Muziek / Achtergrond
special: Bands op Eurosonic/Noorderslag

Onbekend Voorspel: Di-rect

Vrijdag 11 en zaterdag 12 januari 2002 vinden respectievelijk het Eurosonic- en het Noorderslag-festival plaats. Op Eurosonic staan talentvolle bands uit geheel Europa die de potentie hebben om binnenkort helemaal door te breken, terwijl op Noorderslag het beste dat de Nederlandse popmuziek momenteel te bieden heeft zal aantreden. We introduceren hier enkele bands. Een voorspel met het onbekende.

Deel 2: Di-Rect

Di streepje rect

~

Bijgestaan worden door Dinand Woesthoff en Dennis van Leeuwen van Kane en Daniël Lohues van Skik, dat zou iedere beginnende band wel willen (succes verzekerd). Di-rect beschikt op hun plaat Discover daadwerkelijk over die luxe. Deze nog erg jonge gasten speelden dit jaar op Lowlands en zij staan in januari op Noorderslag en Eurosonic in Groningen. Dat moet dan toch wel een interessante band zijn?

De groep heet dus werkelijk Di streepje rect. Waar hebben we dat streepje toch eerder gezien? Oh ja, bij K-otic natuurlijk. En wat blijkt, deze twee acts hebben best veel met elkaar gemeen. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de albumhoezen. Net als de tieneridolen van K-otic worden de vier jongens van Di-rect zo aantrekkelijk mogelijk afgebeeld, met opvallend blauwe ogen en een T-shirt met ‘HUNK’ als opdruk. Je zou bijna de vergelijking trekken met the Backstreet Boys of Westlife, maar die maken natuurlijk geen gitaarmuziek zoals Di-rect.

De groep die schijnbaar een grote invloed heeft gehad op het werk van Di-rect is The Who, dat maak ik tenminste op uit de cover My Generation. Persoonlijk had ik op mijn zestiende nog niet zoveel ervaring met het luisteren naar dit soort oude muziek (Nirvana en Pearl Jam waren toen dé bands), maar het kan natuurlijk zijn dat de jongens van Di-rect het gitaarspel met de befaamde armslag van Pete Townsend uit duizenden herkennen. Of zou My Generation, met de zeer opstandige tekst, gewoon heel goed in het voorgeplaveide straatje van het management passen?

~

Ach, misschien is het wel niet eerlijk om een band alleen op de buitenkant te beoordelen. Ik heb het nog niet eens echt over de muziek zelf gehad. Eigenlijk zijn de liedjes best wel aardig. Ze klinken behoorlijk energiek en goed geproduceerd. Ze zijn echter zo verrassend als de grappen van André van Duin. Maar muziek hoeft blijkbaar ook niet verrassend of vernieuwend te zijn. In Amerika verkopen bands als Matchbox 20 en Train miljoenen albums met dit soort hapklare brokken. Ook Discover is een album dat het in de Verenigde Staten wel goed zou kunnen doen.

Ik doe echt enorm mijn best om deze groep alleen op hun toch wel leuke liedjes te beoordelen, maar het idee dat Di-rect een constructie à la K-otic is, overheerst. De band lijkt op van alles, maar heeft toch geen eigen geluid. Ook hoort de geliktheid van dit album niet bij wat Pete Townsend voor ogen had met My Generation. En dan die albumcover, verschrikkelijk. Misschien ben ik wel te hard in mijn oordeel, maar ik vind niet dat acts als deze een plaats mogen hebben op de toonaangevende muziekfestivals zoals Lowlands. Dit is muziek voor bij de TMF-awards, met achtduizend gillende tienermeisjes. Want voor hen is Discover misschien wèl geweldig. Eén ding is zeker: Di-rect is not my generation.

8WEEKLY

FOUT GRAPJE

Artikel:

.

~

Twee gevangenbewaarders zijn ontslagen nadat ze een gevangene hadden verteld dat zijn familie was omgekomen bij een brand. Het was een grapje.

