Muziek / Album

Gevoel van medeleven

recensie: America: A Tribute To Heroes

.

De hele avond was doordrenkt van het Amerika-gevoel. Iedereen die het gezien heeft weet precies waar ik het over heb. Ineens bleek elke megaster een patriot te zijn en daar zet ik sterk mijn vraagtekens bij. Maar laat ik niet verder ingaan op mijn indruk van die avond, want dit artikel moet gaan over het album dat is uitgebracht ter gelegenheid van de telethon.

America: A Tribute To Heroes is een dubbelalbum met alleen maar megasterren. Wie aan dit project mee mocht doen, heeft het helemaal gemaakt in de wereld van de showbizz. Het hoesje staat vol met Amerikaanse vlaggen, onder andere die van het Pentagon. De plaat is over de hele wereld uitgebracht om fondsen te werven voor de slachtoffers. De hele wereld mag meehuilen.

~

Zoveel grote namen zouden moeten kunnen zorgen voor een fantastische verzamelaar, maar bij nadere beluistering blijkt dit behoorlijk tegen te vallen. Natuurlijk staan er een aantal goede nummers op. Oudgediende Billy Joel zet een fantastische versie van New York State Of Mind neer en Dave Matthews is geweldig op het acoustische Everyday. Ook Pink Floyd’s Wish You Were Here komt goed uit de verf door de heren van Limp Bizkit en de Goo Goo Dolls.

Het is echter elke keer weer ongelooflijk hoe Wyclef Jean muziekklassiekers, in dit geval Bob Marley’s Redemption Song, weet te verpesten. Ook Neil Young is niet geweldig op Lennon’s Imagine en Bridge Over Troubled Water is nu officieel te hoog voor Paul Simon. De twee laatste nummers van het album zijn Irving Berlin’s God bless America vertolkt door Celine Dion en America the Beautiful door Willie Nelson. Zij spannen de kroon qua zoutloosheid en clichématigheid.

America: A Tribute To Heroes is geen album dat je koopt voor de muziek. Van de meeste nummers zijn veel betere versies te vinden. Deze plaat is enkel een registratie van het gevoel van medeleven, getoond door de groten der aarde op het gebied van entertainment. En dit gevoel kan het best overgebracht worden door herkenbare nummers te laten horen om zo het saamhorigheidsgevoel te versterken. Letten op kwaliteit is hieraan ondergeschikt.

Film / Films

Jeepers Creepers

recensie: Jeepers Creepers

Ooit was er een tijd dat het horror/slashergenre op sterven na dood was. Teveel Halloween-lookalikes leken de schreeuw van bijvoorbeeld Jamie Lee Curtis te verstommen. Toen was daar midden jaren negentig ineens Scream die het genre eigenhandig nieuw leven inblies. Net als toen werd het genre door een overkill aan opvolgers en slechte klonen weer om zeep geholpen. Met name de I Know What You Did Last Summer-cyclus was de druppel in de spreekwoordelijke emmer. Van de producers van die laatste film krijgen we nu Jeepers Creepers voor de kiezen.

~

Trucks ’n monsters

Broer Darry en zus Trish zijn op doorreis naar huis. Onderweg worden ze lastig gevallen door een geheimzinnige truck. De vergelijking met Spielberg’s Duel dringt zich even op. Na enig kundig stuurwerk weten de twee het vege lijf te redden. De vreugde is echter van korte duur.

Een stuk verder langs de weg doen ze namelijk een verschrikkelijke ontdekking in de kelder van een verlaten kerk. Darry is zo’n slasherfilm-personage dat koste wat het kost alles wat hij niet snapt even gaat uitzoeken. Dat zijn zus vervolgens mompelt dat dit zo’n actie is waardoor andere personages in horrorfilms pissed op hem worden is waarschijnlijk bedoeld als een stukje zelfspot. Een mysterieus wezen begint om hen heen dood en verderf te zaaien. Ze zullen moeten vechten voor hun leven terwijl het wezen achter ze aan zit.

What else is new?

~

Jeepers Creepers is de zoveelste horrorfilm van de afgelopen jaren. Veel recensenten gunnen deze film het voordeel van de twijfel omdat het geen standaard slasherfilm is maar een horrorfilm met een echt monster! Ik doe dat dus niet, want Jeepers heeft verder geen ingrediënten die de doorgewinterde kijker echt zullen verrassen.

