Theater / Voorstelling

Stilte voor de Storm

recensie: House of Mangoes

In deze rubriek gaan we voortaan beginnende cabaretiers, stand up comedians en andere theather vogels van divers pluimage bespreken. Youp van ’t Hek zei het zelf al, juist in die kleine zaaltjes waar onbekenden zich proberen te bewijzen springen de vonken er vanaf, en is het ouderwets gezellig.

~

Het is een mooie woensdagavond en we zijn te gast in Groningen, bij de Ierse Pub Sally O’Briens wel te verstaan. Volgens de posters zal House of Mangoes vanavond een “improvised two man comedy show” geven. Om 21.00 stroomt het publiek binnen. De zaal zit behoorlijk vol met overwegend studenten, en het publiek heeft er duidelijk zin in. De artiesten van dienst stellen zich via een flyer voor als Gerry en Lolu, altijd in voor “hot steamy sex” dus: “give ‘em a call”. Ik sprak beide heren een week voor een nieuw optreden.

Knipoogjes en kwinkslagen

De openingssketch van hun laatste show geeft meteen de verhoudingen weer. Gerry danst vrolijk in het rond, en is duidelijk de publieksspeler. Snelle knipoogjes en kwinkslagen met de diverse dames op de eerste rij. Zijn olijke (kan dat woord vandaag de dag nog?) gedrag staat in schril contrast met Lolu, die onbewogen de chaotische dans van Gerry observeert. Al snel ontpopt Lolu zich als de aangever en drager van diverse sketches terwijl Gerry alle voorzetjes met veel grappige grimassen het doel in schiet. De twee hebben bij vlagen een goede Laurel en Hardy-feeling, en de zaal reageert hier zeer positief op. De show is overigens geheel in het Engels.

Verrassend

~

De show is opgebouwd uit improvisatie-sketches waarin het publiek veel betrokken wordt. Vaak mag het publiek de randvoorwaarden voor een sketch, zoals lokatie, verzinnen. Het publiek joelt. Een kerkhof! De supermarkt! Playboy Mansion! De V.N.! Uiteindelijk vraagt men nog om een relatie tussen twee personages (bijvoorbeeld kandidaat en Idols jurylid), en een sketch ontstaat. Niet elke sketch is een schot in de roos, maar het blijft improvisatie, en het publiek vergeeft één misser nog wel. De show kent op deze manier veel variatie (ik heb het allemaal inmiddels vier keer mogen aanschouwen), en zal dus bij een tweede bezoek ook weer weten te verrassen.

Bezetting

House of Mangoes bestaat doorgaans uit meerdere leden, maar voor de gelegenheid traden ze eens met zijn tweeën op. De bezetting is de laatste voorstellingen nog wel eens veranderd, maar over het algemeen kan men naast Gerry en Lolu ook Marlous Peterse en Cees Krottje bewonderen. Marlous kan zonder problemen op de bühne van een diva in een viswijf transformeren, en Cees geeft vaak een aardige John Cleese-lookalike ten beste. Dat Cees dit jaar door een studie in het buitenland afwezig is laat zich wel merken, met zijn grimassen heeft hij al menig sketch naar een hoger niveau weten te tillen.

Hoe begon House of Mangoes?

~

Zelfs daar blijkt een sketch in te zitten. Gerry speelt de schone slaper die van god te horen krijgt dat er op een dag een knappe man (Lolu) zal komen, en hem zal vertellen dat ze de House of Mangoes moeten oprichten. Sinds de eerste voorstelling zijn ze behoorlijk vooruit gegaan. Gerry: “Als je de eerste video’s terugziet, dan denk je wel eens: dat was kantje boord.” Het blijft tenslotte improvisatie, en er kan wel eens wat misgaan op het podium.
Lolu: “Het is de bedoeling dat je openstaat voor de ideeën waar een ander mee aankomt dragen. Zodra je ‘blokt’ krijg je een sketch die niet werkt. Aan de andere kant, some rules are meant to be broken.”
Gerry: “We hadden een keer een sketch met Bush en Blair. Ik was Blair, en Lolu’s enige inbreng was dat hij de boel plat wilde bombarderen. Waar ik ook mee aan kwam dragen, hij bleef maar Nah, let’s nuke ‘m roepen. Dat komt de druk van een sketch wel bij mij te liggen.”
Lolu: “De essentie van improvisatie is conflict. Zodra Bush zou toegeven dat ze ook zouden kunnen onderhandelen is er niet veel meer aan. Daar zit het publiek niet op te wachten.”

