IFFR 2011
Het tweede van vele delen van ons jaarlijkse verslag van het International Film Festival Rotterdam.
DEEL 1 | DEEL 2 | DEEL 3 | DEEL 4 | DEEL 5 | DEEL 6 | DEEL 7 | DEEL 8 | DEEL 9 | DEEL 10
Inhoud: 127 Hours | Animal Kingdom | Attenberg | Love in a Puff | Pa negre | You Are Here
Optimisme met flair
127 Hours – Spectrum
Danny Boyle • VS/VK, 2010
Hoe dan ook, om het gebrek aan spanning te verdoezelen heeft de regisseur de film als directe vertaling gemaakt van Ralstons hyperactieve levenslust. Boyle neemt die voor lief en maakt van de hele film een vaak hysterische verheerlijking van energiek optimisme. Het zal dan ook niemand verbazen dat de climax wordt bedolven onder de extatische klanken van Sigur Rós. Het is, voor wat dat waard is, effectief, maar meer betekenis dan de alom bespotte scène in The Beach waarin Leonardo Dicaprio’s personage zich plotseling in een computerspel bevindt, heeft het niet. Boyle doet dus weer waar hij ontegenzeglijk goed in is: het oppervlakkigste materiaal van zoveel mogelijk audiovisuele flair voorzien. (Paul Caspers)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Het recht van de sterkste
Animal Kingdom – Bright Future
David Michôd • Australie, 2010
Met Animal Kingdom levert David Michôd zijn debuut af. De film heeft een broeierige sfeer, voorzien van dreigende soundscape-achtige muziek. De eerste helft van de film is het sterkst. Op kille wijze wordt de criminele familie, noestig bewaakt door moederkloek Smurf, in beeld gebracht. Gezien zijn afhankelijke positie kan J niet anders dan zich aan hen overleveren. Wanneer het mis gaat, gaat het ook goed mis. Wat volgt is een vicieuze cirkel van dood en geweld. De film zakt in de tweede helft wat in. De ondervraging van J staat centraal, uitgevoerd door detective moordzaken Leckie (een rol van Guy Pearce). Hoewel Leckie J aan zijn kant probeert te krijgen, missen de dialogen aan overredingskracht. De pressie vanuit de familie, waarin Pope zich ontpopt als een psychopaat en Smurf alles op alles zet om haar familie bijeen te houden, is krachtiger. De rechtszaak verloopt met wat vreemde, en niet altijd even geloofwaardige wendingen naar een ongenadig einde toe. Een einde dat als een klap in het gezicht aankomt en een verbluffende indruk achterlaat. Helaas doet de film dat als geheel niet. (Suzan Groothuis)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
De naakte aap
Attenberg – Bright Future
Athina Rachel Tsangari • Griekenland, 2010
De 23-jarige Marina wil van haar vriendin Bella leren wat tongzoenen is. Marina heeft geen enkele ervaring met verlangens en begeerte en ze begrijpt werkelijk niet waarom de mens zoiets walgelijks als tongen, laat staan neuken, zou doen. Langzamerhand begint ze er echter iets van te snappen en in een reeks grappige, maar ook ontroerende scènes komt ze steeds dichterbij dat gevoel van wat een menselijke relatie bijzonder maakt. Ze zorgt voor haar zieke vader en de manier waarop ze met elkaar omgaan (aftastend, basaal, intuitief) is tekenend voor haar drang naar volwassenheid en het krijgen van grip op je omgeving. Als het koor in een Griekse tragedie worden de scènes afgewisseld door een absurdistische pas-de-deux tussen Marina en Bella. Alsof ze nog eens aan willen geven dat je het niet hoeft te snappen, als je het maar voelt. (Erik Kersten)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Paffen en Flirten
Love in a Puff – Spectrum
Ho-Cheung Pang • Hongkong, 2010
Rook en sigaretten zitten verweven in het verhaal. De restricties lijken niet helemaal doordacht: er wordt niet verklaard waarom je op de ene straathoek mag roken en op de andere niet. De hoofdpersonen lijken zich er niet om te bekommeren. Roken doen ze toch wel en creativiteit geeft soms oplossingen. Het levert in Love in a Puff enkele vermakelijke scènes op. Toch is roken meer een bijzaak in de film. Het draait vooral om Cherie en Jimmy. Ze zoeken elkaar via sms-jes op, hun hippe mobieltjes vol in beeld gebracht. Regisseur Pang lijkt hiermee een link te leggen naar het gebruik van moderne media als basis voor contact. Een thema dat in recente films als The Social Network en Catfish meer uitgediept is.
Maar Love in a Puff ontbeert een diepere boodschap. De film is eigenlijk niet meer dan een romantische komedie voorzien van een zoete soundtrack, banale dialogen en een voorspelbaar einde. Ondanks de leuke verpakking heeft Pang een middelmatige film afgeleverd. Dan is de liefde in Hongkong beter in beeld gebracht in Wong Kar-Wais Chungking Express (1994). (Suzan Groothuis)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Verloren onschuld
Pa negre – Signals: Agustí Villaronga
Agustí Villaronga • Spanje, 2010
Nieuw is het niet, om drama’s als overspel en verkrachting vanuit een speelse, naïeve kinderwereld te tonen. Het gebeurde in Pan’s Labyrinth, en in zekere zin ook in Volver. Agustí Villaronga, een van de drie regisseurs die tijdens dit IFFR geëerd worden met een oeuvre-overzicht, positioneert zich met Pa negre precies tussen collega-regisseurs Guillermo del Toro en Pedro Almódovar. Gedragen dus, en melodramatisch. Maar ook: kleurrijk, geloofwaardig en perfect gedoseerd. (Geert Maarse)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Audiovisueel doolhof
You Are Here – Bright Future
Daniel Cockburn • Canada, 2010
Videokunstenaar Cockburn heeft zich zichtbaar laten inspireren door de gelaagde en weemoedige krankzinnigheid van Charlie Kaufman, de scenarioschrijver van Being John Malkovich en Adaptation. Maar tegelijkertijd is zijn eerste speelfilm lichtvoetig genoeg om als het neefje van Me And You And Everyone We Know beschouwd te worden. You Are Here wordt door de makers zelf omschreven als ‘part science fiction, part meta-narrative, part philosophical slapstick‘. Een tikje pretentieus, en wanneer dat soort termen worden gebruikt, is het normaal oppassen geblazen. Maar in dit geval is het de enige zinnige omschrijving. Een prikkelend en veelbelovend debuut. (Geert Maarse)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR