaatsen op de wereld word bijgehouden en zal de game het weer in het spel aanpassen naar het weer dat bij jou buiten heerst! Gewoon eng!

Helaas voor de eerlijke kopers heb ik een sneue mededeling: in Nederland is het spel alleen in het Nederlands te verkrijgen (de engelse versie komt wel, alleen dat duurt nog een maand of wat) en de Nederlandse versie is zo kneus vertaald dat je je er echt aan gaat ergeren. Ik bedoel : “Regen des levens”? En dan is het ook nog eens door Vlamingen ingesproken. Niets tegen Vlamingen, maar ze kunnen gewoon geen Nederlands praten.

Alles bij elkaar is Black & White wel een absolute must, het spel is echt zo ontzettend gaaf dat ik besloten heb mij af te zonderen van de buitenwereld komende dagen en mij een lekker goddelijk ga verwennen met een leuke 48-uurs marathon Black & White!

Film / Films

Trolösa (Faithless)

recensie: Trolösa (Faithless)

.

Daar zit je dan, in een bioscoopzaal bedoeld voor zo’n vijftig mensen, waarin welgeteld acht mensen zitten. Ik begin me zorgen te maken, maar gelukkig word ik geconfronteerd met een relaas over ontrouw en afrekenen met het verleden, dat me zelfs nu niet meer los laat.

Deze in 2000 gemaakte Zweedse film is een raamvertelling waarin Ingmar Bergman (Erland Josephson), een schrijver-regisseur, luistert naar het relaas van een vrouw (Lena Endre), die zichzelf Marianne wil noemen. Ze vertelt over de ontrouw, die ze haar man, Markus (Thomas Hanzon), heeft aangedaan met een van hun beste vrienden, David (Krister Hendriksson). Het gaat van kwaad tot erger, tot uiteindelijk niemand meer gelukkig is. Hieromheen wordt duidelijk dat Bergman afrekent met de demonen die hij al die tijd met zich meegedragen heeft.

De vertelde monoloog van Marianne, die met passie, frustratie, woede en tragiek uitlegt

~

hoe het allemaal zo fout heeft kunnen gaan, laat veel aan de fantasie van de kijker over door centrale scènes niet te tonen, maar te vertellen. Hierdoor lukt het de regisseuse, Liv Ullman, met hulp van Ingmar Bergman (de scenarioschrijver) om de kijker twee en een half uur te boeien met dit relaas.

Het aangrijpende en melancholieke verhaal van Trolösa wordt grotendeels gedragen door het sterke acteerwerk van Endre. Samen met Josephson baant ze zich een weg door het verleden dat hen samen bindt, maar aan het treurige eind blijft de oude en door het verleden getekende man alleen achter.

Helaas moet ik toegeven dat deze art film meer bedoeld is voor de ‘arthouse’ liefhebber en iets minder voor het dagelijkse filmpubliek, maar wie geïnteresseerd is in de verfilming van ontrouw, liefde en vervlogen hoop, kan het gewoon niet laten om deze film te gaan zien. Zin in een verfilming van Bergman’s demonen? Ook dan is deze film een must.

Film / Films

You Can Count on Me

recensie: You Can Count on Me

.

Als een film het stempel ‘Hollywooddrama’ krijgt is dat vaak een typering die niet veel goeds voorspelt. Rustieke dorpjes met witte houten huizen, een gezin waarbinnen familieleden worstelen met dood, ziekte, bloedvetes of ontvoering en vooral veel vioolmuziek. Films als Terms of Endearment en Steel Magnolias, gemaakt om van te huilen.

You can count on me is een sprookjesachtig realistisch verhaal. Dit is een van de weinige keren dat zo’n drama geen goedkope tranen trekt, maar gewoon boeit en medemenselijkheid opwekt in plaats van medelijden. Laura Linney is de moeder die het druk heeft met kind Rudy, broer Terry, relatie en slippertje-met-de-baas, en het mooie is dat ze dat niet met afgetobd gezicht en betraande ogen hoeft te doen, maar gewoon zoals elk mens zich door dat soort moeilijkheden slaat: kaken op elkaar en relativeren. Mark Ruffalo als Terry heeft een ingebouwde pruillip maar is evenmin een sentimenteel figuur. Als hij in tranen uitbarst nadat hij heeft gehoord dat zijn vriendinnetje een zelfmoordpoging heeft ondernomen, wil je hem troosten. Niet meehuilen, maar hem vertellen dat het wel weer goed komt.

In de meest letterlijke You can count on me eigenlijk ook helemaal geen Hollywoordfilm, want een onafhankelijke productie. Het geheel ziet er echter wel zo uit en de witte houten huizen met geraniums en veranda’s doen je zuchten. Er is een lichte irritatie -want waarom wonen al die drama-figuren toch altijd in zulke huizen?- maar het formidabele acteerwerk maakt veel, zo niet alles, goed. Deze film draait niet op hartverscheurende laatste woorden of gloedvolle afscheidsscènes, maar op de karakters. Linney, Ruffalo en Rory Culkin (het broertje van…) als Rudy dragen de film met gemak, en tillen You can count on me af en toe naar grote hoogten.

Het komt ook weer goed met de mensen in You can count on me. Ze zeggen het zelf: “We’ll be alright. Sort of.” Die relativering is er een die de meeste doorsneedrama’s moeten missen. You can count on me heeft het.