Jeepers Creepers is een middelmatig werkje dat echter wel een aantal aardige schrikeffecten heeft, en daarom voor een luchtig avondje griezelen goed geschikt is. De eerder genoemde zelfspot vonden sommigen erg goed, maar zagen we dat eigenlijk ook al niet in Scream?

En voor die recensenten die Jeepers goed vinden omdat er een eng sfeertje gecreëerd zou worden: ga maar eens naar The Others kijken, een film die zoveel subtieler en inventiever is dan dit slashervehikel.

Film / Films

Ik ook van jou

recensie: Ik ook van jou

Ik ook van jou is de verfilming van het gelijknamige boek van Ronald Giphart. De film werd geregisseerd door Ruud van Hemert, bekend van niet al te subtiele hits als Schatjes!, Mama is boos! en Honneponnetje.

~

Antonie Kamerling speelt de jonge schrijver Eric, die op een camping in Frankrijk het leven redt van een Nederlands meisje en aan haar zijn levensverhaal vertelt.
In lange flashbacks zien we hoe hij Reza ontmoet en verliefd op haar wordt. Maar Reza blijkt een nogal instabiel type: ze heeft veel aandacht nodig, is verschrikkelijk jaloers en een goede bui kan bij haar zomaar omslaan in een woede-uitbarsting.

Deze gedoemde liefdesgeschiedenis wordt op een nette maar onoriginele manier in beeld gebracht: geen stijlmiddel wordt onbenut gelaten om dramatische punten te scoren (van slow-motion tot een plotseling uitbrekende regen op een dramatisch hoogtepunt) en de acteurs leggen het er zo dik bovenop, dat je je afvraagt of je niet naar een satire zit te kijken.

~

De acteurs vormen de zwakste elementen in de film: Antonie Kamerling speelt volledig op de automatische piloot en Beau van Erven Dorens (die Erics vriend Fraser speelt en die ik zeker het voordeel van de twijfel zou hebben gegund na zijn campy presentatie van Big Brother) lijkt de dialogen rechtstreeks van spiekbriefjes af te lezen.
Nu helpt het bronmateriaal ook niet echt mee: de teksten van Giphart lezen op papier wellicht lekker weg, maar klinken uit de mond van deze acteurs soms verschrikkelijk pretentieus, maar veel vaker volstrekt clichématig.

Meeste indruk maakt Angela Schijf die als de uiterst jaloerse maar zeer onrealistische Reza de aandacht in elke scene naar zich toe trekt. Door haar licht ontvlambare karakter is het evenwel moeilijk ons als kijker te verplaatsen in haar situatie of die van Eric.

Ronald Giphart is zelf heel even te zien als één van Erics ontroerde luisteraars.

Film / Films

Evolution

recensie: Evolution

Als een groot X-files-fan, en dus in kleine mate een David Duchovny-fan keek ik erg uit naar Evolution. Een comedy over buitenaards leven en omdat Duchovny meespelt, verwachtte ik min of meer een parodie op The X-Files.

~

De film begint met Sean William Scott (De mafkees uit films als Dude Where’s My Car en Road Trip) als brandweerman. Hij oefent ergens midden in de woestijn voor zijn brandweer-examen als hij plots wordt verrast door een enorme meteoriet die crasht op het verlaten huisje waar Wayne (Scott) met zijn opblaaspop aan het oefenen was voor z’n examen.

Al gauw krijgt de arme, bovendien nu auto-loze Wayne gezelschap van de wetenschappers Kane (David Duchovny) en Block (Orlando Jones, Bedazzled) die de meteoriet willen onderzoeken. Ze ontdekken een blauwe slijmerige vloeistof die van de steen afdruipt, ze stoppen het in een reageerbuisje en gaan het verder onderzoeken op de universiteit waar zij beiden lesgeven. Ira Kane ontdekt dat het blauwe slijmcellen bevat. En niet alleen dat. Nee, want als Kane nog een keer goed door de lens van zijn microscoop kijkt ziet hij dat de cellen zich vermenigvuldigen. Evolutie voor zijn ogen. Na verloop van tijd is de evolutie niet meer te stoppen en de meest bizarre wezens worden geboren. Dit ook nog eens op de meest bizarre manier, want ze kotsen hun babies gewoon uit.

~

Wie Ghostbusters heeft gezien (en wie heeft dat nou niet) zal een hoop herkennen in Evolution. Het is ook niet zo verwonderlijk, want regisseur Reitman heeft beide Ghostbusterfilms gemaakt. De humor in Evolution is dan ook net zo goed als in Ghostbusters.