Wat wil het duo met House of mangoes?

Lolu: “Uiteindelijk lijkt me het geweldig om een echt “House Of Mangoes”-huis op te zetten, een thuisbasis waar we cursussen, workshops en optredens geven. Ook hopen we elders in het land te kunnen optreden, want het altijd goed om te zien hoe nieuw publiek op ons reageert.”
Gerry: “We hebben de show al eens buiten Groningen opgevoerd, en aangezien het publiek geen idee heeft wat het kan verwachten, werkt dat vaak goed.
Grootse plannen dus, maar voor nu staat House of Mangoes woensdag 19 februari weer gewoon op de planken van Sally O’Briens.”

Film / Films

Let op het gat

recensie: The Rise and Fall of the Legendary Anglobilly Feverson

~

De zon is niet de zon, maar een groot vlammend oog dat door een gat in de lucht naar ons kijkt. Het kan Diddybob niets schelen. Het enige dat hij wil is een gat in zijn kop, maar in plaats daarvan krijgt hij het verhaal van Anglobilly Feverson die naar het gat in de lucht vloog om te ontsnappen. Snap je het nog? Welkom bij Rosto A.D., een Amsterdamse club vormgevers die zich heeft toegelegd op vreemde verhaaltjes.

Wie op het Rotterdams Filmfestival de film Ghost World heeft gezien, weet waar dit over gaat, of kan althans delen ervan herkennen. Voor Ghost World vond namelijk de wereldpremiere van een tien minuten durende roadmovie plaats: The Rise and Fall of the Legendary Anglobilly Feverson. Bij de meeste kijkers liet Anglobilly meer vragen achter dan Thora Birch. Veelgehoorde kreet na afloop: “Wat was dat eigenlijk?”

Wat was dat?

Mooi gemaakt was het in ieder geval wel. Anglobilly Feverson is een mengeling van live-action, stop-motion, animatie en schilderij. De intentie was om de film als een groot schilderij te benaderen, aldus de makers. Een ontdekkingsreis waarbij onvoorziene gebeurtenissen en “ongelukjes” deel uit maken van het eindresultaat. Van ongelukjes is echter weinig te zien in de tien minuten visuele douche.

Maar wat is het?

~

Anglobilly Feverson maakt deel uit van een groter verhaal, de zoektocht van Diddybob naar plaatsen om zijn lege landkaart mee op te vullen. Mind My Gap heet de zogenaamde grafische novelle, die te bekijken is op www.rostoAD.com. In het verhaal spelen gaten een grote rol. Het begint met een gat in het papieren decor, gaat vervolgens over het gat van de deur, een gat in je hoofd en tenslotte in Anglobilly over het gat in de lucht.

Hebben we zoiets al ooit eerder gezien?

Ik durf te zeggen van niet, maar Rosto A.D. is ook verantwoordelijk geweest voor de clip van Anouks The Dark en de korte muzikale film Beheaded, voor wie dat wat zegt. Wie nog steeds een grote witte vlakte ervaart in zijn binnenste, kan die vullen met de beelden op Mind My Gap. De reis van Diddybob is onderverdeeld in kleine hoofdstukjes, die een goed beeld geven van hoe ook Anglobilly in elkaar zit.

Kunnen we Anglobilly ergens zien?

Misschien. Op 21 februari gaat de film toeren. Houd in ieder geval de site in de gaten.

En verder?

“De film gáát niet alleen over een trip, het maken ervan was ook een trip en hopelijk is de bioscoop-ervaring een trip voor de kijker,” zeggen de makers. Daar willen we meer van weten. Wie zijn de breinen achter Rosto A.D en waarom hebben ze dit gemaakt? Lees binnenkort een interview op 8WEEKLY.