De bewakers van Her Majesty’s Parc Prison in zuid Wales vulden een officiele verklaring in en legden die in de cel. De 20-jarige gevangene bleef twintig minuten huilend opgesloten in zijn cel voordat de bewakers hem vertelden dat het een grapje was.

Een persvoorlichter van de gevangenis verklaarde dat de twee bewakers zijn ontslagen en dat er een diepgaand onderzoek wordt ingesteld. “Het gebeurde is absoluut geen afspiegeling van hoe ons personeel zich gedraagt,” zei ze. “Dit soort gedrag wordt niet getolereerd.”

Film / Films

Familie

recensie: Familie

.

~

Moeder kan niet snel genoeg dood

In Familie zien we een ouder echtpaar, Jan en Els, een chalet huren om een gezellig weekend met hun kinderen en partners door te brengen. Els heeft door kanker nog twee maanden te leven en daarom wil ze de familie nog één keer bij elkaar zien. Els wacht gedurende de film op een moment om goed nieuws te kunnen vertellen, maar dat moment lijkt maar niet te komen. Er is namelijk altijd wel weer iets aan de hand. Eerst blijkt de chalet zelf al niet echt fantastisch te zijn.
De oudste zoon Nico heeft duidelijk onverwerkte wrok jegens zijn moeder en zet het in een nabij gelegen dorp op een zuipen. Zijn vrouw probeert constant hun kinderen te bereiken, maar die nemen niet op. De zus van Nico is een nogal zweverig type die het niet met haar constant bellende schoonzus kan vinden. Haar man Von is een mislukt schrijver, iets wat hem door Els regelmatig wordt ingepeperd. De spanningen lopen gedurende de film op naar een maximaal kookpunt, en komen dan tot ontploffing. Met als gevolg scènes waarin een volwassen man zijn oude moeder toebijt: “Moeder, doe ons allemaal alsjeblieft een lol, en ga snel dood.”

Allemaal tegen moeder

Vooral de tweede helft van de film, waarin de bom van het gedwongen samenzijn barst, is magistraal. Het eerste uur zit je je echt op te vreten aan het gedwongen samenzijn van deze familie en de irritaties die maar niet echt willen loskomen. Als het dan toch gebeurt, voel je je – net als de karakters in de film – behoorlijk vrij. Wat dat betreft weet de film de juiste emoties te raken. De haat en wrok richt zich vooral jegens de zieke moeder en is werkelijk in de zaal voelbaar. Als kijker begin je Els daarom een ontzettend [censuur]wijf te vinden.

De uiteindelijke ontknoping is bedoeld om die gevoelens in perspectief te plaatsten en de kijker over zijn gevoelens na te laten denken, maar of de film daarin slaagt, daar moet je zelf maar achter komen. Voor iedereen die eens totaal iets anders van een film wil.

Film / Films

Don’t Say A Word

recensie: Don't Say A Word

.

~

Nathan Conrad (Michael Douglas) is een succesvol kinderpsychiater. Hij lijkt echt alles voor elkaar te hebben: een mooie vrouw, een leuke dochter, veel geld en alom respect. Op een avond vraagt een oud-collega (Oliver Platt) zijn hulp bij een jong getraumatiseerd meisje. Hij besluit haar pro deo te helpen. De volgende ochtend is Nathans dochter verdwenen. De kidnappers stellen een duidelijke eis: binnen 24 uur moet Nathan een zes-cijferige code uit zijn patiëntje zien te krijgen, anders wordt zijn dochter vermoord. Maar kan Nathan haar wel aan het praten krijgen?