Het verhaal van Evolution begint, als met de meeste hollywoodproducties, redelijk goed. Een evolutie van de vaagste aliens die zich overal manifesteren is toch een grappig gegeven, zeker met Reitman aan het stuur. Maar de clichés sluipen alweer snel de film in. Julianne Moore in een van haar slechtste rollen ooit speelt de ‘Love Interest’ van Duchovny, en het einde mag je dan ook wel weer raden. Duchovny zelf is ook niet op zijn best, de gehele film door zit je naar Fox Mulder te kijken die grappig probeert te doen. Het meerendeel van de film lukt het hem gewoonweg niet om grappig te zijn, en wordt dan ook weggespeeld door Jones.
Orlando Jones en Sean William Scott zijn wat mij betreft dan ook de enige acteurs die de film het kijken waard maken. Dit samen met een paar zeer humoristische scenes, en de enkele goede details (Julianne Moore die overal tegen aan botst) maken de film soms erg grappig, maar over het algemeen toch zeer standaard spul, met een uitgemolken verhaallijn, en een einde wat absoluut niet meer te melken valt.

Film / Films

D-tox (Eye See You)

recensie: D-tox (Eye See You)

.

~

Dertien in een dozijn

D-tox is een hele gemiddelde film, maar desondanks nog niet slecht. Wat de film opbreekt, is dat de makers veel te veel gejat hebben van betere werken. Zo lijken de openingsscène en de dode vriendin van onze geliefde smeris zo uit Se7en te zijn weggelopen. Met één verschil: Sylvester Stallone is niet Brad Pitt.

Gelukkig probeert Stallone zijn chronische gebrek aan good looks niet goed te maken met het rollen van spierbundels. In D-tox zien we Sly zowaar aan het werk als acteur. Weliswaar niet overtuigend, maar op precies hetzelfde niveau als de hele film, dus net voldoende. Er had meer in gezeten, maar het script, dat van alle logica gespeend is, helpt bij voorbaat alle mogelijke verwachtingen op zeep.

~

Tien kleine politieagentjes zitten in een ontwenningskliniek. De een na de ander raakt voor eeuwig van de drank. Niet door het spartaanse regime in de donkergrijze bunker op de bergtop in de sneeuwstorm, maar door een koele killer. Die het natuurlijk op Sly heeft voorzien. Vette actie en spanning om te snijden, want de smerissen zijn geen van allen lieverdjes en de tijd raakt op. Maar niets van dat al. Het script verraadt bijtijds wie het op Sly voorzien heeft en de bruut komt ook netjes voorspelbaar aan zijn einde.

Nadenken?

Het is een raadsel wat de filmmaatschappij in dit script heeft gezien wat niet al in honderden andere scripts zat. Het begin is nog te verteren, met de standaard “gewetenloze moordenaar” die zijn motieven aan de mensheid kenbaar maakt. Het lijkt wat op Se7en, maar deze killer heeft een bijzonder motief. Hij heeft een hekel aan orde in de maatschappij, en daarom moeten alle politieagenten dood. Want geen smerissen, geen samenleving. Dit is wel een erg naïeve crimineel.

Het is niet slecht, maar het is ook lang niet goed. Van Sylvester Stallone kunnen we niet al te veel verwachten, en hij krijgt in deze prent niet de ruimte om zijn spierballen te tonen. Dat had de film ook niet geholpen.
D-tox is zo’n film die je nog jarenlang op druilerige maandagen voorbij ziet komen op RTL5. Och, en als je niks beters te doen hebt, is Sly best redelijk gezelschap.

Film / Films

Behind Enemy Lines

recensie: Behind Enemy Lines

In Behind Enemy Lines zit een bizarre scène die eigenlijk model staat voor de hele film. In deze scène kondigt een scherpschutter aan dat hij bereid is 48 uur te wachten op zijn vijand. Na dertig seconden echter wordt het wachten hem te veel en rent als een idioot op zijn vijand af. Deze is echter niet volslagen debiel: hij heeft zich ergens anders vertopt en weet de sluipschutter in zijn rug aan te vallen, maar niet met finesse en gepaste stilte. Nee, al schreeuwend benadert hij hem. Het gevolg is dan ook soldaatje spelen op kleuterniveau.

~

Actie en vliegen

Owen Wilson (Rushmore, Meet The Parents) is Lt. Chris Burnett. Niet tevreden met zijn carrière bij de marine wil hij zijn ontslag indienen. Actie en vliegen is wat hij zoekt. Het enige wat hij moet doen is boven Bosnië vliegen en de boel wat in de gaten houden. Tijdens een verkenningsvlucht worden Burnett en zijn collega Stackhouse neergehaald door Servische raketten. Al gauw wordt Stackhouse gevonden en koelbloedig afgemaakt. Na zijn dood staat Burnett er alleen voor en kan het kat en muis spel beginnen.

