Film / Films

Floris

recensie: Floris

.

Jaren zestig

Wat een heerlijke serie. De dialogen zijn zo star als een strijkplank en ademen in alles een belegen jaren zestig-sfeer uit. De verhaaltjes zijn bijzonder kuis en slechts in een paar van de twaalf afleveringen komen vrouwen voor. Geen schone jonkvrouwen voor Rutger, maar paardrijden en zwaardvechten met zijn vrienden in maillots. Rutger zelf en Jos Bergman als Sindala leveren prima spel, maar de soldaten zijn karikaturen van dommeknechten en ook de andere tegenspelers hebben niet al te veel kwaliteiten als acteur. Veel geschreeuw en gegil, rollende ogen en zwaar brommende bulderlachen zijn nou niet direct subtiel te noemen.

Tand des tijds

Toch kan Floris de tand des tijds prima doorstaan. Dat komt vooral door het prima stuntwerk en de goed geschreven scenario’s. Gerard Soeteman is geen ster in het schrijven van natuurlijke dialogen, maar de opbouw van het verhaal is prima. Hij speelt met verstrekken van informatie aan zowel de karakters alsook de kijkers. In een eenvoudige aflevering als De Koperen Hond weet Soeteman de spanning op te bouwen door iedereen te laten huiveren wanneer ze de term ‘Koperen Hond’ horen. Pas na een aantal scènes komt de kijker erachter wie of wat die Koperen Hond eigenlijk is. Het zijn simpele trucjes, maar ze werken prima.

Zonder stootkussens

~

Ook de algehele regie van Paul Verhoeven en het stuntwerk moeten worden geroemd. Verhoeven weet ook in zwart-wit zijn personages kleurig over te laten komen en weet wat hij filmt. Hij lijkt veel aandacht te hebben voor de historische realiteit van kleding en andere details.
Het stuntwerk van het team onder leiding van Hammie van de Beukelaar (elke aflevering op de titelrol) is prima en levensecht. De vuistgevechten zijn niet van echt te onderscheiden en stunts op paarden, zwaardgevechten en andere gevaarlijke bezigheden worden zonder stootkussentjes uitgevoerd. Petje af voor de man die zich achter een wagen aan door zand en water laat slepen.

Verzorging

De verzorging van de dvd is niet al te best. De afleveringen staan erop en ook een keur aan extra’s, maar de mogelijkheden zijn beperkt. De menu’s zijn geen visuele hoogstandjes en de afwerking is slordig. Bij sommige afleveringen zit een aftiteling, bij andere weer niet. Het geluid is mono en het beeld wordt gepresenteerd in het oorspronkelijke (televisie-)formaat. Er zitten nogal wat beschadigingen op het originele filmmateriaal, maar dit is niet echt storend en draagt eigenlijk alleen maar bij aan de nostalgische gevoelens. De drie dvd’s zitten in een kartonnen uitklapbox met oubollige tekstjes en, vreemd genoeg, kleurenfoto’s van Floris in actie. Dat doet het vermoeden rijzen dat de serie in kleur op dvd staat, terwijl dat niet het geval is.

Extra’s

~

Op de eerste twee dvd’s staan elk zes afleveringen van Floris. Het derde schijfje bevat interessant bonusmateriaal. De twaalf originele inleidingen van de serie staan er allemaal op. Steeds vertelt een onbekende, nogal betweterige verslaggever de jongens en meisjes wat over een aspect van de Middeleeuwen: over munten, ridders, de geneeskunde, wapens en meer van dat soort dingen. Die inleidingen zijn een bijzonder vermakelijk staaltje van educatieve journalistiek die de plank misslaat. Het is echter jammer dat ze volledig losgekoppeld zijn van de aflevering waar ze aan vooraf gaan, terwijl de verslaggever daar wel aan refereert.

Eerste making-of ooit

Het kijkje achter de schermen is misschien wel de eerste making-of ooit gemaakt en belicht in een half uur alle aspecten van het maken van Floris. Je ziet een piepjonge Paul Verhoeven met zijn brillepoot in een beker koffie roeren en aanwijzingen geven, terwijl Rutger Hauer nog wat extra stoppelbaard opgeschminkt krijgt. Een stuntman wordt aan een boom opgehangen (voeten boven, dat wel), kleermaaksters strijken de mantels, scriptgirls geven aanwijzingen, zelfs het componeren van de muziek en de special effects worden behandeld. Deze authentieke making-of is een prima aanvulling op de dvd.

~

Op de extra’s-dvd staat ook een andere documentaire. De Ridder & de Fakir is een drie kwartier durende beschouwing op Floris uit 1999, die interviews bevat met o.a. Paul Verhoeven, Rutger Hauer en Gerard Soeteman. Op het recensie-exemplaar haperde deze documentaire, dus er valt in deze recensie niet over te oordelen. Verder staan er nog wat foto’s (in kleur) en summiere credits op de dvd.

Dus

Alhoewel de inhoud van de set boven verwachting is, laat de presentatie te wensen over. De interactiviteit is miniem: zelfs de afleveringen zijn niet in hoofdstukken onderverdeeld. Het was ook leuk geweest krantenartikelen of andere commentaren over Floris op de dvd te zetten, om de tijdgeest nog meer op te roepen. Het gaat echter om de afleveringen, en die zijn nu gedigitaliseerd en gaan nooit meer verloren. Go Floris! Paam, papapam papam papam!