Gemene meneer

In de jaren tachtig was ik niet echt een fan van Michael Douglas. Ik was pas een jaar of tien, en vond hem maar een gemene meneer. Nadat ik op mijn vijftiende Black Rain en Wall Street had gezien, veranderende dat behoorlijk. Douglas kan als geen ander

~

een klootzak neerzetten. Ook in deze film is hij erg op dreef, maar nu als bezorgde huisvader. Aan zijn zijde zien we ons aller Famke Janssen. Zij speelt Nathans vrouw, die aan haar bed gekluisterd is vanwege een gebroken been. In deze film zullen de fans van Famke merken dat ze haar James Bond-periode nog niet vergeten is. En als schurk hebben we Sean Bean in de aanbieding, die eigenlijk gewoon doet wat hij altijd doet. Solide, degelijk en soms een beetje saai.

Gewoon net niet

~

Don’t Say A Word begint goed. Het verhaal wordt solide neergezet, het rustige huisvaderkarakter van Nathan komt goed uit de verf, en ook aan de introductie van de andere karakters valt niets aan te merken. Het verhaal loopt als een klok, tot halverwege kan de film nog diverse kanten op, en is het allemaal zeker niet voorspelbaar te noemen. Douglas ontpopt zich na de ontvoering als een daadkrachtige en inventieve man, en leeft zich goed in zijn rol in.
Het jammere is dan ook dat de film aan het eind geen bloedstollende ontknoping heeft, maar een beetje een standaardthriller wordt, en dat is jammer. Don’t Say A Word had namelijk alles om een echte topper te worden, als de schrijvers maar de durf en fantasie hadden gehad om met een beter einde te komen. Als je echter momenteel geen zin hebt om naar Harry Pokemon – eh, Potter te gaan, en niet kunt wachten op The Lord of the Rings, Dan is Don’t Say A Word een aardig tussendoortje.

Film / Films

Requiem for a Dream

recensie: Requiem for a Dream

Opgekropte tranen dringen zich naar buiten en in je maag zit een ongemakkelijke knoop. Alle films die ooit zoiets met je deden, vallen in het niet bij Requiem for a Dream. Het is de eerste keer dat ik bij een film ongegeneerd gehuild heb, ook na afloop nog. En nu ik deze recensie schrijf, waart de beklemming weer door mijn keel.

~

Requiem for a Dream is een ontluisterende reis naar de wereld van onomkeerbare drugsverslaving. Alles gaat goed en vier dromerige naïevelingen leven in een utopie. Harry en Tyrone hebben een hele schoenendoos vol drugsgeld, Marion krijgt haar eigen kledingzaak en Sara slankt af zodat ze in haar rode jurk op tv kan verschijnen.

Maar deze dromen zijn verslavend, en om ze in stand te houden zijn er hulpmiddelen nodig, en ook nog in steeds grotere hoeveelheden. Wat begint als een stap in de richting van het geluk, eindigt als een nachtmerrie. Misselijkmakend, ontgoochelend, angstaanjagend en intens droevig tegelijk zien we hoe Sara geterroriseerd wordt door haar koelkast, hoe Harry en Tyrone alles op het spel zetten voor hun dagelijkse dosis en hoe Marion zich tot het uiterste vernedert om te voorkomen dat ze wakker wordt uit haar droom.

Repetitie

Het is moeilijk te beschrijven wat je precies ziet. Regisseur Darren Aronofsky blijft de kijker verrassen met technische hoogstandjes, die niet alleen symbolisch zijn, maar de kijker ook het idee geven dat hij zich in een hallucinatie bevindt. Aronofsky gebruikt splitscreens om geestelijke verwijdering te laten zien, sequenties van steeds weer dezelfde beelden om routine uit te drukken. Steeds weer zijn er die staccato shots: de voorbereiding, de spuit of het opgerolde bankbiljet en de spiegel, de verwijde pupillen. Het is een steeds terugkerend refrein in een steeds droeviger wordend muziekstuk.

