Muziek / Achtergrond
special:

Madrugada moet geheim blijven

Er zijn van die bands die het vooral heel goed doen in eigen land. The Tragically Hip en the Dave Matthews band zijn hier voorbeelden van. Beide groepen zijn enorm populair in hun thuisland, respectievelijk Canada en de Verenigde Staten, maar zij krijgen vreemd genoeg in het buitenland haast geen voet aan de grond (op een beperkte schare fans na). Het Noorse Madrugada is ook zo’n band die het in Nederland alleen goed doet in het clubcircuit. En gelukkig maar! Madrugada moet mijn geheim blijven.

~

De eerste keer dat ik met dit Noorse viertal in aanraking kwam, was in 1999 toen na een aantal e.p.’s hun eerste fulltime album Industrial Silence uitkwam. Het eerste nummer Vocal zet meteen de toon voor het hele album. Een zwaar, zeer sfeervol gitaargeluid en een stem beter dan die van Jim Morisson en Stuart Staples (Tindersticks) bij elkaar. Sivert Høyem is de naam van de zanger, die de plaat samen met gitarist Robert S. Burås, bassist Frode Jacobsen en drummer Jon Lauvland tot een intens emotioneel geladen meesterwerk maakt. Een meesterwerk dat misschien nog wel wordt overtroffen door het tweede album The Nightly Disease uit 2001, met opnieuw een fantastisch openingsnummer: Black Mambo.

Vorig jaar speelde de band ’s morgens in de vroegte op Pinkpop in de 3fm tent. Het optreden was goed, maar de muziek die Madrugada maakt, past niet bij de steeds feller wordende ochtendzon op de pinkstermaandag. Je zet ’s ochtends toch thuis bij de koffie of bij de krant ook geen Tindersticks op? Deze muziek hoort laat op de avond in het donker te worden gespeeld om je mee te voeren in de nacht. De vreemde programmering van die dag zal er wel mee te maken hebben gehad dat zanger Høyem niet helemaal zelfverzekerd overkwam. Dit in tegenstelling tot zijn houding op Lowlands 2001. Hier was hij een echte frontman, die wist hoe hij zijn publiek moest vermaken. En hoe… kippenvel all over. Madrugada werd een van dé bands van het festival met een zeer strak en meeslepend optreden (ook een geweldige lichtshow trouwens). Waar grote acts als Tricky, Eels en de hitmachine Live tegenvielen, stak deze underdog bijna overal met kop en schouders bovenuit.

~

Madrugada mag niet te populair worden in Nederland. Het zou toch een nachtmerrie zijn naar Ahoy te moeten om deze groep live te kunnen zien spelen. En dan achter je een stel veertienjarige meisjes volslagen idolaat van deze vier ‘Noorse goden’ en vóór je een stel ongeïnteresseerden die altijd al eens naar Ahoy toe wilden. Nee, deze band moet blijven optreden in het clubcircuit. Madrugada houdt net als bijvoorbeeld haar landgenoten van Motorpsycho de romantiek van het met diepgang maken van muziek in leven. De muziek ligt zwaar op de hand, maar dat mag niemand tegenhouden om een album te kopen of om een concert te bezoeken.

Zoals ik al eerder zei, is Madrugada zo’n band die ik absoluut voor mezelf wil houden, zodat de zaaltjes klein en de optredens intens blijven. Ik ga dan ook niet vertellen dat Madrugada op 7 november in het Groningse Vera staat en dat ik zeer zeker van de partij zal zijn. Shit, ik met mijn grote bek. Niet verder vertellen hoor!

Officiële Madrugada-site

Muziek / Achtergrond
special:

Prelist Chemical Brothers

.

~

In de eerste maand van het komende jaar (inderdaad: januari 2002) komt er waarschijnlijk weer een nieuwe Chemical Brothers plaat op de markt. Op internet circuleren al enkele nummers die waarschijnlijk op het album komen. Minimaal twee daarvan hebben een bekende gastzanger(es).
Zo is Richard Ashcroft, de zanger van The Verve, te horen op het nummer The test en is Beth Orton verantwoordelijk voor de zanglijn in The state we’re in.