Muziek / Achtergrond
special: The Dave Matthews Band

Eeuwige roem

Na het uitkomen van zijn voorlaatste album Before These Crowded Streets gaf Dave Matthews met zijn band een optreden in een volgepakt Paradiso voor een half-Nederlands en half-Amerikaans publiek. Een paar jaar eerder had hij op Pinkpop al de ondankbare taak om als openingsact te fungeren op de pinkstermaandag. Kortom, the Dave Matthews Band is nog niet echt populair bij de gemiddelde Nederlander. Wanneer ik aan iemand vraag of hij of zij wel eens van the Dave Matthews Band gehoord heeft dan krijg ik negen van de tien keer een negatief antwoord. Iets dat opvallend is gezien de megasterstatus die Matthews in eigen land geniet.

~

Uitverkochte arena’s en miljoenenverkopen zijn tegenwoordig heel normaal voor the Dave Matthews Band. Het collectief werd in 1991 opgericht en behaalde voor het eerst de absolute top met het fantastische album Under The Table And Dreaming uit 1994. De liedjes worden gekenmerkt door de verscheidenheid aan arrangementen en door de intense, virtuoze stem van Matthews zelf. Die verscheidenheid en intensiteit kwam tot een climax op het album dat naar mijn mening de internationale doorbraak had moeten betekenen: Before These Crowded Streets.

Geen Hootie and the Blowfish

~

Die doorbraak kwam er niet en de reden daarvoor is onbekend. Misschien waren het de behoorlijk lange nummers van zeven à acht minuten die het publiek tegenhielden om eens naar Dave Matthews te gaan luisteren. Of misschien was het de naam die de band lijkt te hebben in Nederland. Veel mensen zijn geneigd om the Dave Matthews Band in één adem te noemen met bijvoorbeeld Hootie and Blowfish, een band die qua repertoire en muzikaal genie enorm ver van Dave Matthews ligt.

The Space Between

Maar er begint nu eindelijk een beetje schot te komen in de populariteit van de band. Op hun laatste album Everyday zijn de nummers niet meer zo lang en heeft Matthews zijn akoestische gitaar, die hij overigens fantastisch bespeelt, aan de wilgen gehangen en verwisseld voor een elektrische. Het resultaat is wel dat sommige liedjes een stuk gelikter klinken als voorheen. Neem bijvoorbeeld de single The Space Between, die nu zelfs in Nederland een hit aan het worden is, met behulp van een zingende vrouw op een perron in een reclamespotje.

Geloofwaardigheid

Je zou kunnen menen dat Matthews zijn muzikale geloofwaardigheid zou hebben verloren bij het maken van het laatste album. Feit is echter dat de nummers niet op kwaliteit hebben ingeboet. De muziek heeft haar intensiteit behouden en klinkt nu alleen wat makkelijker in de oren. Misschien weet Matthews het verschil op te heffen op zijn volgende plaat. Tot dan blijven de cynici cynisch en blijft Matthews ook in Nederland doorstoten naar een verdiende eeuwige roem.

Theater / Voorstelling

(Be)Zoek eens het paradijs

recensie: Masquerade

In de periode van 8 tot 18 februari spelen verschillende Midden- en Oost-Europese theatergezelschappen in zes Nederlandse theaters in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Arnhem, Haarlem en Groningen. 11 Februari opende het Small Theatre of Vilnius het festival in Groningen. Zij speelden het in 1835 door de Rus Lermontov geschreven stuk Masquerade. Het Paradise Lost?-Festival kreeg op voorhand erg weinig aandacht in de Nederlandse pers. Om het festival toch onder de aandacht van het publiek te brengen maakte de directeur van de Groninger schouwburg deze eerste avond gratis toegankelijk.

~

Laatste der Romantici

Een uur voor de voorstelling begon was in één van de foyers een lezing over Lermontov en zijn toneelstuk. Tegenwoordig wordt Lermontov veelal gezien als één van de laatste Russische romantici. Hij schreef veel poëzie en proza. Van de vijf toneelstukken die hij schreef is Masquerade eigenlijk de enige die het opvoeren waard is. In zijn schrijven is Lermontov erg beïnvloed door auteurs als Lessing, Shakespeare en Schiller.