~

In een allesomvattende climax waar je maag van omdraait worden tenslotte drie van de vier de dromers ruw wakkergeschud. De vierde zal zich voor altijd in een toestand tussen slapen en waken bevinden. Het is een onthutsend beeld wanneer Marion op de bank haar pakje drugs in de armen klemt om zo in slaap te vallen. Deze mensen zijn zo echt, hun ellende is zo tastbaar en hun lot is zo immens droevig, dat ik knock-out in mijn stoel zat en niets tegen al die tranen kon doen. Een chemische droomwereld houdt nooit stand. Deze hallucinatie op celluloid blijft echter dagenlang werken.

Het boek Requiem for a Dream is al evenzeer de moeite waard. Lees hier de boekrecensie

Film / Films

Normaal: Ik kom altied terug

recensie: Normaal: Ik kom altied terug

.

~

Goed høken is een kunst

Samen met de andere bandleden vertolken zij al 25 jaar het leven op het platteland. Met hun plat gezongen liedjes bieden ze de jonge boerenlullen van dit land troost, hoop en erg veel lol. Lekker høken, dat is wat ze willen. Voor wie al eens bij een concert van Normaal geweest is kan vertellen dat de boerenlullen kunnen høken dat het een aard heeft. Glazen bier tegen je kop, kapotte kleren, een bloedneus en in de hoogtijdagen ook nog de kans om in de bierfontein gegooid te worden. Die verdomde studenten weten ze wel een lesje te geven. Goddomme: goed høken is nog een kunst ook.

~

Wat jammer dat Van der Engel een beeld van Bennie Jolink probeert te geven dat niet bestaat, en waar Jolink tevens geen zak mee te maken wil hebben. Het was zoveel aardiger geweest de invloed van Normaal op de boerenjongens te laten zien. De concertregistraties bestaan voor het overgrote deel uit podiumopnames. Maar wanneer Oerend Hard van A tot Z wordt gespeeld behoort de camera zich midden in de høkende menigte te bevinden en niet op het podium. Dat is Normaal.

Pseudo-intellectueel

Het is prachtig dat Jolink vertelt dat de plattelandslui hun teksten in één keer begrijpen. Niet dat intellectuele gelul over betekenis dit of dat, maar gewoon boem, raak… de kern van het boerenbestaan. Ook dit heeft Frank van den Engel heeft niet begrepen. Hij blijft proberen een poëtische diepgang bij Jolink te vinden, en hiermee doet hij zowel Jolink als de documentaire te kort.

Dat Normaal – Ik kom altied weer terug geen geslaagde documentaire geworden is, is niet de fout van Bennie Jolink of van de andere bandleden. Frank van den Engel heeft met de verkeerde middelen iets van Normaal proberen te maken waarmee hij Zij gelooft in mij naar de kroon had willen steken. Een portret maken van een groep als Normaal vereist iemand met beide benen op de grond, geen ambitieuze pseudo-intellectueel.

Film / Films

Monkeybone

recensie: Monkeybone

.

~

Stu Miley (Brendan Fraser) is een getalenteerd striptekenaar. Hij is aangekomen op het hoogtepunt uit zijn cariere: zijn strip Monkeybone zal als tekenfilm gaan verschijnen. Stu weet echter nog niet zeker of al die roem nu helemaal is wat hij wil van het leven. Waar hij wel zeker van is, is zijn vriendin Julie (Bridget Fonda). Dan krijgt Stu een ernstig auto-ongeluk en raakt hij in een diepe coma. Stu’s zus wil zijn laatste wil honoreren, en dat is een onnodig verlengen van zijn doodstrijd voorkomen. Maar is Stu wel echt op sterven na dood?

Whoopi is dood

Stu is in een soort droomwereld terecht gekomen. Zijn stripheld Monkeybone is er ook, en samen proberen ze de weg terug te vinden. Stu ontdekt dat deze wereld een soort wachtkamer is voor mensen in coma. Red je het, dan word je met een schietstoel het leven weer in gelanceerd, maar anders stuurt de dood (vertolkt door Whoopi Goldberg) je door naar het hiernamaals. Al snel komt Stu erachter dat de wereld veel gelijkenissen vertoont met zijn ergste nachtmerries. Als hij dan eindelijk zijn felbegeerde ticket naar aarde bemachtigd heeft, keert Monkeybone zich tegen hem, en gaat er met het ticket aan de haal. Op aarde komt het tekenfilmfiguurtje in het lichaam van Stu terecht…

Monkey Trouble

Op aarde gaat Monkeybone zich in Stu’s lichaam behoorlijk te buiten aan allemaal ongein. Hier krijgt Fraser de ruimte om een soort Jim Carrey-act ten beste te geven, en dat doet hij naar behoren. Monkeybone heeft een duivels plan bedacht om de hype rond zijn strip afgrijselijk uit te buiten…

Mens vs. tekenfilm

Monkeybone doet vaag denken aan Tim Burton’s The Nightmare Before Christmas. Vaag, want deze film kan niet tippen aan het brilljante sfeertje wat Burton wist op te roepen. Fraser doet zijn best en redt de film een beetje. En dat is precies wat er schort aan deze film. Want een mens die de show weet te stelen qua rare capriolen tussen diverse tekenfilmfiguurtjes, dat kan toch niet?

Boeken / Fictie

Voorspelbaar en onvoorstelbaar

recensie: Waarom ze viel op

Amerikanen zijn geen Engelsen. Dat wordt maar weer eens duidelijk uit de debuutroman van Lucinda Rosenfield uit New York. De titel en de voorkant van het boek deden mij even denken met een nieuwe Helen Fielding te maken te hebben, maar niets is minder waar. Waarom ze viel op en dan een hele rij namen van mannen waarmee hoofdpersoon Phoebe Fine een of andere relatie had, haalt bij lange na niet het niveau van de subtiele en humoristische Bridget Jones-boeken.

Phoebe Fine houdt er in haar leven heel wat mannen op na. Dat is ook niet verbazingwekkend, gezien haar psychologische omstandigheden, die Rosenfield zo overduidelijk als doctor Phil bij Oprah schetst. Opgegroeid in een saaie buitenwijk van New Jersey, net niet the place to be, ouders die hun geld verdienen met klassieke muziek en een zus die altijd overal beter in is. Geen wonder dat Phoebe boulimia krijgt, van preuts meisje in een nymfomane verandert en haar hart verliest aan all the wrong guys, toch?

Schotse kilt

De mogelijkheid tot identificatie is vaak een criterium voor een goed boek. Identificatie in combinatie met verbazing. Lucinda Rosenfield slaat de plank daarin mis. De verhalen over Phoebe’s jeugdliefdes in de eerste hoofdstukken zijn te voorspelbaar. Ze zouden uit mijn eigen dagboek afkomstig kunnen zijn en dat lees ik altijd met schaamrood op mijn kaken. De daarop volgende verhalen gaan weer mijn verbeeldingsvermogen te boven. Phoebe blijft een plat karakter, die het plotseling aanlegt met een anarchist in Schotse kilt, een getrouwde professor, een oude neger in een nappa jas en nog meer weirdo’s.

En aan het eind van het verhaal heeft zij plotseling een ontwikkeling doorgemaakt. Hoera! In drie pagina’s beseft Phoebe (die al haar psychologische kronkels op haar relaties heeft geprojecteerd) plotseling dat het anders moet. “Eind goed, al goed”, zeggen ze wel eens. Nou, in dit geval niet. Zeker niet als de schrijfster mij trakteert op het volgende: “Phoebe begon steeds meer te denken dat de beloningen op deze van ellende en vernedering vergeven aarde dun gezaaid waren.”

Maar wie Amerikaanse retoriek prefereert boven Engelse bescheidenheid, moet dit boek vooral lezen.