Naast de nodige mp3’s staat ook de vermoedelijke tracklist op het internet. Hoewel hij nog niet bevestigd is, geven ook wij hem:

  • Come with us
  • It began in Afrika
  • Galaxy bounce
  • Star guitar
  • Hoops
  • My elastic eye
  • The state we’re in
  • Denmark
  • Pioneer skies
  • The test

Bron: www.nme.com

Muziek / Album

De Uitverkorenen – Kruistocht door de ruimte

recensie: Kruistocht door de ruimte

.

~

Een aantal jaren geleden richtten de heren van Osdorp Posse Ramp Records op. Met dit eigen label zou de nederhop-scene gestimuleerd moeten worden. Het eerste album dat bij Ramp uitkwam was Subwoefers van de Onderhonden. De Onderhonden zijn geen bestaande band, maar een samenwerkingsverband van verschillende nederhopartiesten. Ook De Uitverkorenen zaten in dit samenwerkingsverband; zij werkten mee aan het nummer Voet aan de grond. De samenwerking met Ramp en met Osdorp Posse beviel zo goed, dat De Uitverkorenen bij dit label tekenden. En nu is er dan de tweede volledige plaat van ze.

De muziek van De Uitverkorenen lijkt echter nergens op de agressieve hiphop van bijvoorbeeld Osdorp Posse. In hun biografie staat te lezen dat De Uitverkorenen geïnspireerd zijn door soul, funk, disco, reggae en hiphop. Dit resulteert in een relaxte mix van de verschillende stijlen.
De Uitverkorenen bestaan uit Lucifer, Jasperlanus en Slimme Vogel. De raps van deze drie zijn net als de muziek niet agressief. Ze vloeien lekker over de beats en verhalen over hoe De Uitverkorenen om vijf voor twaalf met hun ruimteschip landen, met als missie het verspreiden van de nederhop. Het grootste gedeelte van de plaat houdt inderdaad verband met de ruimtereis; soms zit het in de teksten verweven, soms zit het in tussenstukjes en soms is het puur muzikaal, maar het thema blijft aanwezig.

~

Dat is echter niet het enige thema op dit album. De Uitverkorenen ontleden de maatschappij en leggen feilloos allerhande misstanden en problemen bloot, zoals honger naar geld, slecht ouderschap en stress. Zo spuwen ze hun gal over drugsgebruik in Dope is de duivel, gaat Wordt de wereld gek? over zinloos geweld en verhaalt Reageerbuisgeneratie over de jongeren van tegenwoordig, die niet meer naar school gaan en geweld verheerlijken.
Daarnaast staan ook op deze plaat een aantal nummers die over nederhop handelen. Het schijnt dat er geen album in dit genre gemaakt kan worden zonder het genre zelf te berijmen. Iedere groep vindt zichzelf altijd het allerbeste dat de nederhop heeft voortgebracht en er moet op ieder album plek worden gemaakt voor die boodschap. Ook De Uitverkorenen offeren een aantal nummers aan die boodschap en zijn daarin niet anders dan de rest. Ze maken duidelijk dat ook zij neppers zwaar dissen en dat Lucifer, Slimme Vogel en Jasperlanus eigenlijk de drie beste rappers van Nederland zijn. De nummers die hierover handelen zijn in het algemeen niet slecht, maar het onderwerp is zo onderhand wel erg uitgekauwd en daarmee helemaal niet meer spannend. Als je de nederhop echt groot wilt maken, stop al die neppe vetes dan en doe waar je goed in bent.