~

Admiraal Reigart (Gene Hackman) wil een reddingsoperatie voor Burnett opzetten, maar wordt hierin tegengewerkt door een Franse admiraal van de NATO. Hij wenst geen Franse soldaten op het spel te zetten voor één Amerikaanse soldaat. Burnett was al alleen, maar met deze feiten lijkt de kans op redding wel tot nul gereduceerd.
Als goedgetraind soldaat kun je natuurlijk wel een tijd overleven, alhoewel Burnett meer van de Rambofilms geleerd lijkt te hebben dan van zijn opleiding in het leger. Als een idioot rent hij heen en weer in het open veld, ligt tussen de rottende lijken, overleeft tankaanslagen, rent als een volleerde held dwars door een mijnenveld – het lijkt hem allemaal niet te deren. Integendeel, naarmate Burnett meer in de problemen komt, lijkt hij steeds meer te genieten.

Psychopate grijns

Burnett overleeft alles zonder enige moeite. Wanneer Reigart zijn eigen carrière op het spel zet om Burnett te redden, blazen de Amerikanen al grijnzend een volledig leger op. Eenmaal gered besluit Burnett met een psychopate grijns op zijn smoel dat hij toch nog maar een tijdje bij de marine moet blijven. Iedereen lacht instemmend.

Behind Enemy Lines is het debuut van John Moore (1970). Afkomstig uit de reclamewereld is hij vertrouwd om mooie plaatjes te maken en dat kan hij goed. We zien Burnett van de ene ansichtkaart naar de andere lopen. Moore haalt werkelijk alle technische middelen uit de kast om de film toch nog enig cachet te geven, dit uiteraard tevergeefs. De meeste trucjes werken niet, zijn overbodig of werken storend.

Je moet wel van heel goede wil zijn en je verstand kunnen uitschakelen wil je zonder kleerscheuren Behind Enemy Lines overleven.

Film / Achtergrond
special:

Kim van Kooten in verfilming Ronald Gipharts Phileine zegt sorry

.

~

Vandaag is, tijdens de Dag van de Nederlandse Film in Amersfoort, officieel bekend gemaakt dat Kim van Kooten de hoofdrol gaat spelen in de verfilming van Ronald Gipharts bestseller Phileine zegt sorry. Regie en scenario zijn in handen van Robert Jan Westdijk, waardoor het duo Van Kooten en Westdijk weer verenigd is na Zusje.

Tijdens de première van Ik ook van jou vertelde Robert Jan Westdijk aan Ronald Giphart dat hij de film heel anders zou hebben gemaakt. Kort hierna daagde Giphart in een van zijn columns Westdijk uit om Phileine zegt sorry te verfilmen. Westdijk nam de uitdaging aan.

Kim van Kooten, die dankzij de samenwerking met regisseur Robert Jan Westdijk in Zusje al liet zien geen problemen te hebben met naaktscènes, zegt over haar rol in Phileine zegt sorry: “het zeer eigentijdse en bij tijd en wijlen provocerende karakter van de hoofdrolspeelster vind ik erg interessant. Ik vertrouw Robert Jan volkomen in de behandeling van de paar expliciete scènes die zich in de film bevinden.” Robert Jan Westdijk: “Kim is voor mij de ideale Phileine. Zij is naar mijn mening de enige Nederlandse actrice die in staat is dit karakter op de juiste manier tot leven te brengen”.

Op dit moment is de casting voor de tegenspelers van Kim in volle gang. Al meer dan 60 screentest hebben plaatsgevonden met vele bekende Nederlandse acteurs. Verwacht wordt dat de casting voor eind januari rond is.

Phileine zegt sorry gaat over een meisje dat, als zij ontdekt dat haar recente liefde naar New York gaat om in een zeer controversieel toneelstuk te spelen, hem achterna reist. Ze zet alles in rep en roer als ze erachter komt hóe controversieel het is.

De opnames van de film, die in New York, Canada en Nederland plaatsvinden, zullen naar verwachting in de zomer van 2002 beginnen. In het voorjaar van 2003 zal Phileine zegt sorry in meer dan 100 bioscopen uitgebracht worden. BNN is, net als bij Costa! en Ik ook van jou, co-producent.

Muziek / Concert

Millionaire live

recensie: Eurosonic 2002

.