Het boek Held van onze tijd (1840/41) is het belangrijkste werk van Lermontov. De hoofdpersoon uit dit boek lijkt in zijn karakter bijzonder op Arbenin, de hoofdfiguur uit Masquerade. Beiden hebben een grote behoefte aan avontuur, hebben te kampen met veel negatieve energie en storten anderen in het ongeluk.

Mobiele telefoon

Als het stuk begint blijkt dat de actie van de theaterdirecteur redelijk goed heeft uitgepakt; de Stadsschouwburg zit behoorlijk vol met zowel oudere als jongere mensen. Door een voorstelling gratis aan te bieden krijgen ook mensen die nooit naar het theater gaan eenvoudig de kans dat eens te doen. Uiteraard is dat alleen maar toe te juichen, maar één van de nadelen die dat met zich mee brengt bleek al meteen bij het begin van de voorstelling; twee maal ging een mobiele telefoon af.

Boventiteling

~

Het Small Theatre of Vilnius is een uit Litouwen afkomstig gezelschap. Zoals de meeste Paradise Lost?-voorstellingen is ook Masquerade voorzien van Nederlandse boventiteling. In het begin was het dan ook een beetje onwennig voor het publiek. Iedereen moest op zoek naar een goede verhouding tussen het meelezen van de boventiteling en het volgen van de figuren op het toneel. Dat wees zichzelf echter redelijk snel, waarop er volop genoten kon worden van het al dat bijzonders uit Litouwen.

Zoenende vis

“Bijzonder” en “mooi” zijn twee woorden die de voorstelling van het Small Theatre of Vilnius goed dekken. Bij het begin van de voorstelling is het podium van de Stadsschouwburg bedekt met een dun laagje nep-sneeuw. In die sneeuw staan een aantal klassiek aandoende beelden en loopt een soort van nar. De nar roept een vis op, die uit het podium omhoog komt. Hij zoent de vis, waarop die weer wegzakt naar onder het podium. Het stuk is begonnen en het verhaal gestart, alleen heeft niemand een idee waar het over gaat. Als de voorstelling echter vordert wordt duidelijk wie Arbenin (de hoofdrolspeler) is, wat voor soort persoon hij is en wat de rollen van de andere spelers zijn. Het gaat allemaal wat moeizamer dan bij een Nederlandstalig stuk, maar uiteindelijk daagt alles.

Sterk absurdistisch

Lermontov schreef zijn toneelstuk als een aanklacht tegen de 19e eeuwse burgerij van Sint Petersburg. Het stuk is bij zijn leven nooit opgevoerd omdat het zo controversieel was. Als Masquerade tegenwoordig door een westers gezelschap wordt gespeeld vind je dat er vaak niet meer in terug. Het Small Theatre of Vilnius blijft echter dichter bij de originele tekst. Naast maatschappij-kritisch is het stuk ook uitermate komisch en sterk absurdistisch, wat het allemaal wat lichter te verteren maakt.

Paradise Lost? is nog tot 18 februari in Nederland. Masquerade speelt helaas niet meer, maar vele andere stukken nog wel. Het is een erg bijzondere ervaring om Midden Oost Europese gezelschappen hier bezig te zien en de boventiteling maakt het mogelijk de stukken goed te volgen. Er zijn geen gratis voorstellingen meer, maar studenten krijgen wel vaak korting.

Links

Paradise Lost?

Film / Films

Nog steeds verteerd door het verleden

recensie: Qui Vive

Oudgediende Frans Weisz (1938) presenteerde Qui Vive (2001) op het Nederlands Film Festival. Qui Vive is een vervolg op de perikelen van een joodse familie die al te zien waren in zijn film Leedvermaak uit 1989: alle familieleden en aanhang hebben met elkaar gemeen dat ze de oorlog (Tweede Wereldoorlog) maar niet kunnen vergeten. In Qui Vive, dat in de jaren 80 speelt, komt daar nog de geboorte van een buitenechtelijk kind bovenop.

~

Gebruiksaanwijzing

Qui vive is een film waarbij je eigenlijk al voordat je de film ziet de gebruiksaanwijzing gelezen moet hebben. Namelijk ondanks de introductie van de acteurs in het begin van de film, wordt er veel van de kijker gevergd om uit te vinden wie welke rol binnen de familie speelt. Een korte synopsis:

~

Ada (Kitty Courbois, de moeder van Lea) en Simon (Peter Oosthoek, de vader van Lea) zijn in de openingsscène veertig jaar getrouwd. Tijdens dit “feestje” komt er allerlei oud zeer bovendrijven. Zo is Dory (Marjon Brandsma, de eerste vrouw van Nico), in verwachting van Simon. Nico (Pierre Bokma) is met Lea (Catherine ten Bruggencate) getrouwd (in de film Leedvermaak) en heeft net zijn topbaan bij een ziekenhuis opgezegd. Hans (Edwin de Vries, de beste vriend van Nico) is getrouwd met Pien (Ingeborg Loedeman) en heeft een affaire. Zwart (Rijk de Gooijer) is de vader van Nico, heeft zijn eerste vrouw in de oorlog verloren en is getrouwd met Duifje (Sigrid Koetse). Kortom, een interessante wirwar van soapachtige relaties.

De eeuwige oorlog

Net als in Leedvermaak blijven in Qui vive herinneringen aan de oorlog een grote rol spelen temidden van het soapgeweld. Naast de ouderen (Ada, Simon, Zwart, Duifje) hebben vaak ook kinderen van ouders die de oorlog al dan niet hebben overleefd, hun ervaringen
nog niet verwerkt. Ze behoren tot de groep van zogenaamde tweede generatiekinderen. Ze zijn nog niet in het geheel met de werkelijkheid geconfronteerd. In Qui vive zien we onder meer een pijnlijk bezoek van Alexander, Hans en Nico aan Westerbork.

Homevideo en cryptische dialogen

~

Het enige personage dat wèl normaal met het verleden om kan gaan is Alexander (Hugo Haenen, de eerste echtgenoot van Lea), die tijdens de openingsscène het gezelschap filmt met zijn camera. Zijn beweeglijke beelden, die zijn versneden met mooie filmbeelden, zijn van een matige kwaliteit. Dat doet afbreuk aan de film. De beelden die Alexander registreert zijn slechts flarden van hetgeen er gebeurt zonder verdere samenhang.

De dialogen blijven sowieso nogal vaag, omdat men in de familie vaak langs elkaar heen praat. Het literaire gehalte van de dialogen is bij vlagen iets te hoog: bij filmdialogen is het taalgebruik toch meestal iets soepeler, dit ten dienste van de beelden. Maar als je er even voor gaat zitten, pik je in de soms cryptische dialogen toch nog aardige vondsten op.

Reünie

Het originele script werd geschreven door Judith Herzberg; ze bewerkte het oorspronkelijke toneelstuk Rijgdraad met Frans Weisz voor het witte doek, dezelfde aanpak als bij Leedvermaak. Ook dezelfde acteurs verschijnen na twaalf jaar weer samen voor
de camera: een reünie van half acterend Nederland die voldoende blijft boeien.

Qui Vive is, mits je de gebruiksaanwijzing hanteert, nog net de moeite waard.

Film / Films

The One

recensie: The One

Na het alleraardigste niemendalletje Final Destination van het duo James Wong en Glen Morgan verheugde ik me enigszins op hun nieuwe creatieve uitspatting met in de hoofdrol Jet Li. Maar wat een teleurstelling is deze film! De makers lijken alles waar ze zo goed in zijn overboord gegooid te hebben om ons schaamteloos lastig te vallen met een oppervlakkige en saaie actiefilm.

~

Het verhaal van de film lijkt nog het meest op een computerspelletje. Naast ons eigen universumpje zijn er nog maar liefst 123 andere waar allemaal een evenbeeld van ons leeft. Door heen en weer te reizen en deze evenbeelden af te maken worden we steeds sterker, als het eenmaal geslaagd is, de 123 andere ikken uit te schakelen ben je “The One” met de kracht van 124 man!

~

Dat was het dan eigenlijk met de film. Yulaw (Jet Li) is goed op weg om alle anderen uit te schakelen. Alleen weer die laatste – immer een moeilijke zaak. De laatste is Gabe (ook Jet Li). Gabe is geen machtswellusteling als Yulaw, maar een brave burger met een gezond verstand. Een strijd tussen goed en kwaad met als eindgevecht Jet Li die zichzelf op zijn flikker geeft.

De film zit slordig in elkaar. Het gebrek aan verhaal wordt niet gecompenseerd door leuke grappen of scherpe dialogen. Het is elke keer wachten op de kunsten van Jet Li. Li weet met zijn eigen kunnen de kijker dan toch een paar minuutjes te vermaken. De special effects zijn bij tijd en wijle boeiend, ware het niet dat je ze wel beter gezien hebt.

Wat blijft er dan nog van deze film over? Weinig, verdomd weinig. De hardcore Jet Li-fans zullen teleurgesteld de bioscoop verlaten met slechts een paar aardige Li-acties in hun achterhoofd. Wanneer je deze mensen over een maand vraagt waar de film over ging, dan zullen ze slechts zwijgen.

8WEEKLY

Van LEGO kun je alles maken

Artikel:

De meeste mafkezen maken maffe pagina’s die niemand interessant vindt. Bruce echter heeft zijn hobby op een leuke manier toegankelijk gemaakt voor anderen. Volwassen mannen spelen niet met LEGO, maar voor Bruce maken we een uitzondering. Op zijn
LEGO-pagina
speelt hij scenario’s en verhalen na met de altijd glimlachende poppetjes. Zijn laatste project omvat het epische Lord of the Rings.

~

Bruce heeft de Fellowship al tot en met Moria af. Zijn reisgenootschap van negen is nog aardig herkenbaar. Boromir heeft een snor, Legolas in stemmig groen. De dwerg Gimli heeft een baard, maar is wel de langste van allemaal. Aragorn tenslotte heeft een ruige stoppelbaard en een jagersmuts. Ook de kwade Nazgûl zijn zeer herkenbaar. Bruce nam een aantal Darth Vaders uit de LEGO-Star Wars-serie en zette die op zwarte paarden. Heel overtuigend allemaal.

~

Bruce’s afbeeldingen springen wel van de hak op de tak. Het verhaal begint pas wanneer de vier hobbits in Bree zijn aangekomen en ook onderweg naar Rivendel zijn er allerlei hiaten. Ook zijn acteurs zijn soms wat star in hun houdingen en kennen jammer genoeg maar één gelaatsuitdrukking. Maar daar staat tegenover dat de landschappen erg zorgvuldig gestileerd zijn. Ook de belichting is uitgekiend. Dat worden wel een paar Oscars voor de Fellowship.

Net als bij een echte film heeft Bruce ook opnamen gemaakt van de set. Hoe is alles geconstrueerd, wat doen de acteurs als ze even niks te doen hebben? Waarschijnlijk heeft Bruce meteen aan een DVD-versie van zijn foto’s gedacht.

Ook deze Bruce is gek, net als de andere karikaturen met wie je al eerder kennis kon maken. Bruce heeft niet alleen The Lord of the Rings verfotografeerd, maar ook Robin Hood, Moby Dick en Hamlet. In zijn persoonlijke hoekje vertelt hij hoe de riddertjes zijn boekenkast bewaken en dat hij een heleboel LEGO op zijn werk heeft.

~

Vroeger speelde ik heel veel met LEGO. Ik had indiaantjes, piraten en een karrevracht aan bouwstenen. Mijn eerste doos was een ambulance en ik kreeg later een mooie ANWB-doos. Ik moet ook maar eens een filmset gaan bouwen. Ambulances, de ANWB, indianen en piraten. Ik weet het al: wegpiraten rijden voor de lol indianen omver, die de ambulance dan op moet halen. Dit wordt een kaskraker, ik zweer het.

Muziek / Achtergrond
special:

Cornershop maakt remix van 24 uur

.

De Brits-Aziatische band Cornershop heeft ter gelegenheid van het uitkomen van hun nieuwste CD Handcream For A Generation een 24-uurs remix gemaakt van hun nummer Spectral Mornings. Een plaatsje in het Guinness Book of Records is hun doel, naast de nodige publiciteit voor het nieuwe album natuurlijk.

Het nummer, dat in de originele versie al een behoorlijke 14 minuten duurt, is speciaal voor de officiële site van de band uitgebouwd tot een monster van 24 uur dat “constantly mutates and changes pointing to the spectral evenings, nights, mornings and afternoons the band went through to deliver this epic of epics”, aldus de band.

De mix zal slechts eenmaal te beluisteren zijn en duurt nog tot vanavond 20:00. Gauw luisteren dus!

Film / Achtergrond
special:

Opnamen Pietje Bell van start

Maandag beginnen de opnamen voor alweer een hele coole Nederlandse jeugdfilm: Pietje Bell. De cast bestaat uit zo’n beetje half acterend Nederland en de regie is in handen van Maria Peters, die eerder ook verantwoordelijk was voor Kruimeltje.

~

Pietje Bell is het ondeugende broertje van Kruimeltje. Beide straatschoffies hebben als geestelijk vader de onderwijzer Chris van Abkoude. Pietje maakt in de jaren dertig de stad Rotterdam onveilig. Met zijn streken drijft hij zijn ouders, de zure apotheker Geelman en zijn vervelende zoon Jozef tot wanhoop. Wanneer hij per ongeluk een dievenbende ontdekt, wil niemand hem geloven.

Het belooft een waar feest van herkenning te worden, want er spelen een heleboel bekende namen mee in Pietje Bell, waaronder Angela Groothuizen, Arjan Ederveen, Rick Engelkes en Willem Nijholt. Pietje zelf wordt gespeeld door Quinten Schram, die uit de 1200 gegadigden naar voren kwam als de ideale belhamel.

Pietje Bell is vanaf november in de bioscoop te zien. Wie wil weten hoe het ook alweer afliep met Pietje, kan voor één van de acht boeken terecht op de site van Uitgeverij Kluitman of vanaf 1 maart op de officiële Pietje Bell-site.

Boeken / Fictie

Zes sterren

recensie: Zes sterren

W.F.Hermans schreef ooit dat de zelfmoordenaar nooit het genoegen van zijn eigen daad zou kunnen smaken. De vraag is natuurlijk of de zelfmoordenaar daar enig belang aan hechtte toen hij zijn definitieve levenskeuze nam. Veel zelfmoordenaars zou ik niet de nasleep van hun vrijheidskeuze gunnen. Het alles overkoepelend onbegrip immer gericht op egoïsme en hypocrisie is wat overblijft van een persoon die het in de laatste periode van zijn leven heel moeilijk gehad moet hebben. “Zonder de gedachte aan zelfmoord had ik me allang van kant gemaakt” stelde Emil Cioran treffend. De mogelijkheid te beschikken over je eigen leven is eigenlijk het enige dat de mens enige vrijheid geeft en het leven in tijden van misère enigszins draaglijk maakt.

~

Het lukt vaak niet de beweegredenen te achterhalen waarom iemand de hand aan zichzelf slaat. Hoe vaak horen we niet: “Hij had toch een gezin?” of “Ze had toch een goede baan?” Deze vingerwijzingen geven elke keer weer aan dat veel mensen op een nodeloos oppervlakkige manier met elkaar omgaan. De rouwverwerking staat teveel in het licht van verwijten en zien de zelfmoordenaar als verrader. Angst voor de eigen dood en juist egoïsme aan de kant van de overlevenden lijkt deel uit te maken van de verwerping van zelfmoord als (al dan niet) vrijwillige keuze.