Al met al is Kruistocht door de ruimte een goed album, dat lekker in het gehoor ligt en voor een groot gedeelte zelfs een boodschap bevat. Groot voordeel is dat De Uitverkorenen een hele eigen stijl hebben en niet meedoen met de agressieve tendens die in de underground nederhop-scene bestaat. Met een gastrap van Def P lijkt dat toch nog even boven te komen drijven, maar gelukkig laten De Uitverkorenen zich niet meeslepen.

Muziek / Album

Effectpedalen draaien overuren

recensie: This Beautiful Mess - Falling On Deaf Ears

.

~

Uitkijkend over het water, met de priemende blik van Michiel de Ruyter in mijn rug, denk ik aan mijn aanstaande overtocht naar Breskens. Ik bevind mij in het reeds door Bløf veelvuldig bezongen Vlissingen, de thuishaven van This Beautiful Mess, de haven waar volgens de website van deze vier muzikanten ‘de snelweg [hoe poëtisch] eindigt in de zee’.

This Beautiful Mess is een band die op geen enkele manier past binnen het oer-Hollandse geluid van de stroming die wij nederpop noemen en waarvan Bløf een duidelijk voorbeeld is. Nee, deze jongens maken op hun religieus getinte debuutalbum Falling On Deaf Ears geen gebruik van het standaard plug-and-play gitaargeluid van vele andere bands. Het zijn de effectpedaaltjes die overuren maken. This Beautiful Mess metselt alle elf liedjes op het album dicht door het gebruik van een scala aan effecten, met als resultaat een behoorlijke geluidsmuur, ook in de rustiger nummers.

~

Radiohead lijkt de grote inspirator te zijn, wat maar weer eens aangeeft dat Thom Yorke en de zijnen steeds meer en meer hun sporen achterlaten in de hedendaagse populaire muziek. Waar Radiohead echter uitblinkt in het gebruik en de afwisseling van elektronisch vernuft en briljante gitaareffecten, blijft This Beautiful Mess drie kwartier lang steken bij een weinig afwisselend geluid. Een band als Radiohead begrijpt maar al te goed dat de ultieme schoonheid niet altijd wordt bereikt door het gebruik van zoveel mogelijk effecten, maar ook door het achterwege laten ervan.

Falling On Deaf Ears is toch zeker geen slecht debuut. Het is een echte groeiplaat, om maar eens een clichéwoord te gebruiken. De zeer zwaarmoedige liedjes lijken bij eerste beluistering redelijk vlak (net als de zang van frontman Arjen van Wijk) en blijven zeker niet hangen. Pas na meerdere luistersessies geeft dit album haar bescheiden kwaliteit prijs.

Als This Beautiful Mess zich een beter uitgebalanceerd geluid aanmeet en haar muziek meer rustpunten laat bevatten, kan de band best groot worden in Nederland (in ieder geval in het religieuze circuit). Tot dan moeten wij het doen met deze moeilijk te beluisteren plaat en blijft Bløf de Zeeuwse trots: “Vlissingen ademt zwaar en moedeloos vannacht.”

8WEEKLY

Universiteit woedend op Volkskrant

Artikel:

.

Het bestuur van de Rijksuniversiteit Groningen is woedend op de Volkskrantredactie. Deze krant meldde maandag op de voorpagina dat de bestuurders aan de RUG wel vier ton per jaar verdienen. Volgens het RUG-bestuur is dit echter volkomen uit de lucht gegrepen. De bestuurders verdienen slechts drie ton per jaar, aldus henzelf. Ach ja, toch nog altijd 50 duizend gulden meer dan de gemiddelde minister.

Uit het artikel bleek dat de gemiddelde universiteitsbestuurder ruim meer dan 250 duizend gulden per jaar verdient. Dit is evenveel als een gemiddelde minister. De Katholieke universiteit Nijmegen betaalt haar drie bestuurders 2,5 ton per jaar. Daarmee is de KUN het goedkoopste af. De RUG, de universiteit van Twente en de universiteit van Amsterdam zijn met vier ton het meest kwijt voor hun bestuurders. Althans dat heeft de Volkskrant uit de jaarrekeningen van de universiteiten geconcludeerd.

8WEEKLY

Star Trek Deep Space 9: The Fallen

Artikel: Star Trek Deep Space 9: The Fallen

Dit spel is gebaseerd op het verhaal van Star Trek: Deep Space 9 (onlangs weer begonnen op Net 5). Het mythische verhaal van Bahor speelt een belangrijke rol in dit spel, wat vele mooie en vooral mysterieuze effecten oplevert. Voor de mensen die onbekend zijn met Star Trek en Deep Space 9 is dit spel een mooie introductie. En het is zeker één van de betere schietspelen die op het Star Trekspel zijn gebaseerd.

~

De storyline in het spel draait om de drie Rode “orbs” die de sleutel vormen tot het terugkeren van de Pah-Wraiths. Dit zijn buitenaardse levensvormen, die ooit op de planeet Bahor woonden maar daarvandaan zijn verbannen. De Pah-Wraiths zijn een allesvernietigende groep, en staan voor de donkere kant van het universum. Hun terugkomst moet worden voorkomen.

Je kunt drie personages spelen: Captain Sisko, Major Kira of Lt. Commander Worf. Alle personages beginnen op een verschillend punt in het spel maar met hetzelfde doel: het stoppen van de terugkomst van de Pah-Wraiths. Om nu te zeggen dat het spel een makkie is, is zeer overdreven. Je vijanden reageren divers en zijn zeer geneigd bij ontdekking hun vriendjes te roepen, die allemaal ook hun eigen eigenschappen hebben.

~

Vanaf het begin ben je bezig om tactisch je vijanden uit te schakelen, en ik moet eerlijk zeggen: in de rug schieten is wel één van de betere tactieken. Het gebruik van de tricorder is een must. Vooral de mijnen en de automatische afweer kunnen erg lastig zijn als je niet weet dat ze op de loer liggen.

Grafisch is het een beest van het spel. Het is gebaseerd op de ge-upgrade Unreal Tournament-engine. Deze engine is voor velen een bekend begrip, in het bijzonder als het gaat om de hardcore en maakt het moeilijk om zomaar een paar foutjes te vinden. Een fanatieke Star Trekfan zou misschien wel een paar opmerkingen weten te plaatsen over het spel, maar zou moeite hebben om deze game met de grond gelijk te maken, simpel omdat het spel op zichzelf al bestaansrecht heeft, ook zonder Star Trekbackground. Maar als je toch zoekt naar foutjes, er gaat in het introfilmpje iets fout, met een lichtje dat dwars door een schip blijft schijnen. En als ik me niet je vergis hebben de Cardassians geen clocking techniek.

Graphics : 8,5
Sound : 8
Gameplay : 8
Houdbaarheid : 6,5
OVERALL: 7,7

Film / Films

Two Brothers

recensie: Two Brothers

545 Canadian dollars. Dat is wat deze film gekost heeft, volgens de regisseur Richard Bell. Wat zou je van zo’n film kunnen en mogen verwachten? In dit geval, heel wat. Humor, verdriet, hoop en ontroering – al deze elementen zitten in de film, die in zwart-wit is opgenomen op een Video-8 camera.

~

Deze zestig minuten durende film is een relaas over emoties. Twee broers, waarvan er een homo is, moeten afrekenen met het verleden. Na het overlijden van hun moeder voor wie Riley (Norbert Orlewicz) tot het eind toe gezorgd heeft, trekt hij in bij zijn broer Chad (Cody Campbell) en diens vriendin Tobie (Karen Rae). Nu Riley eindelijk verlost is van de zorg voor zijn moeder, wil hij eindelijk genieten van zijn leven. Tijdens het uitgaan in een homobar, ontmoet Riley Gavin (Kevin McDonald) met wie hij een serieuze relatie aangaat. Na een gelukkige tijd, waarin we zien hoeveel de twee stellen van elkaar houden, gaat het mis, zowel met de afzonderlijke relaties als met de relatie tussen de twee broers. Samen moeten ze zich door deze zware periode heenslaan, waarin Chad en Tobie ruzie krijgen, en Riley zijn relatie met Gavin verbreekt. Beide moeten leren om onvoorwaardelijk van iemand te houden voor ze alleen achterblijven.

