8WEEKLY

Seminar: Webcultuur

Artikel: Online media en de culturele sector

Decennialang golden papieren tijdschriften en kranten als de meest betrouwbare journalistieke media in de culturele sector. Sinds enkele jaren heeft het internet zich daarbij gevoegd. Verschillende online magazines, culturele organisaties en platforms zijn uitgegroeid tot gezaghebbende, signalerende en trendsettende kwaliteitsmedia met duizenden trouwe bezoekers. Hun rol is echter nog onduidelijk en hun betrouwbaarheid staat nog vaak ter discussie. 8WEEKLY en Kletter houden op 21 maart, in samenwerking met Tweetakt, een seminar rondom deze thematiek.

Keynote speech:

De keynote speech wordt verzorgd door Henk Blanken. Blanken is adjunct-hoofdredacteur van het Dagblad van het Noorden, internetdeskundige en schrijver. Begin maart verscheen van zijn hand het boek PopUp dat hij samen schreef met Mark Deuze, hoogleraar journalistiek en media in Leiden. Het boek gaat over de botsing tussen oude en nieuwe media en vloeit voort uit de weblog van Blanken.

Panelleden zijn: Theo Ploeg (Cut-up media/Oor),Eef Grob (Projectleider VPRO Digitaal), Robbert van Heuven (De Nieuwe Reporter/Theatermaker/8WEEKLY), Matthieu Van Steenkiste (Hoofdredacteur Goddeau.com), Sonja van der Valk (Domein voor Kunstkritiek/TIN), Floortje Bakkeren (oprichter en redacteur Moose) en Mark Hospers (Hoofdredacteur 8WEEKLY).

De presentatie is in handen van Peter Bijl van Kletter en 3VOOR12/Utrecht

De entreekosten voor het seminar bedragen 10 euro, inclusief twee gratis drankjes na afloop.

Lokatie: ’t Hoogt
Datum: woensdag 21 maart 2007
Start: 15:00
Einde: 18:00
Inschrijven: Tel: 030-7990084 of via de website van Tweetakt (klik op reserveren rechts onderaan, je moet eerst een Tweetakt-account aanmaken)

Achtergrond

Internet is ongetwijfeld een van de mooiste technologische en sociologische ontwikkelingen sinds de uitvinding van het wiel. Het biedt een ruime bron aan informatie die op elke moment van de dag voor iedereen toegankelijk is. In theorie vormt het een van de meest democratische en vrij toegankelijke media die er zijn. Iedereen kan zijn of haar zegje doen op het internet. Of het waar, relevant, interessant en actueel is doet er daarbij niet altijd evenveel toe.

Interactie

Lange tijd was het internet vooral eenrichtingsverkeer maar tegenwoordig is interactie het toverwoord.
Consumeren alleen is niet meer genoeg; de mondige internetter
wil zelf aan de slag kunnen, zijn indruk, zijn stempel
achterlaten in de online wereld. Tagging, Wiki’s, zelf online historie schrijven; Web 2.0
grijpt overal op het internet razendsnel om zich heen.

De
machtsbalans die voorheen bij de makers, redacties en artiesten
lag, verschuift langzamerhand in de richting van de consument, de
eindgebruiker, de fan en de actieveling. Geen wonder dat TIME
Magazine deze mondige, actief deelnemende internetter
afgelopen jaar tot ‘Person of the Year’ uitriep.

Onontwarbare kluwen

Internet wordt echter ook geplaagd door een aantal grote nadelen. Door de overdaad aan gegevens is er ondertussen een onontwarbare kluwen van zinnige maar vooral ook onzinnige informatie ontstaan. Je kunt op MySpace gehoord worden, maar hoe zorg je
ervoor dat je profiel ook gevonden wordt tussen duizenden andere?
Het kan best zijn dat er een fraaie documentaire over Pierre Boulez op YouTube
staat, maar als je de beste man toevalligerwijs niet kent dan zul je dit filmpje niet snel vinden. Zonder de juiste trefwoorden blijk je al gauw eindeloos heen en weer te klikken tussen filmpjes die het niveau van ‘Funniest Home Videos’ nauwelijks overstijgen.

Je kunt als consument ingrijpen, filmpjes van extra trefwoorden
voorzien, Wiki’s aanpassen en verbeteren, bands toevoegen
aan je vriendenlijst en voor een virtueel netwerk zorgen. Maar
doe je dat bij alles wat je tegenkomt? Of leer je leven met de
wetenschap dat voor elk blok correcte informatie, voor elke
gevonden hitband, voor elke toevallig langs gekomen clip,
miljoenen bytes aan online ‘kennis’ niet betrouwbaar
of simpelweg onvindbaar zijn?

Poortwachter

In de online wereld ontstaan steeds meer nieuwe wegen, nieuwe
magazines, die van de grond af autoriteit en vertrouwen proberen
op te bouwen. Maar wie bepaalt wat
betrouwbaar en waardevol is, wanneer iedereen voor recensent,
muziekjournalist en cultuurredacteur kan spelen, via blogs,
forums, en profielsites?
Hoe moet online informatie beoordeeld worden? Wat is wel en wat is niet betrouwbaar en hoe kom je daar achter? Wie heeft er in de virtuele wereld autoriteit en
waarop is die gestoeld? Hoe kan het dat Pitchfork Media
een invloedrijk medium is geworden van internationale allure? Is dat een kwestie van lange adem en constante kwaliteit? Of juist van snelheid? Zijn internetmedia de gedrukte media simpelweg te snel af als het gaat om het signaleren van de laatste ontwikkelingen?

In de papieren journalistiek staat het begrip
‘onafhankelijkheid’ in hoog aanzien. Geldt een
dergelijke norm ook voor online media? Maalt de
internetconsument überhaupt om onafhankelijkheid? Of is het
wel prima als er een nauwe band bestaat tussen producent en criticus? Gelden de referentiepunten van de traditionele journalistiek nog wel in
het online domein? Of schrijft de virtuele wereld zijn eigen
regels, normen, waarden en wetten? En als dat het geval is, wie
schrijft dan die wetten? Wie heeft de sleutel tot succes in
handen, tot betrouwbaarheid, tot autoriteit? En hoeveel macht
heeft de consument eigenlijk?

De avond van… 8WEEKLY

Na het seminar is het mogelijk een borrel te drinken en voor
een goede prijs te eten in het restaurant in het festivalcentrum
van Tweetakt op de Neude. Daar zal vervolgens ook De avond van…
8WEEKLY plaatsvinden met optredens van Roosbeef en Adept. Deze
avond is gratis toegankelijk! Klik
hier
voor meer informatie.

Referenties en links

isopeda.nl/thefifthestate.pdf
denieuwereporter.nl

nu.nl


noorderlink.nl
mimblog.nl
cut-up.com
3VOOR12
Kindamuzik
8WEEKLY