Dubieuze maniertjes

In de nieuwe roman van Joost Zwagerman wordt deze problematiek aan de kaak gesteld. Justus Merkelbach is een jonge vent die het ontzettend goed kan vinden met zijn oom Siem Merkelbach. Met zijn oom heeft hij meer dan met zijn eigen vader. Na zijn middelbare schooldiploma vraagt Siem dan ook of Justus voor hem wil komen werken. Deze twijfelt geen seconde en gaat bij hem in dienst. Siem heeft een goedlopend blad waarin hij hotels in Nederland recenseert. Samen reizen ze stad en land af om op eigenzinnige manier de hotels te beoordelen en de eigenaren zover te krijgen advertentieruimte te kopen. Siem heeft zo zijn eigen maniertjes die niet altijd even zuiver zijn.

Zelfmoord is voor losers

~

Wanneer Siem schijnbaar uit het niets zelfmoord pleegt begrijpt niemand waarom. Zijn vader vindt Siem een laffe klootzak die nooit enige vorm van verantwoordelijkheid gekend heeft. Wie laat nou zijn eigen moeder in de steek? Had hij niet eens het fatsoen te wachten tot zijn moeder gestorven was? Ja, zelfmoord is voor losers, maar dit slaat wel alles. Voor Justus liggen deze zaken niet zo eenvoudig. Als opgroeiende jongeman zit hij met veel meer vragen, zonder in het patroon van een vastgeroeste man te vervallen. De indruk die de dood van Siem op Justus maakt is groot. Justus probeert als iedereen het verleden te reconstrueren om zo tot een bevredigend antwoord te komen.

We reizen mee door het land waar Siem hoog opgeeft van zijn zessterrenvrouw Til. Toch kan Siem het niet nalaten tweederangs bordelen te bezoeken en het aangaan van affaires in elke stad. Justus en Siems secretaresse houden hem altijd de hand boven het hoofd. Ze lijken zijn misstappen bij voorbaat te vergeven. Waarom? Siem was niet gek toen hij hen aannam. Hij had hen nodig om op deze manier zijn leven te kunnen leidden.

Wanneer een affaire flink uit de hand begint te lopen, en een maîtresse liefdesbrieven aan Til begint door te faxen loopt het huwelijk van Siem op de klippen. Justus’ moeder, die niet van alles op de hoogte is, geeft dan ook Til de schuld van Siems zelfmoord. Als zij niet bij hem weggegaan was dan had Siem nog geleefd. Justus lijkt gaandeweg op de meest volwassen manier met het verlies om te gaan. Ieder trekt zijn of haar conclusies, maar Justus wordt zich er van bewust dat de definitieve vraag waarom iemand zelfmoord pleegt niet te beantwoorden valt. Justus weet dat emotie en het zoeken naar antwoorden niet te verenigen valt.

Omgeven door zijn eigen verdriet en met vragen waarom Siem dan niet voor hem had willen blijven leven, geeft Justus de zelfmoordenaar de ruimte en vrijheid die hem toekomt. Ondanks dat Justus nooit achter het ontstaan van Siems laatste keuze zal komen, weet hij ook dat het afscheid van Siem geen eindpunt van zijn eigen leven is maar juist het startpunt als volwassen man.

Volwassen

Voor de ideeën over zelfmoord heeft Zwagerman geput uit een stel klassieke werken die over dit probleem verschenen zijn, waaronder The Savage God van Alvarez en De hand aan zichzelf slaan van Améry. Zwagerman heeft op een fantastische manier van deze ideeën gebruik gemaakt. De mijmeringen van Justus die zo oprecht en mooi zijn komen op deze manier erg goed over. Het denken over en het omgaan met zelfmoord is moeilijk. Zwagerman valt in geen enkele kuil en beheerst zijn onderwerp tot in de puntjes. Tevens moet worden opgemerkt dat Zwagermans stijl bij elk boek dat van hem verschijnt beter wordt. Zijn taal wordt steeds rijker en kneedbaarder, zijn inhoud steeds volwassener.

Zes sterren is een buitengewoon volwassen roman geworden waarin Zwagerman de grote vragen van het leven durft aan te gaan op een eerlijke, mooie en goed doordachte manier.