Ik zei het al in het begin, de film is opgenomen in zwart-wit op een Video-8 camera, waarbij we zelfs in een van de laatste scenes een windvlaag in de microfoon kunnen horen. Maar dit doet niets af aan hetgeen we te zien krijgen op het scherm. De acteurs zijn fantastisch in hun rollen (dat mag ook wel na vier maanden oefenen). De zware kost die we voorgeschoteld krijgen, wordt door Tobie wat luchtiger gemaakt met haar opvallende karakter. Een vlaag van ontroering en zelfs een beetje voyeurisme gaat over de zaal heen, wanneer we de liefdesscènes bekijken. Emoties razen door de bioscoopzaal, tot ze hun hoogtepunt bereiken bij de laatste scène waarin ons duidelijk wordt gemaakt dat “there is a time to laugh and a time to weep,” zoals de moeder van de twee broers zo mooi op papier heeft gezet.

~

Een meesterwerk op Video-8. Zo zou ik deze film willen omschrijven. Het kost wat moeite om te wennen aan het zwart-wit beeld en de soms wat schokkerige manier van filmen, maar voorbij deze technische details zien we professionele acteurs en de crew die met de weinige middelen die ze hadden een fantastische film hebben neergezet.

Jammer genoeg zal deze film niet in Nederland in de bioscopen te zien zijn. Maar niet getreurd, volgend jaar komt deze film op DVD uit, voor een ieder die zich afvraagt wat deze debuterende filmregisseur allemaal in zijn mars heeft.

Film / Films

There’s Only One Jimmy Grimble

recensie: There's Only One Jimmy Grimble

.

Zoals velen ongelukkige jongens met mij was ik vroeger niet bepaald een begenadigd voetballer. Elke pauze tijdens school was er dan ook de welbekende frustratie dat je bij het partijtjes maken als laatste gekozen werd. Verder moesten dit soort jongens vaak keeper zijn, want in het veld liepen ze toch maar in de weg. Wat was het dan fijn om weg te dromen in stripboeken als De wondersloffen van Sjakie. Wat Sjakie overkwam was de natte droom van elke mislukte voetballer, namelijk een paar wonder-voetbalschoenen van een oud prof vinden. Met deze magische schoenen is zelfs de grootste nerd in het veld een ware Marco van Basten.

~

Ongeveer dat gegeven is de basis van There’s Only One Jimmy Grimble. Jimmy kan best goed voetballen, maar hij is klein en wordt op school behoorlijk gepest. Daarom durft hij niets en maakt hij op het veld dan ook weinig klaar. Dat hij in Manchester woont en fan van de voetbalclub Manchester City maakt het allemaal niet veel beter. Iedereen op school is namelijk voor het grote United, dus is Jimmy met zijn ‘City’ rugtas elke dag weer het mikpunt van spot.

Dan komt hij een zonderlinge vrouw tegen die hem twee hele oude voetbalschoenen cadeau doet. Deze schoenen zouden ooit hebben toebehoord aan een oud-voetballer van City, en wie ze draagt zal automatisch goed kunnen voetballen. Prompt beslist Jimmy met een onmogelijk doelpunt een wedstrijd in de Manchester school cup en is hij voor even de held van de klas, geheel tegen de zin van de schoolsponsor die liever zijn eigen zoon (een ongelofelijke etterbak) als middelpunt van de belangstelling ziet.

