Film / Films

Hollywood-actie in Russische blockbuster

recensie: Night Watch (Nochnoy Dozor)

Night Watch, oftewel Nochnoy Dozor, bracht in thuisland Rusland meer op dan Spiderman 2 en was de officiële Russische inzending voor de Oscars 2005. Uiteindelijk werd de film van Timor Bekmambetov (ook van The Arena) niet eens genomineerd, maar toch blijft hij een Russisch publiekslievelingetje. Of de film over een oeroude strijd tussen goed en kwaad in de rest van de wereld ook zo’n daverend succes wordt, is echter nog maar de vraag.

~

Twee partijen leven, ondanks een wapenstilstand, al eeuwen op gespannen voet met elkaar. Wanneer die impasse in het hedendaagse Moskou wordt verbroken, moet één van de bovennatuurlijke ‘Others’ Anton (Konstantin Khabensky) de verantwoordelijke vampiers tegenhouden. Dat gaat echter niet helemaal volgens plan en binnen de kortste keren staat een enorme oorlog tussen goed en kwaad op uitbreken.

Rauw

Night Watch is een soort MatrixmeetsConstantinemeetsBlade, alleen dan met echt grof geweld. Vanaf een scène aan het begin van de film, waarin Anton in elkaar wordt geslagen door twee vampiers en zijn vrienden hem te hulp schieten, is het duidelijk dat de film net een stapje bruter is dan de gemiddelde Hollywoodfilm. Toch hebben de makers duidelijk geprobeerd elementen van Amerikaanse blockbusters te combineren met de Russische cinema, en daar zijn ze aardig in geslaagd. Naast snelle actie heeft Night Watch ook veel gevoel voor drama. Er is slow motion, er is geschreeuw, er is bloed, er is kerkgezang, kortom: een episch gebeuren dat prachtig in beeld is gebracht. De actiescènes, muziek en cinematografie zijn allemaal net zo rauw als de Russische taal en het grauwe hedendaagse Moskou vormt het perfecte toneel voor bloederige vertelling.

Vragen

~

Wat betreft het verhaal gaat Night Watch echter de mist in. De film is het eerste deel van een trilogie, gebaseerd op de boeken van de Russische schrijver Sergei Lukyanenko. Wat in de boeken misschien een overzichtelijk geheel is van namen, partijen, personages, good guys, bad guys en achtergrondinformatie, is in de film complete chaos. Night Watch ziet er cool uit, maar ik snapte er helemaal niets van. De grote lijnen zijn voor iedereen duidelijk: er woedt een eeuwige strijd tussen goed en kwaad, en de mens dreigt de pineut te worden. Maar wat zijn de ‘Others’ nou eigenlijk precies? Waarom drinkt Anton bloed voor hij het tegen vampiers opneemt? Hij is toch zelf geen vampier, of wel? Het lijkt wel alsof het script voor insiders is geschreven, zo snel wordt de informatie op de kijker afgevuurd, zonder verdere uitleg. Uiteindelijk blijven er dan ook veel vragen over.

Geslaagd

Night Watch is misschien wel de eerste echte Russische blockbuster waarbij voor de special effects en stunts goed naar Hollywood is gekeken. Dit gecombineerd met de grauwe somberheid van Moskou, de keiharde actie en de nodige dramatische shots, maakt van Night Watch een geslaagde epische horrorfilm. Dat het verhaal bijna niet te volgen is voor mensen die het boek niet hebben gelezen, is erg jammer. Jammer, maar gek genoeg niet cruciaal. Laten we wel hopen dat deel twee en drie iets meer duidelijkheid weten te brengen. Dnevnoy Dozor, oftewel Day Watch, draait in 2006 in de bios.