Muziek / Achtergrond
special: Bands op Eurosonic/Noorderslag

Onbekend Voorspel: David Kitt

Vrijdag 11 en zaterdag 12 januari 2002 vinden respectievelijk het Eurosonic- en het Noorderslag-festival plaats. Op Eurosonic staan talentvolle bands uit geheel Europa die de potentie hebben om binnenkort helemaal door te breken, terwijl op Noorderslag het beste dat de Nederlandse popmuziek momenteel te bieden heeft zal aantreden. Bands als Bløf en Di-rect behoeven geen introductie, maar aangezien er erg veel, nog betrekkelijk onbekend, talent op beide dagen staat geboekt, zullen wij enkele bands hier introduceren. Een voorspel met het onbekende.

Deel 1: David Kitt

~

Het was 23 oktober dit jaar dat ik rustig op mijn stoeltje in Vredenburg Utrecht zat, toen David Kitt het podium betrad. Hij was het voorprogramma van de Tindersticks, die enkele jaren geleden Arab Strap als voorprogramma meenamen.
David Kitt wist mij daar compleet te overtuigen. Hij zette een geweldige live-show neer, waarbij hij het ene moment rockte en het andere moment de akoestische gitaar te hand nam. Na zijn set verkocht hij zelf zijn cd’s, signeerde ze en sprak even met de koper. Ook ik heb daar The Big Romance gekocht en even met hem staan praten. Hij leek me een erg aardige en sympathieke jongen, die plezier heeft in het maken van muziek graag contact heeft met zijn fans. Na het optreden van de Tindersticks kwam ik hem weer tegen in de gang. We groetten elkaar vriendelijk en mijn respect voor hem groeide.

The Big Romance is zijn eerste volledige studioalbum. Een aantal jaar geleden heeft hij de mini-CD Small Moments uitgebracht, die zeven nummers telt. Thuis gekomen gooide ik verwachtingsvol The Big Romance in de CD-speler. De plaat klonk veel minder rauw dan het optreden en rockte veel minder. In eerste instantie was ik bang voor een miskoop. Toen ik hem na een aantal dagen echter weer opzette bleek het een schitterende plaat te zijn. The Big Romance is ingetogen en geeft niet meteen alles prijs. Als je de nummers echter goed beluistert, ontdek je prachtige momenten.

David Kitt is een singer-songwriter, die in het verleden met een minidiskje met beats op het podium stond. Daar knoeide hij dan wat met het apparaatje, terwijl hij zong en de gitaar bespeelde. Tegenwoordig gaat het er echter heel anders aan toe. Over het algemeen staan er met David een toetsenist en saxofoon-/klarinetspeler op het podium. Als er echt gerockt wordt, betreedt ook de roadie het podium, die dan de vierde gitarist vormt. 23 oktober pakte hij er zelfs een stok bij waarmee hij de gitaar bewerkte. Hij sloeg het instrument op de grond en sleepte het voort. Dat zijn momenten waarbij hij wat mij betreft op zijn top is.

Ik weet dat ik hem ga bekijken en ik hoop dat jij het ook gaat doen. Want hij verdient het.

Links

De officiële site van David Kitt
Concertreview David Kitt en Tindersticks, 23 oktober

Muziek / Achtergrond
special:

Sita verlaat K-otic!

.

~

Zangeres Sita heeft besloten om K-otic te verlaten! Ze laat haar eigen solocarrière voorgaan. De groep begrijpt haar keuze. Sita zegt dat ze ‘als vrienden uit elkaar gaan’.

Hart bij K-otic

“Mijn hart is nog steeds bij K-otic. Ik sluit niet uit dat we in de toekomst nog zullen samenwerken”. Maar eerst werkt ze samen met Marco Borsato: op 18 december verschijnt Lopen op het water, een duet voor het huwelijk tussen Maxima en Willem Alexander.

Happy staat op één

Sita bezet momenteel de eerste plaats in de hitarades met haar single Happy. Begin volgend jaar komt haar solo-album uit. K-otic gaat gezellig met zes man verder – ook zij brengen begin 2002 een nieuw album uit. Het wordt spannend welke release het best gaat scoren!