De film gaat nergens heel diep, is vrij voorspelbaar en duidelijk voor de jongsten onder ons gemaakt. Robert Carlyle zet een sympathieke rol neer als coach, en de debuterende Lewis McKenzie is overtuigend als Jimmy Gimble. Veel wordt er echter ook weer niet gevraagd van de acteurs, de film moet het vooral van de sfeer hebben. Daarom zal bij menig voetballiefhebber de film toch een snaartje weten te raken omdat hij met veel gevoel gemaakt is. De makers beelden heel slim de frustraties en verlangens van de mindere voetbalgoden uit en scoren zo puntgave hattrick.

Voor de allerjongsten onder ons, en voor de voetballiefhebbers die geen talent hadden om prof te worden maar er stiekem wel van dromen.

Film / Films

Mauvaises Fréquentations

recensie: Mauvaises Fréquentations

.

Veertienjarige meisjes en de liefde; een rampzalige combinatie als je het mij vraagt. Lichamelijk nog niet volgroeid, geestelijk nog niets te bieden maar wel behandeld willen worden als een volwassen vrouw. Dat soort jonge meisjes zoeken vaak hun heil in de liefde. De liefde als medium om serieus genomen te worden. Waar die drang toch vandaan komt is mij al jaren een raadsel. Misschien een hormonaal effect of een chronisch gebrek aan geduld. Met de meeste van deze meisjes komt het later allemaal goed; eindelijk een kerel die haar niet belazert, een eigen inkomen, huisje en een tweeling in de buik. Jaren later lachen op een knullige manier om hun eigen bokkensprongen. De charme van deze opwellingen zullen de meeste vrouwen jammer genoeg nooit inzien, niet wetende dat het heel wat slechter met ze had kunnen aflopen.

~

Delphine is een lief en onschuldig meisje van vijftien. Ze ziet er schattig uit en daar baalt ze natuurlijk van. Ze wil populair zijn en erbij horen. Wanneer er een nieuw meisje op school komt, kijkt Delphine ontzettend tegen haar op. Olivia heet ze, heeft dreadlocks en draagt veel make-up en punkie kleding. Wanneer Delphine Olivia een brief schrijft lijken de meisjes meer op elkaar dan op het eerste gezicht gedacht zou worden. Delphine en Olivia worden hartsvriendinnen, en voor het eerste in Delphine’s jonge leventje begint ze zich vrouw te voelen. Wanneer een meisje zich vrouw gaat voelen, daar is het de tijd voor de man om op het toneel te verschijnen. Delphine valt voor de akelige Laurent. Laurent is een onbetrouwbaar sujet en straalt dat ook van alle kanten uit. Delphine ziet in Laurent haar prins op het witte paard en heeft voor de rest oogkleppen op. Laurent en zijn maat Alain hebben genoeg van dat lullige Frankrijk en willen naar Jamaica emigreren. Dat kost natuurlijk een hoop geld, en dat hebben de meeste kinderen van veertien nog niet.

Laurent is niet op zijn achterhoofd gevallen en komt met en briljant idee: als Delphine en Olivia nou eens wat jongens zouden pijpen voor vijfentwintig gulden per beurt, dan zou het benodigde geld er snel zijn. Blind van liefde voor Laurent besluit Delphine een heuse hoer te worden. En dat al op veertienjarige leeftijd! Olivia is woest, maar besluit omwille van Delphine ook haar lichamelijke integriteit op te geven. Delphine pijpt voor Laurent en Olivia pijpt voor Delphine. De zaken gaan goed, de meeste jongens op school willen best vijfentwintig gulden betalen voor een pijpbeurt. Wanneer de centjes binnen lijken te zijn lijkt niets meer wat het is; haar loverboy blijkt toch niet zo over te lopen van liefde voor Delphine. Delphine gelooft er allemaal niets van en blijft tot het bittere einde haar puberpooier verdedigen.