Internationaal

~

Millionaire-voorman Tim Vanhamel zit al zijn leven lang muziek. De meeste bekendheid zal hij hebben opgedaan als lid van de Evil Superstars, waarmee hij al eerder op Eurosonic speelde en een tour door Europa en Engeland maakte. En dat alles ligt nu wederom in het verschiet. Met Millionaire heeft zowel binnen als buiten België namelijk al vrij veel bekendheid verworven. Zo heeft Millionaire in Engeland in het voorprogramma van Muse gestaan en noemt Muse sindsdien hun naam in bijkans ieder interview. Dat is nog eens reclame.

Prijzige Hertog

Zo’n eerste optreden op Eurosonic is natuurlijk toch altijd een beetje afwachten. Hoe zal het publiek zijn? Komt niet iedereen op dezelfde bandjes af, waardoor voor de ene zaal lange rijen staan, terwijl de andere helemaal leeg blijft? Hoe veel euro zal een biertje kosten? Over het algemeen viel het allemaal wel mee. Alleen heb ik me een flesje Hertog Jan laten aansmeren door de barman en dat kwam me duur te staan. Gelukkig maakte de muziek veel goed.

Das Pop voor hetero’s

De muziek van Millionaire rockt en schuurt aan alle kanten. De electronica schuwen ze echter ook niet, wat iemand de opmerking “Das Pop, maar dan voor hetero’s” deed ontlokken. Hoewel ik zowel van vrouwen als van Das Pop houdt, dekt deze oneliner perfect de lading. Millionaire heeft een goede verhouding tussen elektronica en stampende rock gevonden, wat het publiek perfect opzweept.

Maar niet alleen het publiek, ook de band zelf staat eveneens te swingen en te springen op het podium. Ook hierin neemt zanger Tim Vanhamel het voortouw; hij rent over het podium, maakt de meest dubieuze sprongen en blijft altijd op de been. Samen met het publiek maakt Millionaire onze opener van Eurosonic tot een feestje, waardoor we meteen in de stemming waren en de avond al bijna niet meer kapot kon.

Millionaire in Nederland

~

Binnenkort begint Millionaire met haar veroveringstocht door Nederland. Ga dus vooral kijken als ze bij je in de buurt komen, want een miljonair in Belgische franken worden was niet zo heel knap, maar dit kan er eentje in euro’s worden.

8WEEKLY

Postbode op de step

Artikel:

.

~

Pieter Post, Pieter Post / met zijn step, bezorgt de post… Postbodes in Florida testen de Segway Human Transporter om te zien of de post zo sneller bij de mensen thuis te krijgen is. De step wordt op vijf verschillende routes getest.

De bezorgers van het postkantoor in Tampa zijn de eerste postbodes die de Segway mogen testen. De tweewielerstep op batterijen werd eind vorig jaar aangekondigd als een revolutionair nieuw transportmiddel. Uitvinder Dean Kamen, hier te zien op zijn stepje, hoopt dat zijn ‘Ginger’ auto’s uit het straatbeeld zal bannen. De postbodes van Florida hopen de post nu sneller in de bus te krijgen. Het ding gaat 27 km per uur, dus dat moet lukken.
Waar de post echter opgeborgen wordt is een raadsel. Krijgt de Segway een aanhangertje?

Dean Kamen ziet er niet al te frivool uit, op zijn speelgoedje en met zijn veiligheidshelm. Die step wordt in Nederland in ieder geval nooit een succes. Laat onze postbodes maar door weer en wind (boterhammen met pindakaas!) ploeteren terwijl de postelastieken aan het stuur zachtjes zwaaien in de tegenwind…

8WEEKLY

Sara’s Super Site is weg!

Artikel:

.

Sara is weg! We hebben alles afgezocht, maar alle sporen naar Sara zijn uitgewist!

Ik heb Sara’s Site gevonden via Somethingafwul.com, waarop haar bladzijde ook niet al te positief werd afgeschilderd. Waarschijnlijk heeft ze lucht gekregen van deze campagne en heeft ze haar pagina’s van de server gehaald. Er is nergens meer iets over haar te vinden. Als ik saraemami.com intyp krijg ik: kan server niet vinden. Maar nu ik Google’s cached page een keer heb aangeklikt, krijg ik mtv.com…
Spannende ontwikkelingen op het web! Vinden we Sara ooit nog terug of heeft deze publiciteit een einde gemaakt aan haar carrière?

Zullen we het ooit te weten komen? We houden je op de hoogte… Els