Delphine, geacteerd door de uitstekend debuterende Maud Forget, laat een pubermeisje met al haar naïviteit en gedrevenheid zien. Haar liefde is de ware, er is niets dat ze niet voor hem zou doen. Toch raakt Mauvaises Fréquentations niet de juiste snaar. De kijker wordt niet meegesleept in het prostitutiedrama. De meisjes pijpen, wij blijven slechts kille voyeurs. In de overvloed van Frans realistische films is Mauvaises Fréquentations noch een debacle noch een hoogvlieger.

Film / Films

The Discovery Of Heaven

recensie: The Discovery Of Heaven

Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat er zo onverfilmbaar zou moeten zijn aan Mulisch’ Ontdekking van de hemel. Schrap alle encyclopedische feitjes, negeer de kinderachtige wetenschappelijke en politieke visies en wat overblijft is een merkwaardige metafysische fantasie. Fantasieën lenen zich naar mijn mening uitstekend om verfilmd te worden, zo ook het negenhonderd bladzijden lange verhaal van Neerlands grootste fantast.

~

God heeft zo langzamerhand genoeg van de mensheid. De mensen met hun vrije wil en tomeloze arrogantie denken dat ze zelf heersers van het universum geworden zijn. God heeft daarom besloten dat hij de tien geboden terug wil. Aangezien het de engelen verboden is zelf naar de aarde te gaan, moeten ze van boven af zorgen dat de juiste persoon gecreëerd wordt die in staat is de tien geboden op te sporen en naar de hemel te brengen.

Nou weten we allang dat Gods wegen ondoorgrondelijk zijn, maar de wegen van de met de opdracht belastte engelen zijn helemaal absurd te noemen. Oorlogen, misdaad, noodweer en meteorieten worden uit de kast gehaald om alles naar wens te laten verlopen.
De engelen zorgen ervoor dat Onno (Stephen Fry) en Max (Greg Wise) elkaar ’toevallig’ ontmoeten. Tussen beide mannen ontpopt zich de ultieme vriendschap. Ze gaan volledig in elkaar op tot dat Ada (Flora Montgomery) verschijnt. Tussen hen drieën onstaat een merkwaardige relatie waar uiteindelijk de uitverkoren Quinten (Neil Newbon) uit voortkomt. Zal hij de stenen tafelen weten te vinden en zijn leven willen opofferen?

De verwachtingen van The Discovery Of Heaven waren zeer hoog gespannen; de verfilming van de bekendste Nederlandstalige roman in combinatie met een voor Nederlandse begrippen gigantisch budget van dertig miljoen gulden. De eerste berichten in de pers deden vermoeden dat het hier om een meesterlijke verfilming zou gaan. Ik kan me voorstellen dat zo’n dure productie de steun nodig heeft van de pers, maar ik ben zelf ernstig teleurgesteld in het eindresultaat.

~

The Discovery Of Heaven is in de eerste plaats geen coherente film geworden. De scènes zijn een lappendeken zonder een goede continuïteit. Dit werkt vanaf het begin tot eind zeer storend. Het fragmentarische karakter zorgt er tevens voor dat de onderliggende relaties in het geheel niet uit de verf komen. De vriendschap tussen Onno en Max lijkt dan ook meer op een absurd toneelstukje dan op een symbiotische relatie.

Ten tweede vind ik de adaptatie van Edwin de Vries van een hapsnap-niveau. Hijzelf denkt daar anders over: “Het is natuurlijk een enorme uitdaging om uit zulk rijk materiaal en zo’n perfect geconstrueerd verhaal een goed script te maken. Maar ik geloof dat we erin geslaagd zijn om uit het boek een spannend, avontuurlijk en emotioneel filmverhaal te destilleren.” Spannend is de film in het geheel niet en het avontuur en emotionaliteit zijn helemaal ver te zoeken. Wat mij betreft is The Discovery Of Heaven dé film vol gemiste kansen. Met een hermetischer geschreven script en met meer gevoel voor regie was het wel een geslaagde verfilming geworden. Jammer dat zo’n film het toonbeeld moet worden van grote Nederlandse filmproducties.